خبرگزاری کار ایران

عادل بزدوده مطرح کرد:

تئاتر کودک و نوجوان نیازمند پیوند با تکنولوژی‌ است

کارگردان باسابقه تئاتر عروسکی از علاقه خود به ابزارهای نوین تکنولوژیک در آثار کودک و نوجوان و فقر موجود در این عرصه سخن گفت.

عادل بزدوده، چهره با تجربه و شناخته شده تئاتر کودک و نوجوان این روزها نمایش «کوزه‌ی عسل نیست؟!» را در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه دارد. این هنرمند در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، ضمن اشاره به استقبال خردسالان از نمایش؛ درباره تکنیک اجرایی کار و دلیل فاصله آثار عروسکی‌ از تکنولوژی‌های نوین در فضاسازی اظهارنظر کرد.

عضو باسابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان درباره میزان ارتباط مخاطب با تکنیک‌های میله‌ای و سایه‌ای به‌کار رفته در نمایش؛ توضیح داد: نکته جالب این است که من همچنان از عروسک‌های پرده‌ای استفاده نکرده‌ام ولی بچه‌های چهارسال به بالا به شدت با داستان ارتباط برقرار می‌کنند. باید به این نکته نیز دقت کنیم مخاطب شش، هفت ساله تا به حال تعداد اندکی نمایش دیده‌ که از این تکنیک‌ها استفاده کرده باشد.

او افزود: تماشاگران در دو اجرای گذشته حتی از اینکه نمایش به پایان می‌رسید؛ ابراز نارضایتی می‌کردند و علاقه داشتند کار ادامه داشته باشد. این درحالی بود که همه می‌دانیم نشستن این گروه سنی روی صندلی آن هم برای مدت طولانی چه کار دشواری است.

بزدوده با بیان اینکه بعضی جنبه‌های داستانی نمایش نامتعارف است ولی کودکان همراهی می‌کنند؛ بیان کرد: نمایش «کوزه‌ی عسل نیست؟!» آغاز بسیار مفرحی دارد و تا مقطعی بسیار شیرین پیش می‌رود؛ ولی در انتها اتفاقی دراماتیک رخ می‌دهد که اصلا انتظار نداشتم کودکان با آن ارتباط برقرار کنند. من باتوجه به سال‌ها تجربه در این تئاتر کودک و نوجوان همچنان دلم می‌لرزد.

او توضیح داد: این نمایش به روایت داستان زندگی یک خرس مهربان در جنگل می‌پردازد که دلسوزی‌هایش از حد گذشته و همین روحیه اهالی جنگل را دچار مشکل می‌کند. خرس وقتی از ماجرا مطلع می‌شود تصمیم به ترک جنگل می‌گیرد اما...

این هنرمند تصریح کرد: عروسک‌ها ابزار ارائه متن هستند و باتوجه به توانایی که در آنها سراغ داریم اگر کار به درستی اجرا شود قابلیت جذب مخاطب را خواهد داشت. آن‌هم در زمانه‌ای که کودکان به شدت تحت تاثیر ماهواره‌ها، تکنولو‌ژی‌های نوین و رایانه‌ها قرار دارند.

کارگردان «کوزه عسل نیست؟!» همچنین در اظهارنظری پیرامون عملکرد دانشگاه‌ها در عرصه نمایش‌های عروسکی  بیان کرد: از خروجی دانشگاه‌ها دلشکسته‌ام اما با وجود آنکه سه سالی می‌شود دیگر به دانشگاه نمی‌روم درهای کانون به روی جوانان گشوده است و هرکس تمایل داشته باشد می‌تواند برای به اشتراک گذاشتن‌ دانسته‌ها به اینجا بیاید. من و همکارانم با آغوش باز پذیرای تجربه‌های تازه هستیم، چنانکه هنگام خلق نمایش هم کاملا به شیوه تعاملی عمل می‌کنیم و کار به‌ هیچ‌وجه یک طرفه پیش نمی‌رود.

او ادامه داد: دنیای نمایش‌های کودک بویژه آن دسته که از ابزار عروسک استفاده می‌کند انتها ندارد و من همچنان خودم را درحال کسب تجربه می‌بینم. بر همین اساس مشورت‌ و آموزش هیچگاه به پایان نمی‌رسد.

بزدوده در پاسخ به پرسشی درباره نقش تکنولوژی‌های نوین در خلق آثار کودک و نوجوان توضیح داد: درها زمانی به روی تکونولوژی بسته است که آگاهی درستی از نتیجه کار در دست نباشد. ما قطعا از ورود ابزارهای نوین مثل ویدئومپینگ در تئاتر کودک و نوجوان استقبال می‌‌کنیم و من شخصا علاقه بسیار زیادی دارم چون معجزه می‌کند؛ متاسفانه با توجه به امکانات موجود ما همچنان به شیوه ۴۰ سال قبل دکور طراحی می‌کنیم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: قطعا اگر شرایط استفاده از تکنیک‌های جدید بوجود بیاید شاهد نتایج درخشان آن خواهیم بود؛ اما متاسفانه ارتباط درستی بین تکنسین‌ها و کارگردانان وجود ندارد. اگر این ارتباط به درستی شکل بگیرد فضایی باورپذیر بوجود می‌آوریم ولی کدام متخصص کامپیوتر یا سخت‌افزارهای تصویری را سراغ داریم که با یک گروه همراه شود و از صفر تا صد کار روی متن نمایش کنار کارگردان بماند؟

نمایش عروسکی «کوزه‌ی عسل نیست؟!» از ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ همه روزه به غیر از شنبه‌ها برای گروه سنی کودک و نوجوان ساعت ۱۸ در سالن بوستان مرکز تولید تئا‌تر و تئا‌تر عروسکی کانون - واقع در بلوار کشاورز، خیابان حجاب، داخل پارک لاله روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۳۴۵۷۸۹