خبرگزاری کار ایران

اظهارات شفیعی درباره اعتبار سال ۹۵ هنرهای نمایشی؛

مجلس در تصویب بودجه با تئاتری‌ها همراه است

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: نمایندگان مثل ما دغدغه‌ پشتیبانی و حمایت از هنرهای نمایشی را مطرح می‌کنند. اطمینان دارم در مرحله تصویب بودجه اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بودجه ۵۵ میلیاردی پیشنهادی در لایحه بودجه سال ۹۵ تقدیمی دولت به مجلس توضیح داد: اتفاق خوب این است که پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ترکیب مدیریتی وزارتخانه نتیجه داده و بودجه خوبی برای هنرهای نمایشی در سال ۹۵ به مجلس ارائه شد.

او ادامه داد: اتفاق خوب دیگر این بود که حوزه هنرهای نمایشی در گذشته ردیف بودجه‌ مشترک داشت که منابع فعالیت‌های نمایشی از محل این ردیف میان حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت ارشاد توزیع می‌شد، اما در بودجه سال اینده برای هرکدام از دستگاه‌های فوق ردیف مستقل هنرهای نمایشی منظور شده که در سر فصل اعتبارات ان‌ها تعریف شده است.

شفیعی خاطرنشان کرد: همواره حدود نیمی از بودجه عملیاتی لایحه صرف پشتیبانی از مصارف جاری، پشتیبانی و هزینه‌ای وزارتخانه می‌شود که امری طبیعی بوده، ولی اتفاق خوب دیگر این است که طی گفتگوهای صورت گرفته با مسئولان ارشد وزارت و معاون امور هنری تصمیم براین شد تا بخش دیگر بودجه طی سازوکاری برای حمایت از آثار و برنامه‌های مرتبط با گسترش این هنر در اختیار حوزهٔ تخصصی ان قرار بگیرد.

او افزود: البته شش ماه پایانی سال جاری تجربه‌هایی دراین زمینه داشتیم که نتایج بسیار مثبتی به همراه داشت و برهمین اساس قرار شد این روند در سال ۹۵ نیز ادامه داشته باشد.

مدیر کل هنرهای نمایشی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا رقم ۵۵ میلیاردی تعیین شده پاسخگوی حمایت و گسترش هنرهای نمایشی خواهد بود یا خیر؟ اظهار کرد: طبیعی است اگر طبق خواست بزرگان نظام و مسئولان صاحب دغدغه انتظار توسعه و تقویت هنرهای نمایشی را داشته باشیم این منابع ایده‌ال نیست؛ اما با نگاهی گذرا به وضعیت بودجه‌ دیگر بخش‌ها شاهد خواهیم بود اتفاق خوبی در عرصه فرهنگ و هنر، بویژه هنرهای نمایشی رخ داده است.

او درباره مرحله بعد یعنی تصویب بودجه در مجلس و رویکرد نمایندگان گفت: جلسه‌های متعدد و سازنده‌ای با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شده که نتایج آن نشان می‌دهد خوشبختانه اعضای کمیسیون نگاه ویژه‌ای به هنرهای نمایشی داشته‌اند. آن‌ها نیز مانند ما دغدغه‌هایی مبنی بر پشتیبانی و حمایت از این هنر را مطرح می‌کنند و به همین دلیل اطمینان دارم در مرحله تصویب بودجه اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد.

شفیعی در پاسخ به پرسشی درباره منابع برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر بیان کرد: بنا به دستور مقام عالی وزارت و پیگیری‌های معاون امور هنری و دیگر دوستان، تا این لحظه بیش از ۵۰ درصد از کمک‌ هزینه‌های گروه‌ها به همراه مطالبات دست‌اندرکاران این رویداد پرداخت شده‌ و هیچ‌نگرانی بابت تامین بودجه برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر وجود ندارد.

او همچنین درباره فعالیت «دبیر اقتصادی» جشنواره اظهار کرد: معرفی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به عنوان دبیر اقتصادی جشنواره تئا‌تر فجر یکی از اتفاق‌های مثبت امسال بود که امیدوارم در حوزه جذب حامیان مالی جشنواره شاهد اتفاق‌های خوب باشیم. جلسه‌های متعددی برگزار شده که امید می‌رود خروجی‌ مثبتی داشته‌ باشد که جشنواره امسال و دوره‌های آینده از آن بهره‌مند شود.

کد خبر : ۳۳۹۲۴۷