خبرگزاری کار ایران

پروژه‌های انتخابی مرکز مطالعات اجرایی قشقایی اعلام شد

شورای مشاوران مرکز مطالعات اجرایی قشقایی مجموعه تئا‌تر شهر با انتشار اطلاعیه‌ای اسامی پروژه‌های انتخابی این مرکز را بدون اولویت اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، اعضای این شورا متشکل از فارس باقری، علی اصغر دشتی، آروند دشت آرای با انتشار اطلاعیه‌ای اسامی پروژه‌های انتخابی این مرکز را بدون اولویت اعلام کردند.

در این اطلاعیه آمده است:

 «ما تئاتری‌ها، برای تئا‌تر کار کردن، نیازمند بستری امن و اصولی روشن هستیم. تئا‌تر در جامعۀ معاصر ایران، به مثابۀ هنری منزوی با همۀ فراز و نشیب‌هایش، همچنان به بقای خود برای تغییر و رشد ادامه می‌دهد. به طور قطع، تئاتری متکی بر «گیشه و تجارت» و «اجرامحوری»؛ تنها گزینۀ آیندۀ تولیدکنندگان تئا‌تر نیست؛ گرچه تئا‌تر ناگزیر باید از مسیرِ افراطیِ این شکل از تولید گذر کند. در «مرکزِ مطالعاتِ اجراییِ قشقایی» تلاش شده است تا بر اساسِ نیازهایِ تئاترِ معاصرِ ایران، مسیرهای دیگری را بررسی و تحلیل کند و بر مبنای سه عنصر «برنامه محوری»؛ «گروه محوری» و «آموزشِ علمی»؛ -که فقدان آن‌ها احساس می‌شود- پیشنهاد خود را به عنوان یکی از هزاران پیشنهادِ ممکن، ارائه نماید. این پیشنهاد پیش از این در چارچوب فراخوان «مرکز مطالعاتِ اجراییِ قشقایی» در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۳ اعلام شده بود.

در نتیجۀ این فراخوان، تعداد «۵۳» شرکت کنندۀ ایرانی و خارجی از این رویکرد علمی- اجرایی استقبال کردند. از میان آثار رسیده، «۱۲» proposal و پیشنهادنامه که شیــوه نامۀ آن‌ها همسویی بیشتری با اهـداف و ایده هایِ بنیادینِ «مرکز مطالعاتِ اجراییِ قشقایی» داشت، به تناوب انتخاب و در اولویت نخست (اجرا در سال ۱۳۹۵) قرار گرفتند، و تعداد «۸» proposal و پیشنهادنامه در اولویت دوم قرار گرفتند.

اولویت دوم به این دلیل است که در صورت انصراف هر یک از گروه‌های فوق، گروههایی که در اولویت دوم قرار دارند، جایگزین خواهند شد یا در صورت تداوم حمایت مدیران از برنامۀ «مرکز مطالعاتِ اجراییِ قشقایی»، پیشنهادنامه آن‌ها می‌تواند در اولویت نخستِ برنامه ریزی سال آینده (اجرا در سال ۱۳۹۶) قرار گیرد.

در پایان، «مرکز مطالعاتِ اجراییِ قشقایی» برای تغییرِ اولویت‌های مرسومِ انتخاب آثار، ‌‌نهایت تلاش خود را انجام داده و امیدوار است که با حمایتِ دولت و بدنۀ تئاترِ ایران، بتواند این ایده‌ها و اولویت‌ها را توسعه دهد. ما از همه هنرمندان و گروه هایِ تئاترِ ایران؛ برای مشارکت در ایده‌پردازی و نگارش پیشنهاد نامه‌های دقیق و ارائۀ برنامه‌هایی کاربردی، قدردانی می‌کنیم. نیز امیدواریم شرایطی فراهم گردد تا کلیۀ این پیشنهاد نامه‌ها را در کتابچه‌ای، تدوین کرده و در اختیار همگان جهت بررسی و مطالعه قرار دهیم.

 اسامی ۱۲ پروژه انتخاب شده بدون اولویت به شرح ذیل اعلام شده است:

 ۱. پروژه «تئا‌تر ماه»، گروه تئا‌تر «ماه» - سرپرست: مریم معینی

۲. پروژه «بازی_تئا‌تر»، گروه تئا‌تر «واحه» - سرپرست: نیکو ممدوحی

۳. پروژه «پژوهش اجرایی و پیوند میان نظریه و اجرا»، گروه تئا‌تر «۸۴» - سرپرست: علی اکبر علیزاد

۴. پروژه «ساختن از هیچ»، گروه تئا‌تر «موج»، سرپرست: آرش عباسی

۵. پروژه «آشنایی از نمود در فرایند بازنمود»، گروه تئا‌تر «بزرگراه»، سرپرست: حمید مرادویسی

۶. پروژه «رپرتوار مونولوگ‌های گروه لیو»، گروه تئا‌تر «لیو» - سرپرست: حسن معجونی

۷. پروژه «ارتباط بدن و اشیاء»، گروه تئا‌تر «زا» - سرپرست: بابک دقیقی

 ۸. پروژه «تبادل»، گروه تئا‌تر «پان» - سرپرست: مهدی اعتماد سعید

۹. پروژه «هنر چند رسانه‌ای»، گروه تئا‌تر «چهارسو» - سرپرست: سعید روانبخش

۱۰. پروژه «تئا‌تر را باید به آتش کشید»، گروه تئا‌تر «کارگاه بندرعباس» - سرپرست: مجید سرنی‌زاده

۱۱. پروژه «جادوی تصویر بر فرش صحنه»، گروه تئا‌تر «قصه»، سرپرست: ساناز بیان

۱۲. پروژه «کارگاه شکسپیر»، گروه تئا‌تر «تازه» - سرپرست: یوسف باپیری

 همچنین هشت پروژه دیگر بر اساس امتیاز‌های طبقه بندی شده در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی در اولویت دوم و جایگزین قرار دارند.

کد خبر : ۳۴۶۶۹۶