خبرگزاری کار ایران

برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر جشنواره فیلم فجر:

اهدای سیمرغ به پوستر مستند تخلف نیست

علی باقری طراح پوستر فیلم سینمایی نفس و من میخوام شاه بشم می‌گوید با استناد به آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر، اهدای سیمرغ بلورین بخش پوستربه فیلم مستند «من می‌خوام شاه بشم» خلاف قانون نیست.

به گزارش ایلنا، وی ضمن ابراز خرسندی از دریافت این جایزه اظهار داشت: خوشبختانه به مدد اکران آثار مستند در گروه هنر و تجربه، امسال این آثار نیز مورد ارزیابی داوران بخش مواد تبلیغاتی جشنواره فیلم فجر قرار گرفتند تا بخش تبلیغات سینمای مستند نیز دیده شود که این اتفاق خوبی است.

باقری با اشاره به بحث تخلف آیین‌نامه‌ای جشنواره فجر که توسط برخی افراد و رسانه‌ها عنوان شد، تصریح کرد: در آیین‌نامه جشنواره فجر ذکر شده که تمام آثار سینمایی اکران شده در سینماهای کشور می‌توانند در این بخش مورد داوری قرار بگیرند. واضح است که قید "آثار سینمایی" به معنای تمام فیلم‌های سینمای داستانی، مستند و انیمیشن است که در طول سال اکران شده‌اند. حال باتوجه به این بند آیین‌نامه، کجا تخلف صورت گرفته است؟

وی ادامه داد: به اعتقاد من تخلف توسط کسانی صورت گرفته که 33 سال مانع اکران سینمای مستند شدند. حال که امکان روی پرده رفتن فیلم‌های مستند فراهم شده و برای بهتر دیده شدن این آثار، پوستر چاپ افست و تیزر و... هم طراحی و ساخته می‌شوند، پس فیلم‌های مستند نیز باید هم‌پای آثار داستانی دیده شوند و مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، با تاکید بر اهمیت دو چندان این جایزه عنوان کرد: هر آنچه از دریچه‌ی لنز دوربین می‌گذرد و قابلیت اکران پیدا می‌کند، نامش سینماست. جالب است! برخی سایت‌ها که این جایزه را خلاف آیین‌نامه‌ی جشنواره عنوان کردند، خودشان تخلف بزرگی کرده‌اند؛ چراکه بدون داشتن دانش سینمایی، مجوز سایت سینمایی گرفته‌اند!

باقری با بیان اینکه تاکنون طراحی پوستر چند فیلم سینمایی با پروداکشن قوی را نیز برعهده داشته، خاطرنشان کرد: خوشحالم که سیمرغ طراحی پوستر جشنواره فجر را به خاطر فیلم مستند «من می‌خوام شاه بشم» به خانه بردم. به نظر من پوسترهای سینمای مستند با ایده‌های بکرشان می‌توانند طرح‌های یکسویه سینمای داستانی را نجات دهند. کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند شعور مخاطب را به بازی نمی‌گیرند و نگاه باز و خلاقانه‌ای در پروسه تولید اثرشان دارند. به همین دلیل دست طراح پوستر هم باز است.

مستند بلند «من می‌خوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی و تهیه‌کنندگی سحر رضوی، از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که طی یکسال گذشته، جوایز بسیاری را به‌دست آورده است. این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم مستند را از آن مهدی گنجی کند. همچنین چندی پیش «من می‌خوام شاه بشم» در گروه سینماهای هنر و تجربه نیز اکران عمومی شد.

مهدی گنجی با این فیلم، جایزه ویژه هیات داوران پانزدهمین دوره جشنواره مستند «فلاهرتیانا» روسیه، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم‌های ایرانی «سانفرانسیسکو»، جایزه ویژه تماشاگران جشنواره مستند «چاگرین» آمریکا و جایزه بهترین فیلم جشنواره ایرانیان «پراگ» جمهوری چک را به‌دست آورده است. ضمن اینکه مستند «من می‌خوام شاه به شم» در جشنواره‌های معتبر مستند «ایدفا» هلند، «مونیخ» آلمان، «پلانت داک» ورشو لهستان، «شفیلد» انگلستان، «زوریخ» سوئیس، سیلور داکس و میلینیوم هم به نمایش درآمده و فینالیست جایزه مستند 2015 شبکه TRT ترکیه بوده است. این فیلم از 30 بهمن در جشنواره «بیگ‌اسکای» Big Sky آمریکا هم روی پرده می‌رود.

کد خبر : ۳۴۳۵۷۹