خبرگزاری کار ایران

تبار‌شناسی رمان و نقد ادبی به قلم سیاوش جمادی منتشر شد

«انکار حضور دیگری، درآمدی به تبار‌شناسی رمان و نقد ادبی» نوشته سیاوش جمادی توسط نشر ققنوس وارد بازار کتاب شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا: نویسنده در ابتدای کتاب «انکار حضور دیگری، درآمدی به تبار‌شناسی رمان و نقد ادبی» تاکید می‌کند که در طلیعهٔ قرن بیست ویکم؛ نقد ادبی پشتوانهٔ غنی و پرباری از آنچه از آغاز عصر مدرن تا این زمان درباب نظریهٔ ادبی وشیوه‌های گونه گون نقد نوشته‌اند؛ درچنته دارد.

به نظر می‌رسد مناقشات بارور در باب رویکرد منتقدانه به متون ادبی، به ویژه رمان به جایی رسیده باشد که دیگر نتوان به تعریفی قابل اجماع از نقد ادبی دست یافت واین به هیچ وجه گویای عجزو از آن بد‌تر مجوزانارشی تفسیری نیست، نقد هماره نقد چیزی است که منتقد را هدایت می‌کند، حتی به سوی معنایی که رولان بارت در کتاب نقادی و حقیقت آن را زبان دومی خوانده است بر فراز زبان اثر «نقادی علم نیست. علم به معنایی می‌پردازد. نقادی معانی را تولید می‌کند. نقادی... جای میان علم و خواندن را اشغال می‌کند... آنچه منتقد می‌تواند انجام دهد تولید معنایی خاص است با اخذ آن معنا از فرم که‌‌ همان کار ادبی باشد... منتقد معانی رااز هم سوا می‌کند.

سطر زیر گزیده‌ای از متن این کتاب است:

اگر معناهای ما با مرگ معنای مولف آغاز شده باشند، جز فرم یا صورت مادی متن که هر یک از ما به دلخواه خود برای پر کردن آن هجوم می‌بریم منشا مشترک دیگری ندارد. در نتیجه، من و تو به جای آنکه مجال دهیم تا متن سخن گوید، صدای متن را در صداهای خود خفه وخاموش می‌کنیم. برای خاموش کردن صدای متن کشتن» مولف «لازم می‌آید. متن که از روح نشات گرفته است خود به خود نمی‌می‌رد. مرگ مولف فراخوانی به کشتن روح، و کشتن روح قلب کردن روح به شی و از آن بد‌تر به خمیر مایه‌ای است که شکل بخشی آن به دست من و تو وهر خواننده‌ای باید بی‌مزاحمت انجام گیرد. اگر این درست باشد، پس می‌بینیم که در نظریه و در واقع فرا خوانش» مرگ مولف «چه جباریت و استبدادی نهفته است.

کتاب انکار حضور دیگری» درآمد به تبار‌شناسی رمان ونقد ادبی «نوشتهٔ سیاوش جمادی در ۳۰۴ صفحه با شمارگان ۹۹۰ نسخه و به قیمت ۱۸۰۰۰ تومان توسط نشر ققنوس وارد بازار کتاب شد.

کد خبر : ۳۴۸۲۴۲