خبرگزاری کار ایران

"وی‌او‌دی" (سند) چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

صبح امروز (4 اسفندماه) سامانه نمایش درخواستی (سند) یا به زبان انگلیسی VOD با حضور مدیران سازمان سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین سوالی که درباره سیستم "وی‌او‌دی" (سند) مطرح می‌شود این است که سامانه سند چیست و چگونه کار می‌کند؟ در این سیستم با استفاده از دستگاه‌هایی که در تصویر دیده می‌شود مخاطبان در منازل و دفاتر خود دارای گیرنده‌های تعاملی می‌شوند و می‌توانند از طریق فرم‌هایی همچون تلویزیون، گوشی‌های موبایل، تبلت و کامپیوتر فیلم‌ها، سریال‌ها و عکس‌های مختلف را تماشا کند.

این آثار در این سیستم در طبقه‌بندی‌های مختلف از کودک تا بزرگسال و با موضوع‌بندی‌هایی همچون خانوادگی، تاریخی، جنگی و مستند طبقه‌بندی می‌شود. همچنین در این سیستم آثاری با محتوای آموزشی، مذهبی، تفریحی و سرگرمی وجود دارد. 

علاوه بر فیلم‌ها و سریال‌های مختلف بخش صوتی طراحی شده است که در آن آثار موسیقی سنتی، محلی، کتاب‌های صوتی، موسیقی فیلم قرار دارد.

 به احتمال فراوان از اردیبهشت سال 95 این شیوه پخش در اختیار امور مردم قرار خواهد گرفت.

اپلیکیشنی های مختلفی  نیز طراحی شده است که مخاطبان می‌توانند با نصب آن روی گوشی‌های اندروید خود؛ فیلم‌ها را تماشا کنند. هزینه این دستگاه‌ها توسط علاقه‌مندان یا به‌صورت آبونمان سالیانه و نقدی (از پیش‌پرداخت) داده می‌شود یا افراد می‌توانند آبونمان‌های زمانی به صورت روزانه، ماهیانه تهیه کنند.

هنوز هزینه قطعی دستگاه‌هایی که باید در اختیار مردم قرار بگیرد؛ مشخص نشده است.

کد خبر : ۳۴۹۶۴۶