خبرگزاری کار ایران

آرزوی ایوبی برای نویسندگان سینمایی چیست؟

پنجمین جشن جایزه کتاب سال سینما با معرفی آثار برگزیده شب گذشته (چهارشنبه ۵ اسفند) در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) در این مراسم با اشاره به اهمیت نویسندگی در سینما گفت: نویسندگان در ایران افراد زحمتکش و بی‌حاشیه‌ای هستند و و من به آن‌ها علاقمندم و  آرزو می‌کنم ‌ای کاش یک سازمانی برای نویسندگان به‌جای سازمان سینمایی در کشور ایجاد می‌شد و من در آن سازمان می‌توانستم رئیس باشم.

رضا میرکریمی (مدیرعامل خانه سینما) نیز در این مراسم گفت: وقتی تصمیم گرفتیم که چنین جشنی برگزار کنیم احساس می‌شد که سینمای ایران نیازمند علم مکتوب است و این جشن می‌تواند جهت‌گذاری مناسبی در زمینه ارتقای تالیف آثار در حوزه سینما باشد.

وی با اشاره به مخالفت مسئولان وقت با برگزاری چنین مراسمی گفت: گروهی معتقد بودند که برگزاری این مراسم توسط یک صنف شاید دارای اشکالاتی باشد و خطرناک است اما من معتقدم صنفی مانند خانه سینما می‌تواند این جشن و کارهایی از این دست را که روی زمین مانده است؛ انجام دهد.

وی ادامه داد: جشن کتاب سال سینما نه حاشیه‌ دارد و نه ویترین جذابی اما زحمت بسیار دارد زیرا دوستان داور باید چند ماه مطالعه کنند تا بهترین آثار را انتخاب کنند.

اکبر نبوی (دبیر پنجمین جایزه کتاب سال سینما) نیز طی سخانی گفت: در این دوره ۷۳ اثر به دبیرخانه ارسال شد و ۶۶ اثر مورد داوری قرار گرفت و داوری آثار ارسالی به دبیرخانه از هفتم مهرماه آغاز شد و پنجم بهمن ماه سال جاری اسامی نامزد‌ها اعلام شد.

وی ادامه داد: داوران این دوره از جشن کتاب سال سینما زمان زیادی برای انتخاب بهترین آثر گذاشتند و می‌توان گفت که کار آن‌ها برای انتخاب بهترین‌ها بسیار سخت بود.

در این مراسم در بخش ترجمه  از محمد همتی  و احمد الستی مولف کتاب هنر دقت (کلام و تصویر در مردم‌نگاری) با  اهدای دیپلم افتخار تقدیر شد و تندیس بخش ترجمه به محمد شهبا برای ترجمه کتاب تاریخ اجتماعی سینمای ایران نوشته حمید لطیفی اهدا شد. در بخش تالیف نیز با اهدای دیپلم افتخار به احمد ضابطی جهرمی برای نگارش کتاب شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند تندیس این بخش به محمد گذرآبادی برای تالیف فرهنگ فیلمنامه اهدا شد.

ضابطی جهرمی بعد از دریافت جایزه خود گفت: همیشه به دانشجویان خودم می‌گویم هنر حاصل رنگ و ریاضت بشر است و اگر زمینی‌ها قرار باشد هدیه‌ای به ماورا زمینی‌ها بدهندآن هدیه فیلم است.

محمد گذرآبادی هم بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: خوشحالم که خانه سینما شرایطی را برای معرفی نویسندگان حوزه سینما فراهم کرده است. خوشبختانه خانه سینما به خوبی کار خود را در این زمینه انجام داده است. تا امروز بیش از ۸ هزار نسخه از کتاب‌های من به فروش رفته است که این می‌تواند یک رکورد و یک اتفاق در حوزه کتابخوانی باشد. در واقع می‌توان گفت جشن کتاب سال سینما بازار مناسبی برای کتاب‌های سینمایی بوجود آورده است.

کد خبر : ۳۵۰۲۷۳