خبرگزاری کار ایران

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی:

برگزاری هفته‌های تئاتر استانی قابل تعمیم به کل کشور نیست

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها می‌گوید برگزاری هفته‌ تئاتر مانند آنچه در یزد اتفاق افتاد؛ قابل تعمیم به تمام کشور نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اتابک نادری (مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی) با استقبال از طرح برگزاری «هفته‌های تئاتر استانی» مشابه آنچه در یزد اتفاق افتاد،‌ بیان کرد: این آمادگی در امور هماهنگی استان‌ها وجود دارد اما باید ببینیم آیا استان‌ها به مرحله اجرای چنین طرح‌هایی رسیده‌اند یا خیر؟ البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که جشنواره تئاتر فجر استانی در دوره جدید نیز غیررقابتی برگزار شد ولی درباره یزد بخش آموزش ماجرا پررنگ‌تر بود.

او افزود: به عنوان نمونه از میان شش استان میزبان جشنواره تئاتر فجر استانی، پنج استان کاملا با سیاست‌های کلان اداره کل در زمینه برگزاری غیر رقابتی یا شیوه بازبینی و انتخاب آثار همراه بودند اما مسئولان یک استان علاقه داشتند جشنواره طبق روال گذشته برگزار کنند. به همین دلیل برگزاری هفته‌های تئاتر استانی در مواردی قابل تعمیم به تمامی کشور نیست.

نادری با بیان این مطلب که «آنچه در استان یزد اتفاق افتاد نباید سوءتفاهم بوجود بیاورد که جشنواره فجر استانی برگزار نشده است»؛‌ اظهار کرد:‌ احتمالا منظور دوستان تغییر شکل برگزاری جشنواره تئاتر استانی بوده، چون ما امسال جشنواره‌ تئاتر فجر استان‌ها را به‌صورت غیررقابتی و با میزبانی استان‌های آذربایجان غربی، یزد، البرز، خراسان رضوی، بوشهر، البرز و فارس برگزار کردیم.

این مدیر تصریح کرد: به این ترتیب دیگر از بحث‌های حاشیه‌ای درباره دریافت جایزه و اعتراض به قضاوت‌های جانبدارانه خبری نبود. امسال همچنین بخش‌هایی مانند «نمایش‌گاه عکس» و «رونمایی کتاب» به‌صورت سراسری و هماهنگ با سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر در شش استان برپا شد.

مدیر هماهنگی امور استان‌ها درباره آثار منتخب توضیح داد: قبلا چهار منطقه داشتیم که برگزیده‌های هریک به جشنواره فجر اصلی راه پیدا می‌کردند؛ اما امسال انتخاب از بین برگزیده‌های جشنواره‌ استانی صورت گرفت. به این ترتیب ما با 62 نمایش مواجه بودیم که از میان آنها 10 نمایش مستقیما برای اجرا در جدول قرار گرفت و 14 نمایش هم به شش استان میزبان معرفی شدند. 

او ادامه داد: به این ترتیب گام موثری در مسیر تحقق شعار تئاتر برای همه برداشته شد و هنرمندان بیشتری امکان معرفی آثار و توانایی‌های خود را به دست آوردند. به این دلیل که گروه‌ها از امکان اجرا در تمامی شش استان میزبان برخوردار بودند و اتفاقا پیشنهادهای مناسبی هم از سوی مدیران بعضی نهادها دریافت کردند.

نادری با تاکید ویژه بر اهمیت برپایی تورهای تئاتری گفت: در همین راستا علاوه بر 14 نمایشی که عنوان شد؛ نمایش‌‌‌هایی مانند «رابینسون» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، «متاستاز» به کارگردانی اصغر دشتی، «صبح بخیر» به کارگردانی سیروس همتی و «دونه کفترام نذریه» به کارگردانی کاوه مهدوی نیز برای اجرا در استان‌ها معرفی شدند.

کد خبر : ۳۴۷۴۳۳