خبرگزاری کار ایران

بداهه‌پردازی‌های ملهم از موسیقی نوید افقه در «ورشان»

منتظری می‌گوید: در برخی آثار منتشر شده که یا ملهم‌اند از آثار استاد نوید افقه و یا به عین بازتولید شده‌اند (البته در حد توان صاحب اثر) هیچگاه ذکر منبع و ماخذ نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در فرهنگ واژگان دهخدا «ورشان» (قمری) به معنی مرغ الهی و کبوتر صحرایی‌ست. «ورشان» همچنین نام یکی از دورهای موسیقی قدیم ایران است. این آلبوم شامل سه قطعه با عنوان «درابتدا»، «بازگشت» و «کلاژ» می‌شود. زمان کل قطعات حدود 38 دقیقه است و این اثر توسط موسسه «نشر و پخش جوان» توزیع شده است.

کامران منتظری درباره این اثر اینگونه توضیح می‌دهد: «ورشان» حاصل تکنوازی‌های بداهه پردازانه‌ام با تمبک است. انگیزه نخست تولید این کار پیشنهاد استاد عزیزم نوید افقه برای ساخت و تولید اثری متشکل از آثار شاگردان برگزیده و اثری از خودشان در قالب یک آلبوم مشترک در سال 1383 بود. قطعه نخست (در ابتدا) به انگیزه همان اثر منتشر نشده در سال 1383 ضبط شد و دو قطعه دیگر (کلاژ و بازگشت) نیز بلافاصله در همان تاریخ، البته نه به قصد انتشار، ضبط شد که اکنون بدون هیچ ویرایش استودیویی در این آلبوم قرار گرفته است.

او ادامه می‌دهد: به رغم اینکه چند سالی از ضبط این آثار می‌گذرد، بخش‌هایی از آنها و ذهنیت زلال و شیدایم در آن سالها، مرا بر آن داشت تا به انتشار آن همت گمارم؛ بخش‌هایی که به گمانم هنوز پس از سال‌ها کمتر به اجرای آن‌ها پرداخته شده است.

منتظری همچنین می‌گوید: این اثر به دو دلیل چندان طولانی نیست؛ نخست با تکیه بر این اصل که تکنوازی سازهای کوبه‌ای به دلیل خصوصیات صوتی این دسته از سازها، زمان‌بندی مخصوص خود را می‌طلبد. دوم اینکه هدفم تولید اثری مبتنی بر تکنوازی تمام اصوات موجود در این مجموعه با ساز تمبک خلق شده‌اند و کسانی که به این شیوه تمبک‌نوازی اشراف دارند؛ با این صداها هم آشنا هستند.

این نوازنده اضافه می‌کند: این خطوط و نقوش صوتی، بداهه‌پردازی‌هایی ملهم از آثار نوید افقه هستند و همانطور که ذکر کردم در سال 1383 ضبط شده‌اند و می‌بایست در همان سال‌ها منتشر می‌شدند.

او در پایان  بیان می‌کند: ذکر این نکته از این جهت حائز اهمیت است که معتقدم علاوه بر روحیه هنروری و هنرمندی و همچنین فهم متعالی از تغییرات و رخ‌‌دادها در جهت جلوگیری از تحریف تاریخ و تحولات هنری، باید وجدانی آگاه و بیدار داشت، اما متاسفانه شاهد این هستیم که در برخی آثار منتشر شده که یا ملهم‌اند از آثار استاد نوید افقه یا به عین بازتولید شده‌اند (البته در حد توان صاحب اثر) هیچگاه ذکر منبع و ماخذ نشده است.

کامران منتظری تاکنون کنسرت‌های مختلف تکنوازی و گروه‌نوازی در داخل و خارج کشور برگزار کرده است. ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به فستیوال مورکن لند در شهر ازنابوروک آلمان، بزرگداشت حافظ و گوته در شهر وایمار آلمان، کنسرت به همراه گروه کر رادیو برلین، به رهبری دیوید جونز از آمریکا، تور کنسرت باز عشق (دونوازی سنتور و تمبک)، تور کنسرت عبور به همراه همنوازان حصار، و همچنین کنسرت در کشورهای اتریش، روسیه، چک، بلاروس، قطر، امارات و عمان(Royal opera house muscat) اشاره کرد.

دونوازی تار و تمبک در آلبوم «کوک»، «سکوت» به همراه «حامد فکوری»، «هوای آفتاب» و «یار و دیار» به همراه «گروه قمر» با صدای «سالار عقیلی»، « طغیان»، «خواب خورشید» و «بادآباد» به همراهی «میدیا فرج نژاد» و آلبوم «گاهی سه گاهی» به آهنگسازی «پویا سرایی» با صدای «محمد معتمدی» نتیجه ی فعالیت هنری منتظری است.‬

کد خبر : ۳۴۳۸۰۱