خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

در برابر فیلتر شدن شبکه های اجتماعی مقاومت کردیم

علی جنتی می گوید :از ابتدای دولت یازدهم نیز یکی از کارهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کرد موضوع اقتصاد فرهنگ و یا به تعبیر بهتر بحث اقتصاد خلاق بود.

به گزارش  ایلنا، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته سه شنبه 11 اسفند  در مراسم اختتامیه  هشتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در سالن سینمایی وزارت ارشاد با بیان این مطلب افزود: اقتصاد خلاق‌‌ همان چیزی است که امروزه تولید می‌کنید و محصول ذهن و فکر و خلاقیت شماست و نیازی به ابزارهای فیزیکی ندارد.

جنتی در ابتدای سخنان خود گفت: لازم است از تلاش اصحاب فرهنگ و هنر سینماگران، نویسندگان و روزنامه نگاران برای برای جلب اعتماد مردم برای شرکت در انتخابات که حماسه دیگری آفریدند، تشکر کنم. کسانی که در این دوره در تهران و شهرستان‌ها مشارکت کردند تعدادشان نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه بود.

وی افزود: البته انتخابات تهران همه را غافلگیر کرد و آنچه را بسیاری باور نمی‌کردند تحقق یافت و یکی از عوامل این پیروزی بهره گیری از فضای مجازی و شبکه‌های دیجیتال بود.

جنتی ادامه داد: فضای مجازی باعث شد کسانی که استفاده بیشتری از آن در انتخابات کردند، بهره بیشتری بردند و این نشان دهنده این است که این فضا امروز در اختیار همه است. همه شما می‌دانید امروزه دنیا با سرعت بسیار زیادی در حال تحول است. به ویژه فناوری دیجیتال و رسانه‌های دیجیتال هر روز با یک پدیده جدید روبرو می‌شود و تغییر در آن برق آسا است.

وی افزود: به هر میزان این فناوری رشد می‌کند تغییر در عرصه محتوای فرهنگ حاصل می‌شود. اگر مقایسه کنیم تحولی که در دنیا در اثر اختراع برق به وجود آمد و یا تحولی در حوزه صنعت چاپ به وجود آمد با تغییراتی که در حوزه فناوری دیجیتال ایجاد شد کاملا برابری می‌کند و چهره جهان را تغییر می‌دهد.

جنتی گفت: روش‌های سنتی اعتبار خود را از دست داده و عموم مردم تمایل برای کسب اطلاعات، اخبار، خدمات، بازی‌های رایانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی را دارند. عملیات بانکی، آموزش‌هایی که می‌توانیم از آن بهره بگیریم همه در این فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تغییر گروه سنی کاربران نیر نسبت به گذشته گفت: کودکان چهار پنج ساله هم امروزه با تلفن همراه و استفاده از بازی‌های رایانه‌های بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: این تغییرات در حوزه فناوری است و به موازات این دستاورد‌ها در این حوزه تغییرات عظیمی هم در حوزه فرهنگی را شاهدیم. در گذشته شاهد بودیم که مراکز دانشگاهی و حوزه‌های علمی برای تدوین یک پروژه علمی لااقل دو سال زمان صرف می‌کردند ولی امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی می‌توان در یک هفته هم کار‌ها را انجام داد.

جنتی گفت: امروز در فضای مجازی بسیاری از کتاب‌ها، فیلم‌ها، موسیقی و به طور کلی صدا و تصویر مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و در آینده‌ای نزدیک با تلفن همراه در سراسر جهان می‌توان همه ارتباطات تلفنی، تصویری و صوتی برقرار کرد و همه خدمات لازم را از طریق تلفن همراه در اختیار گرفت.

وی با تاکید بر تاثیرات گسترده شبکه‌های مجازی ادامه داد: این فضا به‌‌ همان اندازه که مفید است و از آن بهره می‌بریم و موجبات گسترش علم، فرهنگ و... را فراهم می‌آورد در عین حال به‌‌ همان اندازه نیز زیان‌هایی دارد که در استفاده مناسب و درست آن باید مراقبت‌های لازم را داشته باشیم. که از آن جمله می‌توان به حوزه‌های بازی‌های رایانه‌ای، آموزشی و... اشاره کرد که در صورت مراقبت نکردن آموزش‌های منفی نیز در پی دارد.

