خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع پیکر فریبرز صالح مطرح شد:

فاخرسازان چه زمانی دست از سر سینمای ایران برمی‌دارند؟

مراسم تشییع پیکر فریبرز صالح (کارگردان سینمای ایران) صبح امروز (یکشنه ۴ بهمن ماه) از مقابل خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیروس الوند (کارگردان سینمای ایران) با اشاره به تلاش‌های فریبرز صالح بعد از انقلاب گفت: شاید ۷۱ سال عمر برای فرد عادی؛ زمان کمی نباشد اما برای یک هنرمند بسیار کم است. عمر واقعی یک هنرمند سال‌هایی است که می‌تواند کار کند به همین دلیل هنرمندی که سال‌ها نتواند کار کند؛ انگار عمر کمی داشته است.

الوند با تاکید بر اینکه افرادی مانند خسرو شکیبایی توسط فریبرز صالح در اداره تئا‌تر کشف شدند، گفت: صالح اولین کسی بود که در سینمای ایران فیلم مذهبی و تاریخی ساخت و سینمای ایران را با حال و هوای سیدالشهدا(ع) آشنا کرد. اما امروز سوال این است که چرا نباید فردی مانند صالح بعد از سفیر؛ فیلم مذهبی دیگری بسازد.

وی ادامه داد: صالح بعد از سفیر فیلم‌های زیادی نساخت زیرا نجابت داشت و نمی‌خواست با هر شرایطی فیلم بسازد. از طرف دیگر سینمای ایران سال‌ها بود که درگیر فاخرساز‌ها و کسانی که رانت فاخر دارند؛ افتاده بود و معلوم نیست چه زمانی این افراد می‌خواهند دست از سر سینمای ایران بردارند؟

محمود قنبری (دوبلور و از دوستان فریبرز صالح) نیز گفت: صالح جزو نسل دوم کسانی بود که وارد دوبله سینمای ایران شد. ما قرار داشتیم در سریال شیخ مفید با هم همکاری کنیم. ابتدا این سریال پخش نشد ولی بعد به صورت دوبله پخش شد. از‌‌ همان زمان من متوجه شدم اگر موقعیت برای صالح فراهم شود؛ می‌تواند یکی از بهترین کارگردان‌های سینمای ایران باشد.

حسن فتحی (کارگردان سینمای ایران) نیز گفت: ما امروز گرد هم آمده‌ایم تا به یکی از فیلمسازان بزرگ ادای احترام کنیم. کسی که آثارش تاثیر زیادی بر سینمای ایران داشت.

وی ادامه داد: صالح یکی از مستقل‌ترین فیلمسازان بود و تاوان این استقلال را هم داد. امروز زندگی وی برای بسیاری از جوانانی که می‌خواهند وارد سینما شوند؛ یک الگوی مهم است. زیرا امروز دوره‌ای است که به دلیل فضای غبارآلود الگو‌ها گم شده‌اند.

کارگردان سریال شهرزاد با اشاره به اینکه صالح تحصیلات سینمایی را زیرنظر افرادی همچون میلوش فورمن طی کرد، گفت: صالح به دلیل شخصیت والای خود و همچنین دانش سینمایی که داشت؛ هرگز با گروهی از تهیه‌کنندگان سوداگر سینما کنار نیامد و همواره به آن‌ها نه می‌گفت.

علی دهکردی (بازیگر سینمای ایران) نیز گفت: فریبرز صالح را به جز قامت ایستاده و سترون خودش در هیچ قامتی نمی‌توان تصور کرد و همین امر؛ حسرت ما را مضاعف می‌کند.

وی ادامه داد: امروز ما حسرت‌های زیادی می‌خوریم و ظاهراً سرنوشت محتوم ما این است که در حسرت باشیم و یکی از حسرت‌های من کار نکردن با فریبرز صالح است. زیرا کسی که یکبار برای وی بازی کرده باشد؛ دائم به دنبال تکرار آن است. این امر برای من فقط در زمان شیخ مفید رخ داد.

دهکردی ادامه داد: کسانی که اجازه ندادند تا وی کار کنند نه تنها به فریبرز صالح ظلم کردند بلکه به کل سینمای ایران ظلم و جفا کردند.

علی رویین‌تن (کارگردان سینمای ایران) نیز با اشاره به اینکه فریبرز صالح به دنبال خودنمایی نبود، گفت: آدم‌ها در سینمای ایران هرچه بزرگ‌تر می‌شوند عکس‌هایشان کوچک‌تر می‌شود اما فریبرز صالح مرد کوچکی نبود. او به نوعی پلنگ سینمای ایران بود.

وی با اشاره به فیلم مرگ پلنگ گفت: صالح کسی بود که در سینمای ایران با جریان کاذب مبارزه کرد و کسانی که امروز نمی‌گذارند امثال صالح فیلم بسازند؛ باعث می‌شوند تا پلنگ‌ها در سینمای ایران از بین بروند.

 مسعود نجفی رئیس انجمن صنف مدیران روابط‌عمومی و تبلیغات سینمای ایران نیز گفت: من بار‌ها با صالح همکلام شده بودم و همیشه حسرت این را می‌خوردم که چرا سینمای ایران از تجربیات وی استفاده نکرد.

حمید دهقان‌پور (استاد دانشگاه و از اقوام دور فریبرز صالح) نیز گفت: من در فیلم مرگ پلنگ در کنار فریبرز صالح بودم و این دوران برای من بسیار افتخارآمیز بود.

پویا صالح (فرزند فریبرز صالح) با تشکر از کسانی که به مراسم تشییع آمدند؛ گفت: خیلی سخت است که درباره پدرم صحبت کنم. پدرم به ما عشق ورزیدن را یاد داد و در زندگی حواسش به همه بود. اما از وضعیت سینما و جامعه بسیار گلایه داشت. من اگر بیست بار دیگر هم به دنیا بیایم بازهم دوست دارم فریبرز صالح پدر من باشد.

پیش از تشییع پیکر فریبرز صالح به بهشت زهرا (س) نماز میت توسط حجت الاسلام میهن‌آبادی در حیاط خانه سینما برگزار شد و پیکر صالح به قطعه هنرمندان منتقل شد.

مراسم بزرگداشت این هنرمند؛ روز سه‌شنبه ۶ بهمن ساعت ۱۵: ۳۰ الی ۱۷ در مسجد حجه‌بن‌الحسن در خیابان سهروردی برگزار می‌شود.

 حبیب ایل‌بیگی، کاظم بلوچی، فرامرز روشنایی، پرویز پورحسینی، منوچهر والی‌زاده، همت موی‌وند، علی رویین‌تن، حمید دهقان‌پور، اصغر سمسارزاده، ناصر عنصری، هوشمند گلمکانی، تورج نصر، مرتضی ضرابی و... حضور داشتند.

کد خبر : ۳۴۰۸۴۹