خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

درخواست علی رهبری از وزیر ارشاد برای ورود به موضوع ارکستر سمفونیک

رهبری گفت: امیدوارم آقای وزیر قدمی پیش بگذارند و کارها درست شود، اما مطمئن هستم که در ساختمان بنیاد رودکی هیچ کاری درست نمی‌شود.

علی رهبری (رهبر ارکستر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره استعفای خود از مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران گفت: مسائل مالی تنها پنجاه درصد از مسائل ارکستر بود. ما از اسفند ماه سال گذشته شاهد هیچگونه کار اداری برای ارکستر نبودیم. درحال حاضر ارکستر نه دفتر دارد، نه منشی و نه حتی کتابخانه. من هفته‌ی آینده، نامه‌ای سرگشاده برای آقای مرادخانی خواهم نوشت و درباره‌ی مسائل دیگری که باعث شد کار ارکستر به اینجا برسد، توضیح خواهم داد.

او ادامه داد: در نامه‌ای که خطاب به وزیر ارشاد نوشتم، چون قراردادم با بنیاد رودکی بود، صرفاً درباره‌ی علت استعفایم از مدیریت هنری و لغو قراردادم با بنیاد رودکی صحبت کردم. اما در واقع مشکلات ارکستر از آنجایی بود که افرادی در بنیاد رودکی و پشت پرده‌ی آن، نه تنها از ارکستر سمفونیک شناختی نداشتند، حتی فرهنگ و هنر را هم نمی‌شناختند.

رهبری با بیان اینکه بنیاد رودکی قصد داشت ارکستر سمفونیک را از سر خود باز کند، گفت: طی ماه‌های گذشته بنیاد رودکی نه تنها به ارکستر کمک نکرده، بلکه با ایجاد اختلال در کارهای ارکستر و تبلیغ نکردن برنامه‌ها؛ عملا ضدارکستر عمل کرد.

وی افزود: برخی آقایان درباره تمام تصمیماتی که در بنیاد رودکی گرفته می‌شود، اظهارنظر می‌کنند. متأسفانه افرادی که هیچ شناختی از موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک نداشتند، درمقابل من که عمری کارم این بوده‌ام؛ قرار گرفتند.

این رهبر ارکستر با تأکید بر اینکه مسائل موسیقی در این کشور برعهده‌ی افرادی خاص است، گفت: من اجازه نمی‌دهم چنین افرادی که پشت پرده فعالیت می‌کنند با آینده و سرنوشت نوازندگان ارکستر بازی کنند. آبان ماه امسال بود که بنیاد رودکی با قراردادی غیرحرفه‌ای، نزد من آمد. این قرارداد پروژه‌ای با سرنوشت نوازندگان ارکستر بازی می‌کرد و سابقه‌ی چنین قراردادی را نمی‌توان در هیچیک از ارکسترهای جهان سراغ داد.

علی رهبری در پایان عنوان کرد: من امیدوارم آقای وزیر قدمی پیش بگذارند و کارها درست شود، اما مطمئن هستم که در ساختمان بنیاد رودکی هیچ کاری درست نمی‌شود. جالب اینجاست که تا امروز حتی خبری از آقای مرادخانی هم نبوده. اگر شرایط به این صورت پیش برود، من باید سفرهای ارکستر به چین و کشورهای دیگر را کنسل کنم، چون مسئولان هیچ قدمی برای ارکستر برنداشتند.

کد خبر : ۳۵۱۹۳۵