خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی ارشاد خبر داد:

۳۲ میلیارد تومان سود حاصل از ۶۸ نمایشگاه کتاب استانی

سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی عصر روز چهارشنبه 30 دی ماه در اهواز افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب استانی اهواز گفت: بسیار خوشحالم که شاهد افتتاح سیصدمین نمایشگاه کتاب در استان خوزستان و شهر اهواز هستم. استانی که ریشه قدیمی و تمدنی از اسلام دارد و تنوع‌های قومیتی را در این استان شاهد هستیم و سرزمین مفاخر ادبی بسیاری است.

صالحی با اشاره به سابقه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها از سال ۷۱ شروع شده و این اتفاق فرهنگی ۲۳ سال است که در جریان است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود در خصوص فواید و فرصت‌های ایجاد شده از طریق برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: با توجه به اینکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا آبان ماه سال جاری حدود یک میلیون عنوان کتاب به چاپ رسیده، این نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای وی‌ترین و نمایش کتاب‌های چاپ شده است.

صالحی در خصوص تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده در دولت جدید گفت: ۶۸ نمایشگاه کتاب استانی در دولت یازدهم برگزار شده که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه‌ها به نمایش در آمده است.

وی در خصوص کارکرد‌های دیگر نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: حضور ناشران متنوع و متعدد و فرصت برای حضور ناشران شهرستانی، فرصت برای فضای اقتصاد نشر از کارکردهای دیگر نمایشگاه‌های کتاب استانی است.

صالحی در ادامه خاطر نشان ساخت: در سال گذشته نمایشگاه‌های کتاب استانی ۱۵ میلیارد تومان و امسال نیز تاکنون ۱۷ میلیارد تومان فروش کتاب داشته است که این فرصت خوبی برای اقتصاد نشر است.

 وی در ادامه گفت: تخفیف دسترسی مخاطبان به کتاب با حداقل ۳۰درصد تخفیف و عدالت توزیعی در عرصه کتاب از دیگر کارکرد‌ها و فواید نمایشگاه‌های کتاب استانی است. صالحی با اشاره به سابقه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در دیگر استان‌ها گفت: سیستان بلوچستان با ۱۶ دوره برگزاری نمایشگاه کتاب استانی صدر نشین است و بعد از آن به ترتیب استان‌های کهگلویه و بویراحمد با ۱۵ دوره و استان کرمان با ۱۴ دوره در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

صالحی در ادامه سخنان خود گفت: در مدت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی برنامه‌های جنبی با محوریت کتاب برگزار می‌شود و در واقع هفته فرهنگی در استان شکل می‌گیرد و این خود فرصت گفت‌و‌گو در حوزه کتاب را برای مخاطبان پدید می‌آورد و دریچه‌ای برای صحبت از کتاب خوانی را در استان ایجاد می‌کند.

معاون وزیر ارشاد در ادامه سخنان خود برای ارتقاء و تغییرات ماهوی و اصلاحی در برگزاری این نمایشگاه‌ها گفت: دعوت از ناشران حرفه‌ای و نمایش کتاب‌های تازه و بهتر، اتصال نمایشگاه‌های کتاب استانی به کتاب فروشی‌ها و مراکز ثابت فروش کتاب، جدی گرفتن عرضه کتاب‌های عمومی در نمایشگاه و ترغیب مردم به خرید این کتاب‌ها، جلوگیری از خرید اجباری مردم از کتاب مانند کتاب‌های کمک آموزشی و تقویت کتاب فروشی‌ها از جمله مواردی است که برای ارتقاء سطح برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی باید به آن توجه شود.

صالحی در پایان سخنان خود گفت: نمایشگاه‌های کتاب استانی با همه کارکردهایی که داشته و دارد و در فضای ۳۰۰ امین نقطه حضور می‌تواند به یک بازنگری‌های تحول گرایانه‌ای فکر کند و امیدواریم که با همکاری تشکل‌های نشر و اهل قلم و همه عزیزانی که در این حوزه دغدغه دارند بتوانیم در مقاطع جدید پیش رو و در سال آینده شاهد تغییرات جدید و موثرتری در برگزاری این نمایشگاه‌ها باشیم.

در مراسم افتتاحیه سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی و دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان حضرت آیت الله شفیعی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، همایون امیرزاده مشاور معاون امورفرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبیر معاون سیاسی امنیتی استانداری، سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مدیران اجرایی و فرهنگی استان حضور داشتند.

سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی و دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور ۴۲۵ ناشر و ارائه بیش از ۵۳ هزار عنوان کتاب و با حضور ۱۰ ناشر عرب و ارائه ۳ هزار عنوان کتاب عربی از تاریخ ۳۰ دی ماه لغایت ۶ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی خوزستان برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۴۰۰۸۰