خبرگزاری کار ایران

تاکید معاون فرهنگی ارشاد بر همکاری ادیان توحیدی برای مقابله با مشکلات انسان معاصر

نشست صمیمی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیروان ادیان توحیدی شامگاه روز سه شنبه(27 بهمن ماه) با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی و نمایندگان ارامنه تهران، ارامنه کاتولیک، آشوریان، زرتشتیان و کلیمیان به همت اداره کل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی در این دیدار که به مناسبت سی و هفتیمن سالگرد پیروزی انقلاب ایران برگزار می‌شد ضمن عرض خیر مقدم و اشاره به اشتراکات میان ادیان در ایران عنوان کرد: از آنجایی که همه ما در کشور ایران زندگی می‌کنیم، مشترکات زیادی با یکدیگر داریم و شادی‌ها و دردهای مشترکی را تجریه کرده‌ایم. همگی ما در یک فرهنگ بوده‌ایم، به یک زبان سخن گفته‌ایم و می‌گوییم و ایرانی بودن افتخار ماست. همه ما پیرو یک مرامنامه هستیم و آن دین توحیدی است؛ مبدا مشترک، باور به رستاخیز، ارزش های اخلاقی مشترک و ده‌ها و صدها نقطه اشتراک دینی دیگر.

معاون امور فرهنگی با اشاره به دغدغه‌های مشترک میان ادیان توحیدی گفت: در روزگاری هستیم که دغدغه های متعددی با یکدیگر داریم. از یک سو جهانی که به مرور از معنویت تهی می شود و انسانی که از معنا خالی‌تر  می‌شود و اینجاست که ادیان توحیدی باید به جهان و انسان معنای مجددی بدهند. همچنین ارزش‌های اخلاقی می‌توانند نجات بخش انسان امروزی باشند.

وی افزود: نهاد خانواده نیز به عنوان جوهره وجودی بشر در معرض تهدید است و ادیان توحیدی می‌توانند نجات بخش آن باشند و به تداوم آن کمک کنند.

صالحی ظهور جریان‌های افراطی در جهان را دغدغه دیگر مشترک میان ادیان توحیدی خواند و گفت: یکی از نکته‌های مهم این دوره جریان‌های افراطی دینی است که در هر دینی که فرو می‌آید، موجب فروپاشی آن دین می‌شود. ادیان توحیدی می‌توانند در برابر این جریان‌های تکفیری و افراطی مبارزه کنند. ریشه ایرانیت و دغدغه‌های مشترک انسان معاصر ما را بیش از گذشته به هم نزدیک می‌کند. فضایی که در ایران وجود دارد ماوایی برای این دغدغه‌های مشترک باشد.

وی با اشاره به گذشته ایران در مدارا با ادیان توحیدی عنوان کرد: مدارا با ادیان و قرائت از اسلام در ایران که یک اسلام عقلانی را ترویج می‌کند و بر مکتب اهل بیت شکل گرفته است، مبدایی برای همزیستی ادیان و همکاری در روزگار بحران انسان معاصر است.

صالحی در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: همزمان با ایام فجر انقلاب اسلامی نشست‌هایی با موضوع ادیان و حضور نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در کشور برگزار شد و در برخی از آن‌ها نیز وزیر فرهنگ و ارشاد حضور داشتند. از حضور در ضیافتی که نمایندگان ادیان توحیدی صاحبخانه آن هستند، بسیار خوشحالم و امیدوارم که این نشست‌ها تداوم پیدا کند.

سیبوه سرکیسیان، اسقف ارامنه تهران نیز در این جلسه با اشاره به وجود اشتراکات دینی گسترده میان ادیان توحیدی عنوان کرد: هر چقدر ادیان شناخت بهتری نسبت به یکدیگر داشته باشند، زندگی مسالمت آمیزتری می‌توانند با یکدیگر داشته باشند. حضور نمایندگان ادیان توحیدی در این مراسم منظره زیبایی از ایران ماست و ایران قرن‌های متمادی مهد زندگی مسالمت آمیز میان ادیان توحیدی بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی موجب شد تا ادیان توحیدی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و برای اولین بار حقوق اقلیت های مذهبی در قانون اساسی محترم شمرده شود.

اسقف ارامنه تهران عنوان کرد: ملت هر چه اراده کند به خواست خود خواهد رسید. 37 سال پیش که انقلاب اسلامی در این کشور به پیروزی رسید، جهان با عداوت و بی تفاوتی به آن نگریست و به همین دلیل جنگ ایران و عراق را بر پا کرد و تحریم‌های بسیاری را به ایران تحمیل کرد.

وی ادامه داد: در طول این 37 سال به خاطر اینکه مردم ایران به انقلاب خود ایمان داشتند با اراده قوی در برابر تمام مشکلات ایستادگی کرد و من این پیروزی را از سوی نمایندگان ادیان توحیدی به رهبر معظم انقلاب و آقای روحانی تبریک می‌گویم.

همچنین اردشیر خورشیدیان موبد زرتشتیان در این نشست عنوان کرد: ادیان توحیدی اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند. در موضوع دین که هدف آن انسان سازی تقریبا تمامی ادیان با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

وی با اشاره به حضور زرتشتیان در کنار ملت ایران در طول تاریخ عنوان کرد: ما به عنوان یکی از اقلیت‌های مذهبی سال‌هاست که در کنار مردم ایران زندگی کرده‌ایم و در راه ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم بود. همواره به این اعتقاد داشته‌ایم که باید انسانی فکر کرد، ملی کار کرد و با مذهب خودمان که زردشتی است به زندگی ادامه می‌دهیم. 

کد خبر : ۳۴۷۸۸۱