خبرگزاری کار ایران

داور دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی:

روزگار کتاب کاغذی به‌سر آمده است

داور دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان و نوجوانان با اشاره به این‌که روزگار کتاب کاغذی سرآمده گفت: روزگار این‌ نوع کتاب‌ها به سر آمده و کنار گداشتن کتاب‌های کاغذی به حفظ محیط زیست هم کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا، احسان کرمی تولید کتاب صوتی را از اقتضائات زندگی امروز دانست و افزود: امروز خانه‌ها کوچک و کتابخانه‌ها کوچک‌تر شده است از سوی دیگر همراه داشتن کتاب‌های کاغذی در مترو و اتوبوس و تاکسی، به خاطر وزن و حجمی که دارند دشوار است؛ پس تولید کتاب‌های صوتی هم سرانه مطالعه را بالا می‌برد هم هماهنگ شدن با زندگی امروز است.

داور دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان و نوجوانان با اشاره به این‌که روزگار کتاب کاغذی سرآمده؛ گفت: هنوز هم‌نسل‌های من، با کتاب کاغذی ارتباط بیشتر و بهتری برقرار می‌کنند و دل کندن از کاغذ و خاطره‌هایی که با آن دارند، برایشان سخت است اما روزگار این‌نوع کتاب‌ها به سر آمده و کنار گداشتن کتاب‌های کاغذی به حفظ محیط زیست هم کمک می‌کند.

کرمی در پاسخ به این‌که برخی ناشران از تبدیل کتاب‌های خود به کتاب صوتی، به خاطر نبود قانون کپی‌رایت، نگران هستند و به ضرورت فرهنگسازی در این زمینه اشاره می‌کنند گفت: من با واژه فرهنگسازی  مشکل دارم. مگر فرهنگ، ساختنی است؟  طبیعی است که وقتی می‌خواهیم از شعر یا اثری  که متعلق به کس دیگری است استفاده کنیم، باید بهای آن را بپردازیم و اگر چنین نکنیم، بی فرهنگ‌ایم و حداقل حقوق صاحب اثر را رعایت نکرده‌ایم؟

داور جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان و نوجوانان درباره این جشنواره گفت: اصولا جشنواره‌ها یا از رونق یک فرآیند هنری می‌گویند مثل جشنواره فیلم و تئاتر و موسیقی فجر یا می‌خواهند به رونق یک موضوع کمک کنند؛ مثل جشنواره‌های کتابخوانی و همین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی.

به گفته کرمی، سیاست‌های فرهنگی ما در زمینه کتاب و کتابخوانی، سیاست‌های موفقی نبوده و ما باید از کشورهایی چون فرانسه که مردم آن به مطالعه عادت دارند، مشاوره بگیریم که چه کرده‌اند و از چه روش‌هایی برای علاقه‌مند کردن مردم کشورشان به مطالعه بهره برده‌اند.

 دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان و نوجوانان به همت فرهنگسرای عطار برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۴۵۳۵۸