خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگو با آنتونیونی منتشر شد

میکل آنجلو آنتونیونی یکی از پیشگامان سینمای مدرن و روشنفکرانه‌یایتالیا،اروپاست که با فیلم‌های مطرحی چون «حرفه‌خبرنگار» (مسافر)، «شب»، «صحرای سرخ»، «کسوف» و «آگراندیسمان» خود را در سینمای جهان جاودانه کرد. آرمان صالحی مجموعه گفتگوهای این کارگردان را ترجمه کرده است.

به گزارش ایلنا؛ نشر «شورآفرین» در ادامه‌ی انتشار مجموعه‌‌ی گفت‌وگو با کارگردانان جهان، «گفت‌وگو با آنتونیونی» را با ترجمه‌ی آرمان صالحی منتشر کرد. از این مجموعه، پیش از این، گفت‌وگو با تروفو، گفت‌وگو تارکوفسکی، گفت‌وگو با آنجلوپولوس، گفت‌وگو با وودی آلن، گفت‌وگو با چاپلین، گفت‌وگو با برگمان و گفت‌وگو با آرتور پِن منتشر شده بود.

میکل آنجلو آنتونیونی یکی از پیشگامان سینمای مدرن و روشنفکرانه‌ی ایتالیا، اروپاست که با فیلم‌های مطرحی چون «حرفه‌ خبرنگار» (مسافر)، «شب»، «صحرای سرخ»، «کسوف» و «آگراندیسمان» خود را در سینمای جهان جاودانه کرد. فیلمسازی صاحب سبک که به همراه اینگمار برگمان، لوییز بونوئل، فدریکو فلینی، آلن رنه و ژان لوک گدارتحولات و گرایش‌های تازه‌ای را در سینمای اروپای دهه شصت به وجود آورد و تاثیر عمیقی بر فیلم‌سازان نسل خود و نسل‌های بعدی بر جای گذاشت. وقتی از او پرسیده می‌شود: «شما در جهان بدون سینما چه حرفه‌ای را برای خود انتخاب می‌کردید؟ چه چیزی می‌ساختید؟» خیلی موجز پاسخ می‌دهد: «فیلم». درواقع می‌توان ادعا کرد که او حتا در جهانی که سینما در آن وجود دارد باز هم فیلم می‌سازد و این به آن معنا است که آنتونیونی سبک هنری نوینی می‌آفریند یا سبک هنری موجود را به شیوه‌ای نوین به‌کار می‌گیرد.

رولان بارت فیلسوف بزرگ فرانسوی، آنتونیونی را نمونه‌ی کامل هنر مدرن می‌خواند و فرزانگی، هوشیاری و شکنندگی را از بارزترین مضمون فیلم‌های او برمی‌شمرد. هم‌چنین بارت، کیفیت و دقت هنری آنتونیونی را در ثبت لحظات گذرای زندگی و تعریف خویشتن در بحبوحه‌ی میان عدم قطعیت و ثبات، ستایش می‌کند.

شاخصه‌های بارز سینمای آنتونیونی در شخصی‌بودن سینمای او است: آن‌طور که خود نیز باور دارد تنها راه رسیدن به درکی عمیق و جدید از آن‌چه می‌بینیم رسیدن به یک شیوه‌ی نوین نگاه‌ کردن ـ به‌ویژه در عالم فیلم و سینما ـ است: «همه‌ی فیلم‌ها همواره یک عنصر اتوبیوگرافی در خود دارند. به همین دلیل من هر نما را مطابق با حال‌و هوای حسی و ذهنی خودم در روز فیلم‌برداری طراحی و اجرا می‌کنم... براساس تجربه‌ای که در آن روز از زندگی داشته‌ام و براساس حسی که محیط پیرامون در من ایجاد کرده است.»

گفت‌وگو با کارگردانان، سری کتاب‌هایی است که دانشگاه می‌سی‌سی‌پی آن را گرد آورده، و ترجمه‌های فارسی آن توسط آرمان صالحی، حسین کربلایی‌طاهر، فریدون حسن‌پور و از سوی نشر «شورآفرین» منتشر می‌شود.

مجموعه‌ی گفت‌وگو با کارگردانان، رهنمونی است به دنیای شخصی و هنری این آدم‌های خاص، به‌ویژه برای برای خواننده-ببننده‌ای که می‌خواهد از مولفه‌های گوناگون تشکیل‌دهنده یک فیلم و کُلیتی که این عناصر را شکل می‌دهد به دریافتی روشنگر و هنرورانه نایل آید. همین شناخت است که موجب می‌شود خواننده/ بیننده راه‌های ورود به دنیای فیلمساز و ادراکِ فیلم را کشف کند تا بتواند به داستان و کاراکترهای فیلم نزدیک شود: دست‌یافتنی به مددِ کلمه و کلام فیلم‌ساز  در یک سفر مکاشفه‌آمیز برای لذتِ آگاهی از آفریده‌های‌شان در مدیوم سینما.

کد خبر : ۳۵۲۰۱۰