خبرگزاری کار ایران

شیوه‌های نوین داستان‌نویسی در فضای مجازی بررسی شد

نشست بررسی شیوه‌های نوین داستان‌نویسی در فضای مجازی با حضور چیستا یثربی درب خش جنبی نمایشگاه کتاب اهواز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این برنامه اولین نشست جنبی نمایشگاه کتاب اهواز بود که با استقبال گسترده علاقه مندان به داستان نویسی برگزار شد. در این نشست چیستا یثربی در خصوص نوشتن داستان «پستچی» گفت: هر سنت شکنی بهایی دارد و بهای نوشتن داستان «پستچی» از بین رفتن حریم شخصی من و اجازه دادن به عده‌ای برای ورود به این حریم بود و من آن را شجاعانه و سلحشورانه می‌پذیرم. گفتمان فرهنگی بدون مطالعه در اساطیر و بن مایه‌های فرهنگی ممکن نیست.

 چیستا یثربی، درادامه به چگونگی ورودش برای داستان نویسی در فضای مجازی پرداخت و گفت: ورود و نوشتن در فضای مجازی برای من خیلی ساده شروع شد، اوایل از فضای مجازی فراری بودم چون احساس می‌کردم با افراد واقعی در ارتباط نیستم ولی تصمیم گرفتم وارد این فضا شوم و از اینستاگرام شروع کردم.

 وی افزود: در آغاز با پست‌های مورد علاقه‌ام شروع کردم که راجع به ادبیات فارسی، معرفی زنان و مردان موفق جهان بود و با روحیه من سازگاری داشت ولی کم کم صفحه‌های دیگران را می‌دیدم و متوجه شدم مردم فقط عکس‌ها را نگاه می‌کنند و توجهی به مطالب ندارند بنابراین سعی کردم با کلام چیزی را متحول کنم تا مردم اول متن را بخوانند و بعد عکس را ببینند.

 وی با بیان اینکه قسمت اول «پستچی» را نوشتم و روز بعد با حجم و استقبال شدیدی از سوی مخاطبان روبرو شد، اضافه کرد: با خودم گفتم اگر می‌خواهی ثابت کنی بدون جذابیت‌های ظاهری فقط با استقاده از مطلب دل مردم را به دست بیاوری یک چیز واقعی بنویس و این یک ریسک و سنت شکنی بود و هر سنت شکنی بهای خود را دارد.

 این نویسنده و کارگردان، با اشاره به اینکه هر قسمت «پستچی» که در فضای مجازی منتشر می‌شد، استقبال مردم برای خواندن نیز افزایش می‌یافت، تصریح کرد: من یک زندگی انزواگرایانه داشتم و یا مشغول کتاب خواندن و یا نوشتن بودم.

 وی با بیان اینکه در داستان «پستچی» همه چیز واقعی بود و هیچ گونه تخیلی در آن دخیل نبود، ادامه داد: نوع بیان من در «پستچی» اعتراف نامه‌ای بود و باید به شاعرانگی آن دقت می‌کردم و وقتی با تمام دل و صادقانه بنویسی و بیانت دلی و خوب باشد مردم آن را باور می‌کنند و به دلشان می‌نشیدند و کتابخوان هم می‌شوند.

 یثربی، با اشاره به اینکه خیلی‌ها بعد از من قصه نویسی در فضای مجازی را شروع کردند و اگر من باعث شدم یک موج قصه نویسی در این فضا آغاز شود باعث افتخار است، ابراز کرد: باید توجه داشت قصه نویسی مجازی درست است که همه را به خواندن تشویق می‌کند ولی حد و مرزی دارد و آن این است که بعدش کتاب بخرید و بخوانید.

 وی با تاکید بر اینکه اگر با این کار به هدف خود نرسم که مردم کتابخوان شوند، قصه نویسی مجازی من تنها یک اعتراف نامه بوده و هیچ فایده‌ای نداشته است، بیان کرد: هر چیز سنت شکنی در این دنیا بها دارد و بهای آن از بین رفتن حریم شخصی من و اجازه دادن به عده‌ای برای ورود به این حریم بود و من این حریم را شجاعانه و سلحشورانه می‌پذیرم.

 وی با بیان اینکه بدون مطالعه هیچ چیز به دست نمی‌آید، عنوان کرد: برای قصه نویسی باید بسیار تحقیق و تلاش کرد، به مطالعه کتاب و زندگی اساطیر پرداخت، پروژه‌ها و شیوه‌های مختلف فرهنگی تحقیقی خواند و بعد وقتی به تمام این‌ها رسیدیم، با ادبیات وارد زندگی روزمره مردم شویم.

 کارگردان و نویسنده تئا‌تر و سینما، خاطر نشان کرد: روزی که مردم به ادبیات مثل نان، آب و اکسیژن نیاز پیدا کنند یعنی گفتمان فرهنگی وارد زندگی واقعیشان شده، گفتمان فرهنگی بدون کنکاش و جستجو در اساطیر و بن مایه‌های فرهنگی، تاریخ گذشتگان و تاریخ ادبیات ایران ممکن نیست.

 وی با اشاره به اینکه اگر مردم خوراک خوب برای مطالعه داشته باشند، به شدت استقبال می‌کنند، اذعان داشت: جامعه ما پتانسیل و آمادگی بسیار خوبی در عشق به ادبیات دارد، ادبیات ما بسیار غنی است و پیش زمینه دارد پس باید از آن بهره برداری کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه اگر ما ظرفیت ادبیاتمان و فرهنگ غنی خود را بشناسیم آن وقت می‌توانیم از فضای مجازی استفاده بهینه‌تری کنیم و مردم را به کتابخوانی، فکر کردن و بحث تشویق کنیم، یاد آور شد: شیوه من در نوشتن در فضای مجازی یک سبک جدید به نام پاورقی نویسی اینستاگرامی است. یعنی سوژه بیان و دنبال بشود، جذب بکند ولی فضاهای خالی داشته باشد که مردم را به خریدن و خواندن کتاب ترغیب کند.

دهمین نمایشگاه کتاب اهواز به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تا تاریخ ۶ بهمن ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خوزستان برپا است.

کد خبر : ۳۴۰۴۲۹