خبرگزاری کار ایران

دادگاهی مکتوب با حضور الهه‌‌های کهن مصر

کتاب «در برابر تخت» نوشته‌ی نجیب محفوظ با ترجمهٔ محمدعلی عسگری توسط نشر پیداش وارد بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موضوع این کتاب درباره گفت‌وگوی انتقادی بین حاکمان مصر از منسس (اولین) تا انور سادات و همچنین حاکمان خارجی ازجمله ایران و روم در دوره باستان، حاکمان اسلامی است و در ‌‌نهایت حاکمان دوره معاصر مصر تا سادات که بر مصر حکومت کردند را شامل می‌شود.

 کتاب «در برابر تخت» که جایزهٔ نوبل ادبیات ۱۹۱۱ را نیز در کارنامه دارد، درواقع ترکیبی از رمان، داستان کوتاه و نمایشنامه و حتی مجموعه مقالات است.

در این کتاب دادگاهی خاص تشکیل شده است. دست‌اندرکارانش تعدادی از الهه‌های کهن مصر از جمله «ایزیس» و فرزندش «حوس» هستند. در راس این دادگاه «اوزیریس» خدای بزرگ مصری‌ها قرار دارد. حاکمان در این دادگاه هستند اوزیریس از آن‌ها می‌خواهد از خود و اعمالش دفاع کنند. خط مشی کلی دادگاه سعادت و پیشرفت مصر است و بنابراین هر حاکمی که در این مسیر حرکت کرده باشد سعادتمند و شایسته جاودانگی است. در پایان دادگاه است که الهه اوزیریس حکمی را برای هر حاکم یا پادشاهی صادر می‌کند و آنگاه براساس این حکم او می‌تواند در کنار جاودانان بنشیند یا باید در بین سرگردانان تا ابد گمنام و سرگشته بماند.

سطر‌های زیر گزیده‌ای از این کتاب است:

دادگاه با تمام اعضای هیات منصفه و مقدس خود در سالن عدالت برگزار است. اطراف آن را دیوارهای بلند و منقوش که نشانه‌های خداوندی بر آن نقش بسته احاطه کرده است. سقف طلاکاری شده آن آرزوهای بشری را ترسیم می‌کند که در آسمانیش جولان می‌دهد. اوزیریس در صدر سالن بر روی تخت طلایی خود نشسته است. بر سمت راست او «ایزیس» و در سمت چپش «حورس» قرار دارند که هریک بر روی تخت‌های خود نشسته‌اند. در فاصله‌ای کوتاه از آن دو، «تحوت» الهه کاست چمپاتمه زده و بر روی پاهای در هم فرو رفته‌اش کتابی جامع قرار دارد. در دو طرف سالن صندلی‌هایی قرار داده شده که با ورقه‌ای از طلای ناب مزین و انتظار کسانی را می‌کشند که فراخوانده شده و پس از رستگاری بر روی آن‌ها خواهند نشست.

کتاب در برابر تخت نوشته نجیب محفوظ ترجمه محمدعلی عسگری در ۲۵ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۸۰۰۰ تومان توسط نشر پیدایش روانه بازار کتاب شده است.

کد خبر : ۳۴۸۲۶۵