خبرگزاری کار ایران

ازدواج تا انفجار در میدان حسن آباد

نقاشی‌های «زهرا قیاسی» عصر جمعه دوم بهمن ماه ۹۴ روی دیوار گالری شکوه رفتند.

به گزارش ایلنا؛ «آپوکالیپس؛ عشق از اول سرکش و خونی بود» عنوان تازه‌ترین آثار زهرا قیاسی است، که شامل ۱۱ اثر رنگ روغن روی بوم و ترمه از دو مجموعه «آپوکالیپس» و «عشق از اول سرکش و خونی بود» است.

زهرا قیاسی در رابطه با آثار تازه‌اش که در این نمایشگاه به تماشا گذاشته شده است، گفت: در این نمایشگاه دو مجموعه از آثارم که در حدود دو سال است روی آن متمرکزم را ارائه داده‌ام، معنای لغوی «آپوکالیپس» آخرالزمان است و در این مجموعه سعی در بیان رابطه بین مکان و مرگ دارم، همچنین در مجموعه «عشق از اول سرکش و خونی بود» که عنوان آن برگرفته از مصراع شعری از مولاناست رابطه بین عشق و مرگ را مطرح می‌کنم. مسئله من در این آثار درک نزدیکی مرگ به زندگی است.

او که در مجموعه آثار «عشق از اول سرکش و خونی بود» صحنه‌های تصادف ماشین‌ها و آتش گرفتنشان را به تصویر کشیده است، در ادامه افزود: چیزی که در این مجموعه سعی در بیان آن دارم لذت مازاد نهفته در خشونتی است که در بسیاری از روابط عاشقانه آزاد می‌-شود. از نظر من اوج عشق شبیه به اوج مرگ است. در این مجموعه خشونت را با تصادف ماشین‌ها به تصویر کشیده‌ام. نام‌هایی که برای آثارم انتخاب کردم نیز اغلب عاشقانه است، در واقع با این عناوین سعی در طعنه زدن به روابط عاشقانه دارم.

هنرمند در مجموعه آثار دیگرش با عنوان «آپوکالیپس» سه اثر با نام‌های «روز داوری ۱، ۲ و ۳» ارائه داده است، او با به تصویر کشیدن صحنه آتش سوزی، انفجار ماشین و رانش زمین در فضاهای مختلف شهر تهران چون نواب، حسن آباد و خیابان آزادی سعی در بیان نزدیکی هر چه بیشتر مرگ به ما دارد، قیاسی در رابطه با این آثار گفت: هر روز و هر لحظه زمان می‌میرد و مکان در حال عوض شدن است و ما انسان‌ها از مرگ غافلیم به همین دلیل آن طوری که باید زندگی نمی‌کنیم. کسی که واقعا مرگ را باور کند می‌تواند زندگی کند و لذت‌های آن را درک کند.

در نقاشی‌های قیاسی پس زمینه اثر و فضاهای شهری به صورت سیاه و سفید نقش بسته است و هنرمند با سیاه و سفید نقاشی کردن این تابلو‌ها تا جایی که توانسته احساس و برداشت خود را از اثر دور کرده و به نوعی در کار خاطره زدایی کرده و مکان مورد نظرش را آن گونه که در واقعیت است به تصویر کشیده، او همچنین از رنگ‌های تند قرمز، نارنجی و زرد برای به تصویر کشیدن صحنه‌های تصادف، آتش گرفتن ماشین‌ها استفاده کرده است.

اواضافه کرد: در این مجموعه همسرم که عکاس صنعتی و معماری است از فضاهای مختلف شهرتهران عکس گرفت و من در نرم افزار فتوشاپ بر روی این عکس‌ها کار کردم و با ایده‌های خودم ترکیب کردم و سپس آن‌ها را به تصویر کشیدم.

قیاسی در این نمایشگاه اینستالیشنی با نام «این یک ترانه عاشقانه است» را نیز به معرض تماشا گذاشته است. این اثر لحظه آتش گرفتن و انفجار ماشین کوپه صورتی رنگی را نمایش می‌دهد که در کنار آن آینه‌ای با زاویه قائمه قرار گرفته و جمله «This is a love song» بر روی آن نقش بسته است. مخاطبان با نزدیک شدن به اثر تصویر خود را در آینه می‌بینند.

زهرا قیاسی متولد ۱۳۶۰ ارومیه است. او کار‌شناسی مهندسی کامپیو‌تر و کار‌شناس ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت تهران دارد و کتاب‌های زیبا‌شناسی طبیعت، زیبا‌شناسی و نقاشی و روح هند را (به همراه حسین فراستخواه) ترجمه کرده است. قیاسی تاکنون در هفت نمایشگاه گروهی شرکت داشته است. «آپوکالیپس؛ عشق از اول سرکش و خونی بود» اولین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می‌شود.

این نمایشگاه تا سیزدهم بهمن ماه ۹۴ در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از این آثار از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالرى شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى پلاک ١٩ دیدن نمایند.

کد خبر : ۳۴۰۴۹۹