خبرگزاری کار ایران

حجت الله ایوبی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های چینی:

همکاری سینمایی ایران و چین آغاز شده‌است

رییس سازمان سینمایی با اشاره به همکاری‌های فرهنگی دو کشور چین و ایران گفت: همکاری این دو کشور در زمینه سینمایی مدت‌هاست که آغاز شده و امیدوارم با دیدار روسای جمهوری دو کشور سطح همکاری‌های فرهنگی دو کشور گسترش یابد.

به گزارش ایلنا، حجت الله ایوبی در گفت‌و‌گو با دو رسانه چینی اظهار کرد: خوشحالم سفر رییس‌جمهور شما به ایران انجام می‌شود و خرسندم در کنار اتفاقات اقتصادی، ایران و چین نیز بتوانند همکاری فرهنگی و سینمایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دو کشور از منظر فرهنگی و هنری به هم نزدیک هستند؛ ادامه داد: خرسندم از اینکه پیش‌تر روابط سینمایی ایران و چین آغاز شده است؛ ما در آستانه یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات سینمایی ایران هستیم و همه سینما‌ها و سینماداران ایران درگیر جشنواره فیلم فجر هستند.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: در سال، حدود ۱۰۰ فیلم تولید می‌کردیم و امسال حدود ۲۰۰ فیلم به جشنواره فیلم فجر آمد و ظرفیت تولید فیلم در ایران دو برابر شده است.

ایوبی توضیح داد: سالی که گذشت شمار مخاطبان ما در سینما دو برابر شد و سینمای ایران امروز حالش خوب است.

وی عنوان کرد: کشور چین ایران را در سال‌های تحریم یاری کرد و از دوستان ما بود. امروز که در‌های دنیا به روی ما باز شده چین همچنان در اولویت ما قرار دارد و ملاقات دو رییس جمهور نقطه آغاز روابط گسترده‌تر دو کشور ایران و چین است. ایران در مقایسه با چین از منظر گستردگی کشور کوچکی است اما در منطقه کشوری بزرگ محسوب می‌شود.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: به عنوان مدیر فرهنگی انتظار دارم در بین روابط دو کشور پیوست فرهنگی و اقتصادی دو کشور فراموش نشود.

ایوبی گفت: در روابط کشور‌ها، اقتصاد خود را تحمیل می‌کند؛ مدیران فرهنگی و اهالی رسانه باید فشار بیاوریم که در کنار روابط اقتصادی، روابط فرهنگی نیز گسترش یابد.

وی اظهار کرد: مطمنم تمدن ایران و چینی جز قدیمی‌ترین تمدن‌ها هستند. ما و شما تنها ملتی هستیم که نوشتن و خط به عنوان هنر تلقی می‌شود و هنر خوشنویسی داریم. توقع ما گستردگی بیش از پیش همکاری‌های فرهنگی است.

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: یکی از نقطه‌های وصل ایران و چین جاده ابریشم است و می‌دانم در چین برای احیای جاده ابریشم فعالیت کردید. ایران در مسیر جاده ابریشم است. جاده ابریشم جاده تبادل تجاری نبوده و محملی برای تبادل فکر اندیشه بوده است.

ایوبی تاکید کرد: خیلی دوست داریم اینجاده احیا شده و به مسیری برای تبادل فرهنگ و هنر تبدیل شود. در ایران برای جاده ابریشم برنامه‌های فرهنگی و هنری گاهی برگزار می‌شود و از سینما و دیگر رشته‌های هنری می‌توان برای احیای اینجاده استفاده کرد.

وی با اشاره به سفر خود به کشور چین و گفت‌و‌گو با مدیران سینمایی عنوان کرد: سفر به چین سفری درخشان و عالی بود. در این سفر غیر از توافقات برای همکاری‌های فرهنگی و سینمایی دو تفاهم به امضا رسید.

رییس سازمان سینمایی درباره توافقات انجام شده یادآور شد: تولید فیلم مشترک که نهایی شده و با دو نویسنده ایرانی و چینی و کارگردان‌های مشترک گفت‌و‌گوهایی انجام شده است. این قصه در چین و ایران می‌گذرد.

ایوبی توضیح داد: کار دوم استفاده از تجربه چین برای سینماهای سیار است. کار‌شناسان ما در چین هستند و در باره چگونگی استفاده از این مهم در حال بررسی شرایط هستند.

وی گفت: قدمت چین و هنر کتاب یعنی اوج تمدن. هنر کتاب به معنای مینیاتور، جلد سازی بخشی از شاخص‌های تمدن این کشور است و چین را به افسانه‌ها و اساطیر می‌شناسیم.

به گفته رییس سازمان سینمایی، در زمینه خوشنویسی، موسیقی، تئا‌تر و سینما می‌تواند همکاری‌های خوب و گسترده شکل گیرد.

ایوبی یادآور شد: در زمینه سینما در چند زمینه می‌توانیم با یکدیگر فعالیت کنیم. ساخت سالن یکی از این موارد است. شما ۲۷ هزار سالن سینمایی دارید و ۵۰ هزار سینمای سیار دارید بنابراین تجربه ارزشمندی دارید که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم. در تولید مشترک نیز می‌توانیم مشارکت داشته باشیم و می‌توانیم وارد بازار چین شویم.

وی گفت: اگر دو درصد از سینماهای شما را فتح کنیم می‌توانیم موفق باشیم و امیدواریم جای سینمای هالیوود را بگیریم و سینمای ایران بتواند بخشی از سینماهای چین را داشته باشد.

نمایندگان سی سی تی وی و چاینا پیپل دیلی رسانه‌هایی بودند که با رییس سازمان سینمایی گفت‌و‌گو کردند.

کد خبر : ۳۳۹۳۹۹