خبرگزاری کار ایران

فیلمِ کارگردانی که راه رفتن روی فرش قرمز را حرام می‌داند؛ نقد شد

حاتمی‌کیا: دولت خاصی را نقد نمی‌کنم

کارگردان بادیگارد گفت: هرکس احوالاتی دارد. راه رفتن روی فرش قرمز با احوالات من جور درنمی‌آید مثل کروات که بعضی آن را حرام و برخی مکروه می‌دانند. این کار هم برای من حرام است.

به گزارش خبرنگاری ایلنا؛ نشست خبری بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور پرویز پرستویی و مریلا زارعی (بازیگران)، کارن همایونفر (آهنگساز) و پژمان لشکری‌پور (تهیه‌کننده و مجری طرح) پیش از ظهر امروز (هفدهم بهمن ماه) در برج میلاد برگزار شد.

حاتمی‌کیا در ابتدای این نشست با اشاره به این مطلب که بادیگارد هجدهمین فیلم اوست؛ گفت: بادیگارد در مسیر فیلم ساختن من است. حال این امروز من در جشنواره شبیه به سال 65 است. زمانی که من اولین فیلمم را می‌ساختم همه بچه‌های روایت فتح در جبهه حضور داشتند و من درحال ساخت فیلم اولم بودم و از این لحاظ خجالت‌زده بودم. درحال حاضر همه بچه‌ها به سوریه رفته‌اند و من اینجایم.

وی ادامه داد: شرایط فشرده‌ای برای تولید کار وجود داشت و ما در سه ماه سیار فشرده کار را فیلمبرداری کردیم. من به‌خاطر فشارهایی که روی محمود کلاری به دلیل فیلمبرداری مشکل کار وارد می‌آوردم؛ خجالت می‌کشم.

وی درباره علت عدم حضورش روی فرش قرمز که روال جشنواره است؛ گفت: هرکس احوالاتی دارد و چنین کارهایی با احوالات من جور درنمی‌آید مثل کروات که بعضی آن را حرام و برخی مکروه می‌دانند. این کار هم برای من حرام است. تصمیم‌گیرندگان جشنواره تصمیم گرفته‌اند که جشنواره را به گونه‌ای اجرا کنند و ما هم به این تصمیم احترام می‌گذاریم.

وی با نقل خاطره‌ای گفت: من تا قبل از روز عروسی‌ام کت و شلوار تن نکرده بودم به همین دلیل در شب عروسی آنقدر نامتعادل بودم که با یک موتوری تصادف کردم و لباسم پاره شد. نرفتن ما روی فرش قرمز بی‌حرمتی به کسانی که این کار را کردند نیست زیرا هرکس روحیه‌ای دارد.

حاتمی‌کیا در پاسخ به این سوال که آیا نشان دادن عکس آقای روحانی در یکی از سکانس‌های فیلم ها به منظور نقد دولت تدبیر و امید است؛ گفت: من در فیلم نقد شخصیت‌های سیاسی را مطرح می‌کنم و مسئله جدی‌ام است که به‌طور کل مطرح می‌کنم و تاکیدی روی این دولت یا دولت خاصی ندارم.

وی با اشاره به تکرار سکانس‌های آژانس شیشه‌ای در بادیگارد گفت: به دلیل فاصله گرفتن از آن فضا دوست داشتم دوباره آن صحنه‌ها تکرار شود و به این قصد آنها را در بادیگارد گنجاندم.

پرستویی هم ابراز خرسندی کرد که بعداز چند فیلم که در آثار حاتمی‌کیا حضور نداشته؛ این همکاری با بادیگارد دوباره شکل گرفته است.

مریلا زارعی درباره همکاری دوباره‌اش با حاتمی‌کیا گفت: تداوم همکاری با حاتمی‌کیا برای یک بازیگر فرصت است. برای من حضور در چنین گروهی مغتنم بود.

وی درباره انتخاب پرستویی گفت: زمانی که حضور در این فیلم به من پیشنهاد شد و فیلمنامه را می‌خواندم احساس کردم این نقش برای پرویز پرستویی است و شاید گزینه آقای حاتمی‌کیا هم بودند اما من گفتم اگر بنابه هر شرایطی حضور پرستویی میسر نشد؛ انتخاب دیگری وجود ندارد و بهتر است بادیگارد ساخته نشود.

زارعی گفت: در دوره‌ای که در سینما مشغول هستم به کارگردان‌های زیادی مدیونم و استفاده از تجربیات آنها برایم جذاب بوده است.

لشکری‌پور نیز درباره ساخت این فیلم گفت: بادیگارد از طرح‌های هفت هشت ساله آقای حاتمی‌کیا بوده و زمانی که تصمیم به ساخت فیلم گرفته شد؛ کارها فشرده‌تر انجام شد.  

کارن همایونفر نیز درباره موسیقی فیلم گفت: من سابقه همکاری در یک سریال و فیلم سینمایی را با حاتمی‌کیا را داشتم. در این کار هم آنقدر غرق در کار بودم که حاتمی‌کیا از من خواست کمی از کار فاصله بگیرم.

کد خبر : ۳۴۴۵۰۴