خبرگزاری کار ایران

افت تیراژ‌ها به خرید‌های ارشاد هم رسید/میانگین خرید در نسخه‌های 100 و 200تایی

مصوبات جلسه 574 هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد و 378 عنوان کتاب در فهرست خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، در جلسه ۵۴۷ هیات انتخاب و خرید کتاب تعداد 378عنوان در 65090 نسخه به مبلغ کل 7926400000 ریال جهت خرید به تصویب رسید. فهرست این خرید نیز در درگاه اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی http: //mof. farhang. gov. ir/fa/home/book   بارگذاری شده است.

بر اساس مصوبه‌ی جلسه‌ی ۵۴۷ هیات انتخاب و خرید کتاب، دو انتشارات مجد و افزار با خرید 15 عنوان بیشترین میزان عناوین خریداری شده را دارند، اما بیشترین تعداد نسخه‌ی خریداری شده با 2200 نسخه از 12 عنوان به نام انتشارات دارخویین در لیست مذکور ثبت شده و بعد از ان انتشارات اورنگ با خرید 1900 نسخه از 11 عنوان کتاب ایستاده است.

آثار انتشارات‌هایی همچون تیرگان، میزان، نوید شیراز و آرما نیز نسبت به دیگر ناشران بیشتر در لیست خرید تکرار شده‌اند. نکته‌ی جالب توجه خرید تنها یک عنوان با تعداد 250 نسخه از انتشارات تیمورزاده‌ای است که چندی پیش نزدیک به 100 تن از کتاب‌های خود را به ارزشی نزدیک به 1 میلیارد تومان به دلیل عدم فروش و قبول وزارت بهداشت برای خرید جلدی 1000 تومانی آن‌ها خمیر و راهی کارخانه‌های کارتن سازی برای استفاده در کارتن‌های سیگار و شیرینی کرده بود.

از سویی دیگر افت تعداد نسخه‌های خریداری شده نیز کاملا مشخص است و گویا سقوط میزان تیزاژ‌ها تنها به چاپ بسنده نکرده و در لیست خرید وزارت ارشاد نیز دیگر خبری از خریدهای دست‌کم 500 تا 600 نسخه‌ای نیست و شاهد یک سراشیبی در میزان نسخه‌های خریداری شده از هر عنوان هستیم.

همچنین با توجه به نکات مطرح شده درباره خریدهای اخیر هیات انتخاب و خرید کتاب در ماه های گذشته، این هیات اطلاعیه ای به شرح ذیل منتشر کرده است:

۱- جلسات هیأت به طور مرتب و ادواری برگزار می‌شود و روندهای تأخیری مقطعی در اعلام نتایج جلسات، به دلیل هماهنگی‌های مقتضی با امور مالی معاونت امور فرهنگی است. بنابراین ناشران محترم می‌توانند طبق روال همیشگی آثار خود را به دبیرخانه این هیات تحویل دهند.

2- فرایند ارسال کتاب (و بالتبع بررسی و تصویب خرید آن) در هیات انتخاب و خرید کتاب، همان طور که در اطلاعیه های پیشین به اطلاع عموم رسیده است، صرفا بر مبنای تمایل خود ناشر است؛ نه دسترسی به همه کتاب‌هایی که در طول دوره‌های برگزاری جلسات هیات منتشر می‌شوند. از این رو ممکن است در جلسه‌ای، بر اساس تعداد ارسال کتاب توسط ناشران مختلف، میزان مصوبات خرید هم در مقایسه با یکدیگر نوسان داشته باشد. بنابراین خرید تعداد عناوین بسیار از یک ناشر به معنای اقبال و یا توجه وزارتخانه به آن ناشر نیست بلکه به این دلیل است که آن ناشر در زمان برگزاری جلسه، تعداد زیادی از کتاب های خود را به هیات ارسال کرده و خواه ناخواه این موضوع در فرایند بررسی و تصویب تاثیرگذار بوده است. 

3- با توجه به توضیحات بند پیشین، مناسب می‌نماید به لحاظ رعایت استانداردهای تحلیلی، مبنای تحلیل‌های آماری بر اساس مقاطع زمانی معنادار‌تر (مثلا یک دوره سه ماهه و یا بیشتر) قرار داده شود و صرفا بر اساس یک جلسه واحد به برشماری بیشینه‌ها و کمینه‌های مصوبات پرداخته نشود چرا که در یک جلسه واحد ممکن است میزان ارسال کتاب توسط ناشری از بقیه بیشتر باشد و فزونی احتمالی و تبعی مصوبات آثار آن ناشر، تحلیل‌ها را دچار کژتابی آماری سازد.

4- ناشران محترمی که کتاب‌های خود را جهت بررسی به هیات داده اند، در صورت تصویب کتاب‌ها، برای دریافت حواله خرید و تحویل کتاب‌ها، به دفتر صدور حواله دبیرخانه این هیات، (واقع در ساختمان مرکزی وزارتخانه، طبقه سوم، اتاق ٣۴٢ ) مراجعه فرمایند.

5- در پایان، این هیات مجددا ضمن دعوت از همه ناشران کشور جهت ارسال کتاب‌های خود به دبیرخانه، یادآور می‌شود که ناشران استان تهران می‌توانند به طور مستقیم با مراجعه به دفتر تحویل کتاب دبیرخانه هیات (واقع در ساختمان مرکزی وزارتخانه، طبقه دوم، اتاق ۲۳۷) بدین امر بپردازند و ناشران استان‌های دیگر نیز از طریق و بعد از تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد استان متبوع، کتاب‌های خود را ارسال کنند.

کد خبر : ۳۴۷۲۵۵