خبرگزاری کار ایران

در نشست پنجمین شب ساز ایرانی مطرح شد؛

موسیقی که به مردم می‌رسانند صرفا برای سرگرمی‌ست

نشست خبری پنجمین شب ساز ایرانی با حضور سه نماینده از هیئت امنای هفت نفری شب ساز ایرانی و نگار بوبان صبح امروز (یکشنبه 4 بهمن) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سلسله برنامه‌های شب ساز ایرانی با هدف ایجاد فرصتی برای شنیدن و اجرای تکنوازی و بداهه‌پردازی موسیقی ایرانی شکل گرفته است و نخستین‌بار بهار ۱۳۹۳ با هدف اهمیت دادن به مقوله‌ی تکنوازی در موسیقی ایرانی برگزار شد.

فرشاد توکلی (عوض هیئت امنای شب ساز ایرانی) در ابتدای نشست پنجمین شب ساز ایرانی گفت: طرح  «شب ساز ایرانی» در سال ۹۲ با همفکری برخی از دوستان نوازنده شکل گرفت. ما ضمن ارزیابی وضعیت موسیقی ایران به این نتیجه رسیدیم که تک‌نوازی در آموزش موسیقی دارای اهمیت ویژه‌ای‌ست اما متاسفانه در شرایطی قرار دارد که فرصتی برای ارائه خود ندارد.

او ادامه داد: تغییرات جامعه مخاطبان موسیقی، تحولات موسیقی و شرایط فعلی موسیقی در کشور، شرایطی را فراهم کرده که اجرای تک‌نوازی سازهای ایرانی بسیار کمتر از حد تصور باشد به‌طوری‌که اغلب جمعیت موسیقی کشور عادت کرده تا در قالب ارائه کنسرت‌ها و آنسامبل‌های مختلف به تماشای آثار موسیقایی بنشیند. در واقع می‌توان گفت شرایطی ایجاد شده که دیگر تک‌نوازی به عنوان جنس ارزشمندی از هنر موسیقی، جایگاه خوبی ندارد و این بخش از موسیقی درمعرض تهدید جدی قرار گرفته است. بنابراین ما آمدیم تا با برپایی ویژه برنامه «شب ساز ایرانی» فرصتی را فراهم کنیم که در آن اجراهای تک‌نوازی توسط هنرمندان مختلف بتواند این پدیده خاص را در قالب یک قاب نمایشی که ما آن را به دیوار نصب کردیم، ببینید. این درحالی است که ارائه طعم‌های متفاوت از تک‌نوازی در قالب سازهای مختلف ایرانی، یکی دیگر از اهدافی بود که ما در این فضا نسبت به انجام آن تلاش کردیم.

وی با اشاره به برگزاری «شب ساز جوان» که پیشتر برگزار شد، بیان کرد: خوشبختانه فضا به گونه‌ای پیش رفت که ما توانستیم با «شب ساز ایرانی» موقعیت جدیدی را برای جوانان هنرمندی ایجاد کنیم که تا به امروز فرصت آن را نداشته‌اند. درواقع آنچه که ما در این برنامه‌ها به دنبال آن بودیم موضوعی بود که استادان قبلی موسیقی ایرانی تابحال به آن فکر نکرده بودند و این همان ایجاد موقعیت به جوانان هنرمندی بود که دوست دارند آثاری را در قالب تک‌نوازی به مخاطبان ارائه دهند.

امید شریفی (عوض هیئت امنای شب ساز ایرانی) گفت: هر کسی که به «شب ساز ایرانی» دعوت می‌شود باید چند فاکتور داشته باشد که نگاه اندیشمندانه به موسیقی، ایده موسیقایی و شناخت کامل از مواضع تک‌نوازی ساز ایرانی ازجمله آنهاست. ما در این ویژه برنامه‌ها مشخصاً به موضوع تک‌نوازی پرداختیم. بنابراین موسیقی تلفیقی و فیوژن تحت هیچ شرایطی در فضای ما تعریف نشده است. اما آنچه که برای ما بیش از هر چیز دیگری مهم است، تعریف مرزهای موسیقی ایرانی است؛ اینکه موسیقی در عین هنری بودن و مشخص کردن مبانی آن، فضایی قابل دفاع از سوی هنرمند باشد.

نگار بوبان (نوازنده عود) در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: پشت پرده موسیقی با روی صحنه آن بسیار تفاوت دارد. مراحلی که برای آموزش طی می‌شود از نکات مهمی‌ست که باید به آن توجه کرد. پر کردن این دره بزرگ کار کسانی‌ست که مسائل را جدی می‌گیرند. موسیقی برای هزار و یک فعالیت بشری است اما متاسفانه در ایران صرفا وجهه سرگرمی آن جدی گرفته شده است. موسیقی که قابل تامل است کمتر شنیده می‌شود. هرچند دوستان ما در موسیقی بسیار تلاش می‌کنند اما نهایتا آنچه به مردم می‌رسانند صرفا موسیقی نمایشی و سرگرم‌کننده است.

او ادامه داد: یکی از فرصت‌های خاصی که برای نوازنده و مخاطب ایجاد می‌شود؛ تک‌نوازی است که «شب ساز ایرانی» بهترین فرصت برای پیگیری این موضوع است. فضایی که آموزش موسیقی در آن تاثیر خوبی به جای گذاشته و می‌تواند در محتوای ارائه یک موسیقی خوب نیز به مخاطب کمک کند. علاوه بر این؛ شب ساز ایرانی پیش از هر برنامه نشست‌هایی برگزار می‌کند تا نوازندگان بتوانند درباره موسیقی خود با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

احمد رضاخواه (عضو هیئت امنای شب ساز ایرانی) در ادامه این نشست درباره نوازندگان شب ساز ایرانی پنجم گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این مرحله از شب ساز ایرانی نگار بوبان (عود)، حمید خوانساری (عود)، زمان خیری (نی)، احمد رضاخواه (سنتور)، بهزاد رواقی (تار) و محمد عشقی (سنتور) به اجرا خواهند پرداخت. شب ساز ایرانی پنجم که طی دو شب (7 و 8 بهمن) در تالار رودکی برگزار می‌شود؛‌ هر دوشب را میزبان شش نوازنده خواهد بود اما نوازندگان تغییراتی جزئی را در اجرای این دو شب ایجاد می‌کنند.

«شب ساز ایرانی 5» قرار است در تاریخ های 7 و 8 بهمن از ساعت 20 در سالن رودکی برگزار شود و علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۴۰۹۰۹