خبرگزاری کار ایران

اجرای هنرمندی که جایگزین گاسپاریان شد/یادمان احمد محسن پور در کنسرت «مازرون»

هشتمین روز جشنواره موسیقی فجر با اجرای آنتونیو ری، گروه مازرون، گروه سازهای کوبه‌ای و بلکه سیسکو همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روز گذشته (28 بهمن ماه) آنتونیو ری روی صحنه وحدت رفت. حضور این نوازنده پس از بیماری ژیوان گاسپاریان و کنسل شدن اجرایش با سهراب پورناظری؛ در جدول سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر قطعی شد. اما این دعوت با حواشی متعددی همراه بود با این وجود؛ شب گذشته؛ تالار وحدت میزبان این هنرمند بود تا اجرای خود را روی صحنه بیاورد. آنتونیو ری قرار است امشب (29 بهمن) نیز در برج میلاد به همراه سهراب پورناظری؛ کنسرت مشترکی را برای مخاطبان آماده کند.

اما روز گذشته «بلکه سیسکو» از کشور آفریقایی و گروه کوبه‌ای تهران؛ در تالار وحدت اجراهایی را روی صحنه آوردند. البته مشخص نیست که چرا این دو گروه که کاملا سبکی متفاوت از هم دارند؛ در یک سانس روی صحنه رفتند.

در فرهنگسرای نیاوران هم گروه مازرون با نام و یاد زنده‌یاد احمد محسن پور درحالی روی صحنه رفت که در ابتدای آن، فایل تصویری «لیلا خانم» از اجرای گروه شاواش(شاد باش) روی پرده فرهنگسرا به نمایش درآمد. در این تصاویر مرحوم «محسن پور» پژوهشگر، آهنگساز و استاد کمانچه به عنوان نوازنده، گروه را همراهی می­‌کرد.

شب  سوم موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر به نام زنده‌یاد محسن پور نام‌گذاری شده بود. «عباس سجادی» مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران درباره این هنرمندان نامدار در شب گذشته گفت: موسیقی نواحی ایران و مازندران مهم‌ترین آبشخور موسیقی ردیفی و دستگاهی ایران است، مرحوم محسن پور انسان بزرگی بود که با تمام توان برای زنده نگه داشتن موسیقی نواحی تلاش کرد.  

طی این کنسرت از «پیمان بزرگ‌نیا» به عنوان پژوهشگر و مسئول موسیقی نواحی جشنواره تقدیر شد و از ساز «قرنه» به عنوان ساز مورد تجلیل و احیا شده توسط محسن پور نام برده شد.

کد خبر : ۳۴۸۲۴۰