خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

بیش از 3000 کتاب در نشست‌های کتابخوان معرفی شد

محمد اله‌یاری از اعلام آمادگی 7843 متقاضی شرکت در کتاب‌خوان تا پایان نشست 300 و ارائه 3175 کتاب در این نشست‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزاری سلسله نشست‌های کتاب‌خوان را از ویژه برنامه‌های این نهاد برای ترویج کتابخوانی در سالجاری معرفی کرد و گفت: ترویج کتابخوانی، توانمندسازی کتابداران، تقویت مهارت‌های ارتباطی و تسلط کافی آنان بر محتوای منابع از مهم‌ترین محور‌های فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال ۹۴ بود.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی مشاوره کتابدار، مدرسه‌ خواندن و نشست‌های کتاب‌خوان از فعالیت‌هایی است که برای تحقق این اهداف با جدیت پیگیری و اجرا می‌شود.

برگزاری بیش از ۳۰۰ نشست کتاب‌خوان در سراسر کشور

اله‌یاری ضمن اشاره به برگزاری بیش از ۳۰۰ نشست کتاب‌خوان تا به امروز، تصریح کرد: پس از برگزاری و بررسی ۱۰۰ نشست نخست و با اتکا بر مجموعه پیشنهادات و انتقادات استان‌های برگزار کننده، اصلاحاتی در زمینه «شیوه برگزاری»، «تعداد نشست‌ها»، «تعداد معرفی کتاب در هر نشست»، «زمان کافی برای معرفی هر کتاب» و... تدوین و با هدف افزایش کیفیت کتاب‌خوان به همه استان‌‌ها ارسال و نشست‌های بعدی با در نظر گرفتن این پیشنهاد‌ها برگزار شد.

وی با اشاره به آغاز برگزاری کتاب‌خوان در ۲۷ خرداد‌ماه سالجاری گفت: نشست‌های کتاب‌خوان به ترتیب در خرداد‌ماه با ۱ نشست، تیرماه (هم‌زمان با ماه مبارک رمضان) ۲ نشست، مرداد‌ماه ۳۶ نشست، شهریور‌ماه ۹۳ نشست، مهر‌ماه ۴۰ نشست، آبان‌ماه ۶۲ نشست، آذر‌ماه ۴۴ نشست و دی‌ماه با ۲۲ نشست در سراسر کشور برگزار شد.

اله‌یاری افزود: با پیگیری اداره کل روابط عمومی نهاد، توانستیم اخبار برگزاری این نشست‌ها را به خوبی پوشش دهیم و بعضی از نشست‌ها نیز در حال حاضر در قالب برنامه «کتاب‌خوان» روزهای چهارشنبه هر هفته، ساعت ۱۹ از شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی ایران، پخش می‌شود.

برگزاری نشست‌ ویژه ادیان توحیدی در دهه فجر

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: برگزاری نشست ویژه ادیان توحیدی در دهه فجر و نشست ویژه هنرمندان در روزهای منتهی به سالروز تأسیس نهاد از برنامه‌های متفاوت کتاب‌خوان تا پایان سالجاری است.

وی در ادامه به ارائه آماری از نشست‌های برگزار شده در سالجاری پرداخت و گفت: از میان این ۳۰۰ نشست، ۱۴۳ نشست با محوریت مراکز استان‌ها و ۱۵۷ نشست نیز در شهرستان‌های سراسر کشور برگزار شده است.

وی با بیان تعداد کتاب‌های ارائه شده در کتاب‌خوان ادامه داد: تاکنون تعداد ۷۸۴۳ متقاضی برای شرکت در کتاب‌خوان ثبت‌نام کرده‌اند که ۳۱۷۵ تن از آن‌ها توانسته‌اند کتاب‌های منتخب خود در این مجموعه نشست به‌اشتراک بگذارند.

حضور ۳۷ درصدی کتابداران در سلسله نشست‌های کتاب‌خوان

اله‌یاری با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان کتاب‌خوان و اختصاص ۳۷ درصد از این رقم به کتابداران افزود: یکی از از مطالبات اساسی دبیرکل محترم نهاد کتابخانه‌ها از کتابداران، مطالعه منابع متنوع است. بر این اساس تعداد ۱۱۸۹ کتابدار در این سلسله نشست‌ها به ارائه مطلب پرداختند که بیشترین آمار در میان اقشار مختلف جامعه است.