جنتی گفت: یکی از رسالت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صیانت از فرهنگ کشور است. در حوزه کتاب به‌‌ همان اندازه که برای بیان نظرات افراد و نویسندگان آزادی وجود دارد و همچنین در حوزه مطبوعات نیز به همین اندازه که آزادی بیان وجود دارد ولی در عین حال افسارگسیخته هم نیست و هر کسی هر چیزی را نمی‌تواند بیان کند و یا بنویسد. هر کسی نمی‌تواند هر رمانی را منتشر کند چون ما در برابر نسل جدید مسوول هستیم.

وی افزود: ضوابط قانونی و چهارچوب‌های لازم برای صیانت و مراقبت از فرهنگ ملی و اسلامی لازم است و یکی از وظایف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در حوزه رسانه‌های دیجیتالی نیز این است که ضوابط و قوانینی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و دولت تعیین کرده است را رعایت کند.

وی با اشاره به عدم محدودیت در نقل و انتقالات اخبار و اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی در دوره انتخابات اخیر از سوی دولت گفت: یکی از دلایلی که باعث شد فضای انتخابات در این دوره دارای امنیت باشد این بود که افراد به راحتی در این شبکه‌ها نظرات خود را ارایه می‌دادند و به راحتی با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کردند بنابراین نیازی نداشتند که در خیابان‌ها با یکدیگر سخن بگویند.

جنتی با اشاره به استفاده ٢٠ میلیونی کاربران کشورمان از برخی شبکه‌های اجتماعی افزود: بسیاری از روزنامه‌ها نیز سخن خود را در همین کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند.

وی با اشاره به سوال یکی از خبرنگاران در ابتدای وزرات خود گفت: این خبرنگار آن زمان از من پرسید «نظرت درباره فیس بوک چیست؟» من در پاسخ به او گفتم هم منافع دارد و هم مضار که باید از آن به روش درست در جهت گسترش فرهنگ استفاده کرد زیرا می‌تواند وسیله انتقال فرهنگ باشد. بعد از این گفت‌و‌گو خیلی‌ها گفتند که وزیر از فیس بوک استفاده می‌کند! ولی امروزه شاهدیم که رسانه‌های منتقد از استفاده از شبکه‌های اجتماعی خودشان نیز در حال استفاده از این شبکه‌ها هستند.

جنتی ادامه داد: خیلی تلاش شد که این شبکه‌ها فیل‌تر نشود و وزرای عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در این دو سال در برابر این موضوع مقاومت بسیاری کردند که این شبکه‌ها فیل‌تر نشوند. ولی در عین حال تلاش شد تا فیلترینگ هوشمندی نیز برای استفاده صحیح از آن‌ها ایجاد شود.

وی با تاکید براینکه در زمینه تکنولوژی و فناوری نباید از دنیا عقب باشیم گفت: در این زمینه باید فاصله‌مان را با دنیا حفظ کنیم و از آنان عقب نمانیم چون ابزاری برای گسترش و توسعه فرهنگ است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره رسانه‌های دیجیتال در حوزه رسانه‌های رضوی افزود: از این طریق تبلیغ فرهنگ رضوی صورت می‌گیرد و فرهنگ اسلامی و ایرانی را با این فضا می‌توانیم توسعه دهیم بنابراین باید حداکثر استفاده از رسانه‌های دیجیتال در این زمینه را داشته باشیم.

جنتی ادامه داد: سامانه نمایش درخواستی که اخیرا از آن رونمایی شد یکی از کار‌ها و اقداماتی است که در حوزه فرهنگ، تحولی اساسی ایجاد می‌کند که از طریق آن کاربران با قیمتی بسیار ارزان می‌توانند با انتخاب خود به فیلم‌های سینمایی، موسیقی، فیلم‌های مستند و... مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. که امیدوارم در آینده نیز صدا و سیما با این سامانه همکاری کند تا برنامه‌های آن هم برای علاقه مندان در این سامانه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تولید محتوا خدمتی عظیم به جامعه است افزود: من از تمامی کسانی که در این زمینه به فرهنگ و هنر کشور و ارتقای آن کمک می‌کنند تشکر می‌کنم و تلاش می‌کنیم تا از مالکیت فکری و معنوی و حقوق این افراد صیانت کنیم.

جنتی در پایان با اشاره به تهیه لایحه قانونی حمایت از مالکیت فکری و معنوی در دولت یازدهم گفت: این لایحه تحویل مجلس شده است و امیدوارم در مجلس آینده به تصویب برسد.

در پایان این مراسم از نرم افرار‌های آوانما و بازی رایانه‌های کلاه قرمزی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

کد خبر : ۳۵۲۱۴۴