خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با سروش قهرمانلو مطرح شد؛

«کینه» موسیقی لدزپلین تا جلال ذوالفنون/گروهی که از مترو شروع کرد

سروش قهرمانلو معتقد است: آلبوم کینه رگه‌هایی از موسیقی جلال ذوالفنون دارد و از طرفی شنیدن موسیقی هنرمندانی مثل لدزپلین برای باعث شده تا به چنین فضایی برسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ آلبوم کینه اولین اثر مستقل و رسمی گروه نیوش هفته پیش رونمایی شد و این روزها از پرفروش‌ترین آلبوم‌های بازار موسیقی به‌شمار می‌رود. این آلبوم اثری راک است که با موسیقی ایرانی تلفیق شده. «کینه» هشت قطعه دارد که «انار»، «بیگاهان»، «صدای قلب»، «هم مستیم و هم قلاش»، «وقتی که نیستیم»، «کینه»، «شهریار جان» و «مرثیه‌ای برای شادی» نام دارند. ترانه‌های آلبوم «کینه» سروده حافظ ایمانی، گروس عبدالملکیان، شاه نعمت‌الله ولی، عماد خراسانی و دو لالایی کرمانجی است. نام آلبوم نیز از شعر سروده حافظ ایمانی برگرفته شده است.

سروش قهرمانلو ( نوازنده سه تار الکتریک و خواننده) درباره این آلبوم و فضای متفاوتش به خبرنگار ایلنا گفت: گروه ما تصمیم مشخص و هدف گذاری خاصی برای رسیدن به چنین فضا و صدادهی نداشت بلکه ما به این سمت کشیده شدیم. کینه رگه‌هایی از موسیقی جلال ذوالفنون دارد و طرفی شنیدن موسیقی هنرمندانی مثل لدزپلین برای باعث شده تا به چنین فضایی برسیم.

او ادامه داد: قبل از هر چیز توجه به نکته‌ای که گروس عبدالملکیان عنوان می‌کند، بسیار مهم است. او می‌گوید تلفیق به معنای یک ظرف میوه و قرار دادن میوه‌های مختلف در آن نیست بلکه پیوند دو درخت برای ارائه محصول تازه است. ما هم تلاش داشتیم تا به چنین اثری برسیم.

قهرمانلو در پاسخ به اینکه چگونه موسیقی راک و کلاسیک ایرانی در آلبوم کینه پیوند می‌خورند؛ توضیح داد: ما در موسیقی قالب و محتوا داریم. فرم بیرونی موسیقی گروه نیوش غربی است اما در درون موسیقی ایرانی داریم. در این موسیقی از آکوردهای غربی استفاده می‌شود اما توالی این چنین آکوردها در موسیقی غربی وجود ندارد. جدا از گردش ملودی؛ هویت موسیقی ایرانی به فواصل نیز مربوط می‌شود. ما در این اثر به هیچ وجه فواصل را تعدیل نکردیم و ربع پرده در موسیقی شنیده می‌شود.

خواننده گروه نیوش درباره روند شکل‌گیری آلبوم کینه بیان کرد: ما هیچگاه تصمیم برای آینده گروه نمی‌گیریم چراکه موسیقی با تصمیم‌های این چنین مصنوعی می‌شود. کار نو دقیقا زمانی اتفاق میافتد که اصلا متوجه نیستیم. در سال 86 بامداد اخلاقی و استاد ذوالفنون قطعه شهریار جان که در این آلبوم است را اجرا کردند و این باعث افتخار من بود که استاد ساخته‌ی من را در یک کنسرت مشترک اجرا می‌کنند. در همان کنسرت دو قطعه دیگر از آثار من نیز اجرا شد. اما سال‌ها گذشت و گروه نیوش شکل گرفت. گروه ما از روی استیج به آلبوم رسید.

وی افزود: ما در سال 88 اجرای خود در مترو را آغاز کردیم و در سال 91 نیز به یاد آن سال اجرا داشتیم. گروه نیوش موسیقی خود را با مخاطب محک زد و این اتفاق در مرور زمان افتاد. و نهایتا در طی 4 الی 5 سال به این تنظیم رسید. البته ما به اندازه‌ی 4 آلبوم؛ موسیقی ساختیم اما نهایتا این قطعات برای آلبوم انتخاب شدند.

سروش قهرمانلو با اشاره به اینکه آلبوم کینه لایه‌های درونی و بیرونی دارد؛ اظهار داشت: این آلبوم ترکیب متفاوتی در قطعات دارد و از سوی دیگر مخاطبی که نمی‌خواهد و لازم نیست درگیر مسائل تخصصی شود؛ می‌تواند از آلبوم لذت بررد. از سوی دیگر رسیدن به چنین صدایی نیاز به پیچیدگی‌های تخصصی داشت. شعر هم در این موسیقی به دقت انتخاب شده و همکاری با یکی از عضوهای پربار شعر سپید ایران (گروس عبدالملکیان) از جمله نشانه‌های آن است.

او درباره همنشینی کلام و موسیقی در آلبوم کینه توضیح داد: ما تلاش کردیم تا  اکسنت‌های زبان فارسی را فدا نکنیم و زبان فارسی را به عنوان یک محور قرار دادیم چراکه تغییر دادن آن‌ها می‌تواند معنا را به طور کامل تغییر دهد. ما ایرانی هستیم و بخش‎‌هایی از موسیقی راک درون ماست در نتیجه تلاش کردیم که موسیقی و کلام به گونه‌ای کنار هم قرار بگیرند که راک بودن موسیقی از بین نرود.

قهرمانلو در پایان افزود: وقتی به موسیقی فولکور ایران و موسیقی خراسان نگاه می‌کنیم؛ نزدیکی آن به موسیقی راک احساس می‌شود. خوشبختانه من این موسیقی را به خوبی می‌شناختم و همین مسئله هم کمک بزرگی به ما کرد.

گروه موسیقی «نیوش» در سال ۱۳۸۸ با اجراهای مترو توسط سروش و آرش قهرمان‌لو پایه‌گذاری شد، به این ترتیب می‌توان گفت، این گروه، اولین گروه موسیقی حرفه‌ای در تاریخ موسیقی ایران است که در مترو با مجوز و با صدابرداری حرفه‌ای نواخته است.

آرش قهرمانلو (سرپرست و خوشنویس)، سروش قهرمانلو (سه تار الکتریک و خواننده)، کیکاووس مختاری (کیبورد و پیانو)، آرش آردفروشان (گیتار الکتریک و آکوستیک و همخوان) و سهراب فتحعلیزاده (دف و دمام و درام) اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند.

کد خبر : ۳۳۸۶۹۳