خبرگزاری کار ایران

مسجد‌جامعی:

رسیدن نمایشگاه‌های کتاب استانی به عدد300 نشانه خوبی‌ست

احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران درمصاحبه با نشریه سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی درخصوص برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب در استان خوزستان گفت: اینکه نمایشگاه‌های کتاب استانی به عدد سیصد رسیده یعنی اینکه خوب بوده و نشانه است.

به گزارش ایلنا؛ سابقه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی به سال ۱۳۷۱ بازمی‌گردد. زمانی که احمد مسجدجامعی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت بود. به همین دلیل شاید بتوان او را پایه‌گذار شکل‌گیری این رویداد بدانیم. هر چند که ایشان تواضع به خرج می‌دهد و می‌گویداگر ایده‌اش را من مطرح کردم اما اجرایی شدن این اتفاق ماحصل همفکری  بنده و دوستانی بود که دغدغه کتاب و کتابخوانی را داشتند.

مسجدجامعی درخصوص ایده برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مراکز استان‌ها گفت: بنیان محکمی برای برگزاری این حرکت فرهنگی و ملی  پایه‌گذاری شد. برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب آن‌قدر توجیه داشت تا هر وزیر و هر معاون فرهنگی با هر سیاستی کار را ادامه دهد.

وی در ادامه گفت: توجه به دو مسئله در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی در آن زمان برایمان مهم بود. یکی رشد اقتصاد نشر و دیگر دسترسی آسان و ارزان به کتاب در سراسر کشور. به این موضوع فکر می‌کردیم اتفاقی که در تهران می‌افتد چرا در استان‌ها نباشد؟ در ابتدا قرار شد سه یا چهار نمایشگاه در استان‌های مختلف کشور برگزار کنیم و نتیجه کار بررسی شود تا مطمئن شویم ماجرا ادامه پیدا کند یا اینکه متوقف شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برگزاری اولین نمایشگاه کتاب استانی گفت: اولین نمایشگاه کتاب در گیلان برگزار شد و سه نمایشگاه بعدی در استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی  و هرمزگان برپا شد. اولین نمایشگاه را در شهر رشت برگزار کردیم. مرحوم آیت‌الله احسان‌بخش امام جمعه رشت بود و خاطره جالبی از سخنرانی ایشان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه به یاد دارم. او نذر کرده بود هر روز مدت زمان مشخصی کتاب بخواند و اگر روزی نمی‌توانست، فردایش جبران می‌کرد و به قولی قضایش را به‌جا می‌آورد.

وی ادامه داد: به نظرم از نمایشگاه کتاب گیلان به عنوان اولین تجربه خیلی راضی نبودیم. در دومین نمایشگاه که در خرم آباد برگزار شد اتفاق جالبی را تجربه  کردیم. باتوجه به شرایط نمایشگاه کتاب در رشت، ناشرها کتاب زیادی به خرم آباد نبردند. یکی دو روز بعد از شروع به کار نمایشگاه،‌ کتاب‌ها تمام شد و به تعطیلی آخر هفته هم رسیده بودیم و بنگاه‌های باربری تعطیل بودند. به هر طریقی بود به نمایشگاه، کتاب رسانده شد و یکبار دیگر هم کتاب‌ها تمام شدند و باورمان نمی‌شد عطش کتابخوانی آنقدر بالا بود. سومین نمایشگاه در تبریز برگزار شد و نمایشگاه چهارم در بندرعباس. از نمایشگاه کتاب بندرعباس نیز بسیار استقبال شد. نمایشگاه کنار ساحل برگزار شد.

مسجدجامعی در ادامه گفت: بعد از برگزاری این نمایشگاه‌ها به این جمع بندی رسیدیم که کار ادامه پیدا  کند و برایش ساختاری تعریف کردیم. مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز مسئول برگزاری این نمایشگاه‌ها شد تا بار آن بر دوش معاونت امور فرهنگی نباشد.

عضو شورای شهر تهران درخصوص ارزیابی نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز گفت: اینکه به عدد سیصد رسیده یعنی خوب بوده است. اگر کار و اتفاق خوبی نبود ادامه پیدا نمی‌کرد. در این سال‌ها کسانی وارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌اند که سیاست آنها با سیاست بنیانگذاران نمایشگاه تفاوت داشت، اما نمایشگاه را تعطیل نکردند.

سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی به همت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 30 دی ماه دراهواز برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۳۹۱۷۵