خبرگزاری کار ایران

تئاتر دانشگاهی «جهان به مثابه صحنه نمایش» را بررسی می‌کند

دومین نشست جشنواره تئاتر دانشگاهی با رویکرد میان رشته‌ای توسط مسعود کیانپور روز جمعه، ۲۳ بهمن در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، «جهان به مثابه صحنه نمایش: نگاهی به اندیشه گافمن در کتاب نمود خود در زندگی روزمره» عنوان دومین جلسه از مجموعه نشست‌ها با رویکرد میان رشته‌ای است که به همت دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر دانشگاهی ایران و با حضور مسعود کیانپور برگزار می‌شود.

در توضیح این جلسه آمده است:

نظریه نمایشی یکی از جذاب‌ترین دیدگاه‌ها در روان‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی به روابط انسانی و زندگی اجتماعی است. این تشبیه معروف شکسپیرکه زندگی را مانند صحنه تئاتری می‌بیند، با انسانهایی که پا به صحنه می‌گذارند تا به ایفای نقش‌های مختلف بپردازند و با مرگ خود از آن خارج شوند، در نظریه نمایشی اروینگ گافمن مورد توجه و تحلیل جامعه‌شناسانه قرار گرفته است.

گافمن با بکارگیری گفتمان تئا‌تر، تصویری از جهان اجتماعی انسان‌ها ترسیم می‌کند که در آن صحنه‌های پرشور نمایش روی پرده است و توده‌های مردم مشغول ایفای نقش‌های متعدد خود هستند. مانند بازیگران تئا‌تر، مردم جامعه نیز به گریم و تجهیزات ویژه، قیافه و منش رفتاری مخصوص نقش خود نیاز دارند. کنش اجتماعی در پشت صحنه آماده می‌شوند و در جلوی صحنه در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

در این گفتگو ضمن مرور ادبیات نظریه نمایشی و مفاهیم ابداعی گافمن در کتاب «نمود خود در زندگی روزمره» می‌خواهیم مصادیق این نظریه در زندگی روزمره خودمان را دقیق‌تر بررسی کنیم. جهان به مثابه صحنه نمایش چه ویژگی‌هایی دارد؟ زندگی در قاب تئا‌تر چگونه محقق می‌شود؟ آیا زندگی یک تئا‌تر جمعی نیست که هر یک از ما هم‌زمان هم بازیگر و هم مخاطب آنیم؟

مسعود کیانپور مدرک دکترای جامعه‌شناسی خود را از دانشگاه مموریال کانادا دریافت کرده و از سال ۱۳۹۰ عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان است. او در زمینه‌های روان‌شناسی اجتماعی٬ جامعه‌شناسی احساسات و جامعه‌شناسی صنعتی مشغول تدریس است.

این نشست روز جمعه ۲۳ بهمن ماه، ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن استاد شهنار خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و ورود برای عموم آزاد است.

در همین رابطه قرار است روز چهارشنبه، ۲۱ بهمن ماه نشست «انسان شناسی اجرا و نمایش: چشم‌اندازهای هنر در شهر مدرن ایرانی» با حضور ناصر فکوهی و در قالب رویکرد میان‌ رشته‌ای نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۴۵۶۹۵