خبرگزاری کار ایران

افزایش ۲ درصدی قیمت کاغذ/ سایه لغو تحریم‌ها و انتخابات بر بازار

به گفتهٔ رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در دو ماه گذشته با افزایش تقریبی ۲ درصدی در قیمت کاغذ مواجه بوده‌ایم.

حسین میرباقری (رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا اعتقاد) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ دربارهٔ وضعیت امروز بازار کاغذ گفت: درحال حاضر قیمت کاغذ ثبات نسبی دارد اما در دو ماه گذشته با یک افزایش تقریبی ۲ درصدی مواجه بوده‌ایم. البته از آن‌جاکه به دلیل وارداتی بودن بیش از ۶۵ درصد کاغذ‌های مورد استفاده در کشور، قیمت دلار تاثیر مستقیم بر قیمت ارائه و عرضهٔ کاغذ دارد، نوساناتی در این حد طبیعی به‌شمار می‌آید. خوشبختانه عرضه و تقاضا هم متعادل است و مشکلی از بابت تامین سفارش ناشران و چاپخانه‌ها نداریم.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا اعتقاد، سپس در پاسخ به این سوال که باتوجه به نزدیک بودن زمان تبلیغات نامزدهای دهمین انتخاب مجلس شورای اسلامی و پنجمین مجلس خبرگان آیا انتظار تغییر خاصی در بازار کاغذ وجود دارد، گفت: از میزان افزایش استفاده از کاغذ در ایام نزدیک به انتخابات و برای چاپ تبلیغات نامزد‌ها آمار دقیقی نداریم اما در اینکه به نوعی میزان کاغذ مورد استفاده در کشور باتوجه به شرایط مذکور افزایش می‌یابد؛ شکی نیست. البته چاپ ملزومات تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات معمولا تاثیر چندانی در روند قیمت‌گذاری یا به‌هم خوردن تعادل بازار کاغذ ندارد ولی بی‌تاثیر هم نیست.

این فعال صنفی ادامه داد: میزان کاغذ مصرفی هر نامزد هم بسته به نیاز یا خواست او برای سرمایه‌گذاری در امر تبلیغات است. امسال هم که با تعداد بالای نامزد‌ها احتمالا تاثیر بیشتری را در حوزهٔ کاغذ شاهد باشیم ولی هنوز چگونگی و میزان تبلیغات موردنیاز از سوی هیچ نامزدی مشخص نیست.

میرباقری همچنین دربارهٔ تاثیرات پایین آمدن قیمت "یوان" چین بر افزایش احتمالی واردات کاغذ از این کشور نیز یادآور شد: کاغذهای وارداتی به کشور بیشتر از چین، اندونزی، هند و کره هستند. کالای چینی از قبل هم به کشور وارد شده و می‌شود. البته با کاهش ارزش یوان چین ممکن است با افزایش تمیل نسبت به ورود این کاغذ‌ها مواجه شویم ولی چگونگی یا حتمی بودن این اتفاق هنوز قابل پیش‌بینی نیست.

او در پایان با اشاره به نهایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها گفت: تاثیرات لغو تحریم‌ها و نهایی شدن برجام احتمالا در بازار کاغذ و قیمت‌های این حوزه هم خودش را نشان خواهد داد اما باید یک زمان حدالاقلی بگذرد تا شرایط جدید امکان ظهور داشته باشد.

کد خبر : ۳۳۸۹۷۲