خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در رونمایی از سامانه "سند" اعلام کرد:

به زودی تمام شبکه‌های ماهواره‌ای روی موبایل‌ها قابل دریافت‌ می‌شوند

ظرف ۴ سال آینده با توجه به ماهواره‌هایی که در مدار هزار کیلومتری زمین قرار می‌گیرند؛ مردم در ایران می‌توانند همه شبکه‌های ماهواره‌ای را روی گوشی‌های موبایل دریافت و تماشا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز (4 اسفند ماه) در مراسم رونمایی از سامانه نمایش درخواستی (سند) گفت: یکی از مسائلی که باید در بحث فرهنگ به آن توجه شود آینده‌پژوهی است و این آینده‌پژوهی باید در همه حوزه‌های فرهنگ مدنظر جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: براساس بررسی‌ها در سال‌های آینده بیش از ۲۰ تغییر رخ خواهد داد و یکی از حوزه‌هایی که شدیدا پیشرفت می‌کند و تغییر خواهد کرد؛ حوزه فناوری اطلاعات است و بررسی روند اینترنت در ده سال آینده با امروز خود گواه این رشد و تغییر است.

جنتی ادامه داد: ظرف ۴ سال آینده با توجه به ماهواره‌هایی که در مدار هزار کیلومتری زمین قرار می‌گیرند مردم در ایران می‌توانند همه شبکه‌های ماهواره‌ای را روی گوشی‌های موبایل دریافت و تماشا کنند.

وی افزود: یکی از تکنولوژی‌هایی که باید به آن توجه کرد؛ استفاده VOD است و امروز بحمدالله با همکاری وزارت ارتباطات و تلاش‌های سازمان سینمایی این پروژه محقق شده است و براساس آن بسیاری از آثار سینمایی، مستند و تئا‌تر که شاید تا پیش از این بایگانی شده بودند امکان عرضه پیدا می‌کنند.

جنتی با اشاره به اینکه سامانه سند دست مخاطبان را برای انتخاب آثار بسیار باز می‌گذارد؛ گفت: ما در این مسیر به دنبال سودرسانی به سینمای ایران و تهیه‌کنندگان آن هستیم اما به هیچ عنوان به دنبال سود مادی برای خود و دولت نیستیم و می‌خواهیم با یک قیمت مناسب آثار سینمایی بعد از انقلاب و پیش از انقلاب را نیز در دسترس مخاطبان قرار دهیم.

منظری (عضو کمیته راه‌اندازی سامانه سند) نیز گفت: تغییراتی که در ۱۰ سال گذشته در حوزه فناوری اتفاق افتاده بستر تحت وب را به سمتی هدایت کرده که لاجرم باید محتویات ویدئویی با حجم بالا در اینترنت عرضه شود و ما نیز باید به این امر عمل کنیم.

وی ادامه داد: در سه سال آینده ۹۰ درصد آنچه که در فضای مجازی قرار می‌گیرد؛ ویدئو است و این الگو نیز در ایران قطعا ادامه پیدا خواهد کرد وما با راه‌اندازی سامانه سند هرچند دیر اما قصد داریم در این حوزه وارد شویم.

منظری با اشاره به اینکه براساس این سامانه می‌توان در پلت‌فرم‌های مختلف آثار سینمایی را عرضه کرد؛ گفت: وزارت ارشاد به تعدادی از شرکت‌ها اجازه داده در این حوزه فعالیت کنند زیرا فعالیت در این حوزه منافع خوبی برای فرهنگ کشور و تهیه‌کنندگان دارد اما خود ما هرگز به دنبال کسب درآمد نبودیم.

وی ادامه داد: باید زیرساخت‌ها و پهنای باندی که موردنیاز است شکل بگیرد و افزایش پیدا کند زیرا براساس این سیتسم باید حداقل ۱۰۰ هزار مخاطب همزمان بتوانند یک اثر سینمایی را نگاه کنند.

منظری ادامه داد: هر چند امروز شرکت‌های ایران نرم‌افزار، به‌سیما، پیک‌آسا، صبا‌سل، رایتل، مبین‌وان به عنوان شرکت‌های اصلی در این حوزه فعالیت می‌کنند اما فضای سند آنقدر بزرگ است که برای هیچکسی جا تنگ نمی‌شود.

کد خبر : ۳۴۹۷۲۷