خبرگزاری کار ایران

اجرای اساتید موسیقی در شب آواز ایرانی

در نهمین شب آواز ایرانی، استاد عبدالکریم پاک‌سیرت، خواننده و مدرس رسمی آواز و صداسازی با همراهی ساز دکتر جهانشاه برومند (نوازنده ویولن و آهنگساز) و محمد ثابت‌راد (نوازنده تار) و تنبک استاد سعید رودباری به اجرای برنامه می‌پردازد.

به گزارش ایلنا، در تازه‌ترین نشست ماهانه شب آواز ایرانی که روز شنبه 24 بهمن‌ماه ساعت 18 در سالن «سوره» حوزه هنری برگزار می‌شود، عبدالکریم پاک‌سیرت، جهانشاه برومند، استاد سعید رودباری و محمد ثابت‌راد حضور می‌یابند.

عبدالکریم پاک‌سیرت در محضر استادان بزرگ موسیقی ایران همچون زنده‌یاد حسین عمومی، زنده‌یاد استاد محمدرضا لطفی، مجید کیانی و استاد علی بیانی آموزش دیده است. این استاد موسیقی علاوه بر تدریس دوره‌های سه‌گانه ردیف و شیوه‌های عالی استادان بزرگ آواز ایران و دورهۀ عالی آواز (طراحی، تلفیق شعر و موسیقی و مرکب‌خوانی) سعی در ارتقا بخشیدن به جایگاه فاخر موسیقی ایران به خصوص موسیقی آوازی داشته و پژوهش‌های متعددی در این عرصه داشته است.

جهانشاه برومند از محضر اساتیدی چون علی تجویدی، مهندس همایون خرم، پرویز یاحقی و حبیب‌الله بدیعی بهره برد و برای خود صاحب سبک شد. تعداد ضبط‌های او بالغ بر یکصد عدد است که از آن جمله می‌توان به همنوازی بداهه (ویولن: جهانشاه برومند، تار: فریدون احتشامی و تنبک: زنده‌یاد جهانگیر ملک و علی ترشیزی)، نوای آشنا (تکنوازی ویولن به همراه ضرب جهانگیر ملک و مهرورزان)، بوی کوچه باغ‌ها (بداهه نوازی ویولن به همراه سنتور: فضل‌الله توکل و تنبک: علیرضا توکل) و چشم به راه (ویولن: جهانشاه برومند و تنبک: سعیدرودباری) اشاره کرد.

 از فعالیت‌های هنری سعید رودباری در زمینه تنبک‌نوازی باید همنوازی‌های متعددش با بزرگانی چون زنده‌یاد جلیل شهناز، فرهنگ شریف، زنده‌یاد پرویز یاحقی و هنرمندانی مانند فضل‌الله توکل و فریدون احتشامی را نام برد، که در این میان سابقۀ فعالیت مشترک وی با استاد فرهنگ شریف در اجرای برنامه‌ها وکنسرت‌های مختلف در تهران و سایر شهرهای کشور از همه همکاری‌های برشمرده قدیمی‌تر و بیشتر است.

این برنامه از بخش‌های دیگری نیز تشکیل شده است که در بخشی از آن رشید شاکری‌مقدم به همراه آرش قربانی (نوازنده سه تار) قطعاتی را با شعرهای محمد بی‌ریای‌گیلانی (شیدا) در دستگاه ماهور اجرا می‌کند. از سوی دیگر، فریبرز مصطفوی به همراه احمدرضا صمدی (نوازنده ویولن) به اجرای برنامه می‌پردازد. بخش دیگر این محفل به اجرای مهدی محمدی اختصاص دارد که صدای او را محمد نقوی( نوازنده نی) و وحید مهرگان( نوازنده تار) همراهی می‌کند. آوازخوانی امیرعباس ابراهیمی در کنار تارنوازی چاووش اسکندری‌خواه و تنبک  مهدی ایمان‌لو نیز از بخش‌های دیگر این نشست ماهانه است.

نهمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه 24 بهمن‌ماه ساعت  18 در سالن «سوره» حوزه هنری (خیابان سمیه نرسیده به حافظ) برگزار می‌شود.  ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر : ۳۴۵۹۵۵