خبرگزاری کار ایران

تصمیمِ وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره‌ی تعرفه‌ی کاغذ چیست؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز (3 بهمن‌ماه) درخصوص افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ صبح امروز (سوم بهمن 1394) کمیسیون ماده یک وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی تشکیل جلسه داد تا درخصوص افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه تصمیم‌گیری کند.

غلامرضا شجاع (رئیس شرکت تعاونی لیتوگرافان) به خبرنگار ایلنا گفت: امروز به عنوان نماینده‌‌ای از گروه صنف چاپ و نشر در این جلسه حضور داشتم و سعی کردیم در کنار دیگر همکاران دغدغه‌ها و مشکلات افزایش تعرفه را با دوستان وزارت صنعت، معدن و تجارت درمیان بگذاریم و به تعبیری دفاعیت خود را در قبال مخالفت با افزایش تعرفه‌ی کاغذ به آن‌ها عرضه کنیم.

رئیس شرکت تعاونی لیتوگرافان ادامه داد: در فرصت کوتاه سه الی چهار دقیقه‌ای که در اختیار داشتم نسبت به حذف کامل کالاهای فرهنگی کتاب و روزنامه از سبد خرید خانوار ایرانی در صورت افزایش تعرفه‌ی کاغذ نگرانی‌هایی را مطرح کردم. متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت که باید به عنوان یک نهاد بی‌طرف در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کند؛ به نظر می‌رسد تنها راه حمایت از تولیدکننده را افزایش تعرفه‌ی کاغذ می‌بیند.

این فعال چاپ و نشر همچنین تاکید کرد: تولید‌کنندگان ما مشکلات زیادی دارند که تنها با افزایش تعرفه‌ی کاغذ وارداتی حل نمی‌شود. علاوه بر این‌ها خمیر مورد نیاز برای تولید کاغذ؛ ماشین‌آلات این صنعت و حتی دیگر مواد اولیه‌ی آن عمدتا از خارج وارد می‌شوند. کسانی که اصرار بر افزایش تعرفه‌ی کاغذ دارند می‌خواهند تا بدین وسیه برای مدتی دیگر صنعت تولید کاغذ در کشور را سرپا نگه دارند. اما اگر می‌خواهند این حمایت‌ها ماندگاری داشته باشد باید در قالب بسته‌های سیاستی-حمایتی اعمال شود تا با تهیه‌ی ماشین‌آلان به‌روز و مناسب کیفیت و کمیت تولید کاغذ ایرانی هم بالا برود.

او سپس با انتقاد از رویه‌ی حمایتی در پیش گرفته از سوی دولت گفت: چنین رویه‌هایی (افزایش تعرفه‌ی کاغذ) تنها تولیدکننده و مصرف‌کننده را به جان هم می‌اندازد. امیدواریم نهایتا به تصمیت منطقی روبرو باشم و مثل جمع‌بندی‌هایی که سابق بر این هم صورت گرفته بود نسبت به حمایت از تولید کاغذ معتدل و اصولی نگاه شود.

رئیس شرکت تعاونی لیتوگرافان یادآور شد: متاسفانه در جلسه‌ی امروز نماینده‌ی 16 تعاونی ناشران مراکز استان‌های کشور به بهانه‌ی کمبود فضا، امکان ورود به جلسه را پیدا نکرد. بعد از اظهارات مخالفان افزایش تعرفه هم ما را از جلسه بیرون کردند تا رای‌گیری را آغاز کنند. ما حتی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشته‌ایم و نسبت به افزایش تعرفه‌ی کاغذ خدمت رئیس‌قوه‌ی مجریه عارض گشته‌ایم که این نامه احتمالا عصر امروز روی پایگاه اینترتی شرکت تعاونی لیتوگرافان قرار می‌گیرد.

لازم به یادآوری است که تا لحظه‌ی تنظیم این خبر پیگیری‌های خبرنگار ایلنا از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره‌ی نتیجه‌ی رای‌گیری جلسه‌ی مذکور بی‌نتیجه مانده است و خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود.

باید منتظر ماند و دید کمیسیون ماده یک وزارت صنعت، معدن و تجارت که بر مبنای آئین‌نامه مقررات صادرات و واردات موظف است همه ساله نسبت به نرخ تعرفه واردات کالاها اعلام نظر کند، چه نسخه‌ای را برای واردات کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات تجویز کرده است.

کد خبر : ۳۴۰۵۵۴