خبرگزاری کار ایران

اسامی تشکل‌های دخیل در پذیرش واسپاری برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد

به منطور مشخص شدن نحوه انتخاب دبیر کمیته ناشران داخلی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ دبیر شورای برنامه‌ریزی تشکل‌های حوزه نشر نامه‌ای به رسانه‌ها ارسال کرد تا از نشر اطلاعات نادرست در فضاهای مجازی بکاهد.

به گزارش ایلنا؛ متن این نامه به شرح زیر است:

چندی است که نحوه انتخاب دبیر کمیته ناشران داخلی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به موضوع گفت‌وگوها و اظهارنظرهای همکاران در فضای مجازی بدل شده‌ است و حتی اخیراً توجه یکی از خبرگزاری‌های محترم را نیز به خود جلب نمود. از آنجا که این گفت‌وگوها و گاه اطلاع‌رسانی‌ها حکایت از اطلاعات ناکافی همکاران دارد، لازم است واقعیت در این مرحله تا حدودی توضیح داده شود.

شورای تشکیل حوزه نشر که پذیرش واسپاری برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را با محوریت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به عهده گرفته‌است؛ از به‌هم پیوستن اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران و هفت تشکل زیر شکل گرفته است:

1ـ اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا)

2ـ انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان

3ـ انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی

4ـ انجمن فرهنگی ناشران آموزشی

5ـ انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان

6ـ شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران

7- مجمع ناشران انقلاب اسلامی

یکی از اختیارات این شورا معرفی دبیران کمیته‌های واگذار شده به صنف، به معاونت محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور احکامشان از سوی رئیس محترم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

در  جلسه 22/10/94 شورای تشکل‌ها، دو کاندیدای کمیته ناشران داخلی آقایان محمدمهدی داوی پور و محمود آموزگار هر کدام چهار رای آوردند.

قرار شد دو طرف گفت‌وگو کنند و در صورت امکان یکی به نفع دیگری کنار برود، که این نتیجه محقق نشد.

آقای آموزگار پیشنهاد کردند که هر دو کنار بروند و فرد سومی مطرح بشود که جناب داوی‌پور نپذیرفتند.

نهایتا در جلسه یکشنبه 4/11/94 مصوب شد اسامی دو بزرگوار به جناب آقای صالحی معاون محترم امور فرهنگی جهت تصمیم نهایی اعلام شود و آقای حامد میرزابابایی را به عنوان منتخب برای کمیته ناشران بین‌المللی معرفی کنیم.

این مصوبه به امضای نمایندگان رسمی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، انجمن‌های فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، آموزشی، بین‌الملل ایرانیان، تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، یعنی شش رای از هشت تشکل رسید و متعاقبا به جناب آقای صالحی اعلام شد.

اما متاسفانه دو روز بعد، تعدادی از تشکل‌ها بدون اطلاع سایرین نامه‌ای تهیه کردند و علاوه بر اصرار بر جناب داودی‌ور برای دبیری کمیته ناشران داخلی، آقای حسینی نیک را که کاندیدای این سمت در شورای تشکل‌ها نبود، برای تصدی کمیته ناشران بین‌المللی معرفی کردند.

همکاران ارجمند نیک می‌دانند که اولا هر تشکلی که در یک شورا شرکت می‌کند، حتی اگر نظری مغایر داشته باشد، بایستی به مصوبات آن شورا تمکین کند.

ثانیا مصوبات شورا در جلسه رسمی و از پیش دعوت شده قانونی است و نامه‌نگاری و جمع کردن امضاء وجاهتی نمی‌تواند داشته باشد.

ثالثا نمایندگان رسمی دو تشکل کودک و تعاونی تهران آن نامه را امضا نکرده‌اند.

باعث تعجب است که چنین نامه‌ای که برخلاف مصوبه دو روز قبل شورای تشکل‌ها بوده و امضاءکنندگان آن ملزم و متعهد به رعایت مصوبات آن شورا می‌باشند. چگونه شاهدی بر انتخاب افراد معرفی شده فرض می‌شود.

از سوی دیگر جناب آقای صالحی پس از معرفی آقایان داودی‌پور و آموزگار ترجیح دادند برای احتراز از شائبه جانبداری، فرد دیگری از خود صنف را برای دبیری این کمیته برگزینند. در حالی که می‌توانستند یکی از مدیران معاونت را برای تصدی آن در نظر بگیرند.

امید است این چکیده بتواند به رفع سوءتفاهم‌ها و ایجاد همدلی و وفاق بیشتر در درون صنف در این شرایط حساس با مسئولیت خطیری که به عهده گرفته‌ایم منجر شود و تذکری باید برای همکاران و رسانه‌های محترم که پیش از هر قضاوتی سعی  کنند درباره واقعیت امر بیشتر بدانند.

با تجدید احترام

محمدرضا توکل صدیقی

دبیر شورای برنامه‌ریزی تشکل‌های حوزه نشر

برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کنای تهران.

کد خبر : ۳۴۳۲۵۸