وی در ادامه با اشاره به فراوانی سایر اقشار شرکت‌کننده در کتاب‌خوان گفت: اعضای کتابخانه، نویسندگان، مقامات استانی، اساتید دانشگاه و حوزه، کار‌شناسان ستاد استان‌ها و فعالین رسانه‌ای به ترتیب پر تعداد‌ترین گروه‌های شرکت‌کننده در این نشست‌ها بودند.

وی درباره حوزه‌های موضوعی کتاب‌های معرفی شده در کتاب‌خوان افزود: در این ۳۰۰ نشست، موضوعاتی مانند: ادبیات (۱۰۳۱ جلد کتاب)، دین (۶۸۶ جلد کتاب)، روان‌شناسی (۳۶۶ جلد کتاب)، تاریخ (۳۶۰ جلد کتاب) و دفاع مقدس (۲۸۰ جلد کتاب) به ترتیب از پر‌طرفدار‌ترین حوزه‌های انتخابی شرکت‌کنندگان برای معرفی کتاب بودند.

 «دفاع مقدس» و «ادبیات»؛ پرتکرار‌ترین موضوعات انتخابی در نشست‌های کتاب‌خوان

اله‌یاری «دفاع مقدس» و «ادبیات» را پر تکرار‌ترین موضوعات انتخابی کتاب‌خوانان دانست و گفت: کتاب‌های «من زنده‌ام»، «دختر شینا»، «پایی که جا ماند»، «خاک‌های نرم کوشک»، «استاد عشق»، «دا»، «آن بیست و سه نفر»، «شما که غریبه نیستید»، «شازده کوچولو»، «روی ماه خدا را ببوس»، «کوری»، «جاذبه و دافعه علی (ع)» و «دنیای سوفی» به ترتیب پر تعداد‌ترین آثار ارائه شده در این مجموعه نشست بودند.

«رشد مطالعه در کودکان و نوجوانان»؛ یکی از اهداف نهاد

وی یکی از اهداف اساسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را رشد مطالعه در کودکان و نوجوانان دانست و تاکید کرد: کشف لذت کتابخوانی و شنیدن کتاب، بهترین ابزار جذب کودکان و نوجوانان به مطالعه است. نهاد کتابخانه‌ها با برگزاری بیش از ۱۰۰ نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای در سراسر کشور، سعی در جذب این گروه سنی به کتابخانه‌های عمومی دارد که گزارش تفصیلی آن به‌زودی منتشر می‌شود.

تجهیز بیش از ۱۷۰۰ کتابخانه عمومی به بخش ویژه کودک و نوجوان

اله‌یاری ادامه داد: نهاد در سال‌های اخیر توجه‌ای ویژه به تجهیز و راه‌اندازی بخش‌های کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی داشته است. بیش از ۱۷۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور به بخش ویژه کودک و نوجوان مجهز هستند و بیشترین میزان خرید کتاب در ۲۰ ماه اخیر به منابع ویژه این گروه سنی اختصاص داشته است. آمار عضویت و وفاداری این اعضا در کتابخانه نیز نشانگر رشد ارتباط آنان با کتابخانه‌های عمومی است.

وی در ادامه درباره انواع مخاطبین نشست‌های کتاب‌خوان گفت: هدف نهاد از اجرای گام اول کتاب‌خوان، ارتقاء توانمندی کتابداران به‌عنوان حلقه اتصال جامعه با کتابخوانی است. گام بعدی، انعکاس کتابخوانی گروه‌های مرجع، تاثیرگذار و مورد توجه جامعه (هنرمندان، ورزشکاران، اهالی رسانه و...) در میان مردم است که از نشست ۱۰۰ به بعد، اجرایی شد.

توجه به کتاب‌خوان ویژه اعضا؛ مهم‌ترین برنامه‌های نهاد در سال آینده

وی ادامه داد: مراحل بعدی نیز شامل فراهم کردن شرایطی برای حضور متخصصین حوزه‌های گوناگون در گروه‌های ویژه کتاب‌خوان و به‌ اشتراک گذاری کتاب‌های تخصصی و غیرتخصصی جذاب توسط آنان است. توجه به کتاب‌خوان ویژه اعضا نیز از مهم‌ترین برنامه‌های نهاد در سال آینده است.

اله‌یاری همچنین تأکید کرد: اعضای کتابخانه‌های عمومی یکی از مهم‌ترین گروه‌های مخاطب کتاب‌خوان هستند؛ امیدواریم بتوانیم در سال ۹۵ با برنامه‌ای کامل، جلسات ویژه اعضا را پیگیری و اجرا کنیم.

کد خبر : ۳۴۰۸۰۰