خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

همچنان معتقدیم نباید به حوزه فرهنگ امنیتی نگاه کنیم

هفتمین دیدار معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی کتاب و نشر عصر امروز شنبه ۳ بهمن‌ماه در کتاب‌فروشی لارستان برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی در حاشیه این دیدار با اشاره به برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی در شهر اهواز گفت: یکی از برنامه‌هایی که در هر سفر استانی انجام می‌دهیم سرزدن به کتابفروشی‌های فعال شهرستان‌هاست در همین راستا در حین برگزاری نمایشگاه کتاب اهواز دیداری هم از دو کتابفروشی شناخته شده این شهر یعنی کتابفروشی‌های مهام و رشد داشتیم.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد سپس به بیان چند ویژگی قابل توجه کتابفروشی مهام پرداخت و گفت: کتابفروشی مهام کتابفروشی است که کل مجموعه آن جزو موقوفات خصوصی به حساب می‌آیدو آقای مدنیان چندین سال قبل اقدام به وقف این محل برای احداث کتابفروشی کردند البته وقف‌های مختلف از جمله وقف کتاب از سالیان گذشته در کشور ما رواج داشته اما وقف محلی به عنوان درنظر گرفتن کتابفروشی یکی از نکات جالب و قابل تاملی است که می‌تواند قابل تکثیر و انتشار باشد.

وی افزود: کتابفروشی مهام یک کتابفروشی به روز و مدرن به حساب می‌آید که در دو طبقه مجزا کتاب‌های حوزه‌های عمومی و آموزشی و کمک‌درسی را به مخاطبان عرضه می‌کند. نکته جالب توجه اینکه بخش کتاب‌های عمومی در این کتابفروشی شلوغ‌تر بخش مرتبط با کتب درسی و آموزشی بود و به گفته متصدیان فروش بالاتری هم داشت. طبقه‌بندی موضوعی مناسب کتاب‌ها مثل تفکیک کتاب‌های داستانی به صورت تالیفی و ترجمه یا دسته‌بندی کتاب‌های ترجمه به صورت مجزا تحت عناوین داستان‌های آلمانی، روسی و آمریکایی از دیگر نکات مثبت روشن این کتابفروشی بود.

این مدیر فرهنگی همچنین استفاده از کار‌شناسان و مشاوران کتاب در فروشنده را یکی از خصوصیات قابل توجه دانست و گفت: در این کتابفروشی به غیر از متصدی و فروشنده از کار‌شناسان و مشاوران متخصص نیز در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود و به عنوان مثال متصدی بخش کودک ضمن تاکید بر احترام به سلیقه مخاطب از ارتقای سلیقه مخاطب کودک و نوجوان نیز صحبت می‌کند.

صالحی اضافه کرد: در کنار تمامی این ویژگی‌ها کتابفروشی مهام هر دو ماه یکبار اقدام به انتشار خبرنامه‌ای تخصصی برای عرضه کتاب‌های تازه خود می‌کند و تعصب ویژه‌ای نیز در استفاده از نویسندگان خوزستانی برای پشت جلد دارد همچنین ابتکاراتی مانند ارائه ۱۵ درصد تخفیف کتاب در روزهای پنجشنه و ارسال رایگان کتاب برای سراسر استان در صورت خرید بالای ۵۰ هزار تومان این کتابفروشی را در شهرستانی مانند اهواز تا آنجا سرپا و پررونق نگه داشته که حتی در زمان برگزاری نمایشگاه استانی مملو از جمعیت بود. چنین ابتکاراتی صددرصد قابل تعمیم برای کل ایران و کتابفروشی‌های استان‌های مختلف خواهد بود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره کتابفروشی رشد اهواز نیز گفت: کتابفروشی رشد در مرکز شهر اهواز و با سابقه‌ای بیست ساله فعالیت می‌کند و آنقدر در کارش موفق بوده که زمینه‌ساز بازگشایی چندین کتابفروشی در اطراف خود شده است این کتابفروشی قرار است تا چندی دیگر با احداث مجموعه‌ای ۹ طبقه شامل ۴ طبقه فروشگاه و ۴ طبفه انبار قدرتمند‌تر از گذشته به کار خود ادامه داد. البته این کتابفروشی برخلاف کتابفروشی مهام بخش آموزشی و کمک آموزشی بسیار فعالی دارد که کمی نسبت به حوزه عمومی پررونق‌تر است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا همچون ابتدای فعالیت در معاونت فرهنگی فضای امنیتی را در حوزه کتاب حاکم می‌بینید؛ گفت: از‌‌ همان ابتدای شروع کار با اذعان به وجود فضای امنیتی در حوزه کتاب بر لزوم قانونمندی و اعمال قانون در کنار در نظر گرفتن سلیقه‌ها تاکید داشتیم. ما همچنان معتقدیم نباید به حوزه فرهنگ امنیتی نگاه کنیم. این‌ها معیار و ملاکی بود که از روز اول تاکنون به آن اهتمام داشته‌ایم.

صالحی در پایان یادآور شد: امنیت یکی از ارکان اصلی زندگی اجتماعی به حساب می‌آید اما تمام رکن اجتماع نیست و می‌توان ضمن گفتگوهای خلاق با اهالی فرهنگ به ترکیب‌های نو و جدیدی برای حل این مسائل مرتبط با امنیت حوزه فرهنگ پرداخت که پایدار‌تر و مانا‌تر باشد. با همین نگاه بود که با همکاری و تعامل حوزه‌های مرتبط با امنیت فرهنگ سعی در راهگشایی و بازکردن فضا در بسیاری از امور داشتیم که خوشبختانه موفقیت‌هایی هم به دست آورده‌ایم امیدواریم این تعامل و همکاری‌ها برای هر چه بهتر شدن شرایط ادامه داشته باشد.

کد خبر : ۳۴۰۶۸۵