خبرگزاری کار ایران

مشاور فرهنگی رییس جمهورو رییس سازمان اسناد:

یک قدم به عدالت فرهنگی نزدیک‌تر شده‌ایم

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی فضای فرهنگی را بازکرده و این باعث شکل گرفتن همدلی و همنوایی فرهنگی در سطح ملی شده در انتخابات اخیر هم نقش نخبگان و فرهنگیان در بسیج عمومی برای مشارکت مردم را نباید نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در مراسم معرفی دومین پایتخت کتاب ایران و برگزیدگان اولین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستار کتاب که عصر امروز (۱۷ اسفندماه) در تالار وحدت برگزار شد؛ سیدرضا صالحی امیری (مشاور فرهنگی رییس جمهورو رییس سازمان اسناد)؛ یکی از افتخارات دولت یازدهم را توجه ویژه به اهالی فرهنگ و فرهنگ دوستان دانست و گفت: امروز چهره‌های فرهنگی و فرهنگ دوستان امیدواری بیشتری احساس می‌کنند و بدون اقرار بر این باورند که خدمات آقای جنتی و سایر دوستان در وزارت ارشاد اکثریت به اتفاق اصحاب قلم و اندیشه را با احساس رضایتمندی مواجه کرده است. این یک دستاورد بزرگ برای دولت تدبیر و امید به شمار می‌آید.

مشاورفرهنگی رییس جمهور ادامه داد: حرکتی مثل جشنواره روستای دوستدار کتاب ایجاد انگیزه برای روستا‌ها و شهرستان‌ها می‌کند و در کنار آن از تمرکز بیش از حد در پایتخت می‌کاهد. در سالهای گذشته سایر استان‌ها و شهرستان‌ها کمتر به چشم می‌آمدند درحالیکه ظرفیت بزرگی هستند که می‌توانند در روند توسعه کشور دخیل باشند. سال ۹۴ شاهد بودیم که بعد از اعلام اهواز به عنوان پایتخت کتاب چه شور و حال و اقدامات خوبی برای ترویج کتاب و کتابخوانی انجام شد. حتی دیگر شهر‌ها و استان‌ها برای حضور در دوره بعدی انتخاب کتاب پایتخت کتاب ایران برنامه ریزی کردند این یعنی یک قدم به عدالت فرهنگی نزدیک‌تر شده‌ایم.

صالحی امیری، حضور فعالت نهادهای مدنی و خصوصی در این دو جشنواره را از مهم‌ترین نکات مثبت آن‌ها ارزیابی و بیان کرد: در استان‌ها ظرفیت بزرگی نهفته است که تاکنون به کار گرفته نشده بسیاری از فرمانداری و استانداری‌ها بعد از پا گرفتن این دو جشنواره اعلام آمادگی کردند تا تخصیص منابع قابل توجهی به حوزه کتاب و کتابخوانی بدهد.

او اضافه کرد: استراتژی دولت تدبیر وامید افزایش تولی‌گری و کاهش تصدی‌گری است. در حوزه فرهنگ نیز معتقدیم بسیاری از امور به غیر از سیاست‌گذاری و نظارت باید به خود اهالی فرهنگ سپرده شود. ازجمله این موارد برخورداری نمایشگاه کتاب بود که از سال گذشته گام‌های خوبی برای واسپاری امور اجرایی به نهادهای صنفی برداشته شده. این دقیقا‌‌ همان چیزی است که آقای روحانی در برنامه‌های خود اعلام کرده است. مشارکت نهادهای مردمی و صنفی در امور فرهنگی نمادی است از ملت فرهنگی و عدم تمرکز صفر بر پایتخت.

معاون فرهنگی رییس جمهور فضای فرهنگی را نسبتا باز‌تر از گذشته دانست و گفت: آقای روحانی فضای فرهنگی را بازکرده و این باعث شکل گرفتن همدلی و همنوایی فرهنگی در سطح ملی شده در انتخابات اخیر هم نقش نخبگان و فرهنگیان در بسیج عمومی برای مشارکت مردم را نباید نادیده گرفت ارتباط بهتر اهالی فرهنگ با دستگاه دولتی از دیگر نکات مثبت سالهای اخیر است. ثبات و آرامش فکری که در جامعه ایجاد شده ناشی از همین تحولات است.

او اضافه کرد: امیدواریم قطار توسعه بدرستی با سیاست گذاری‌های درست به قلعه رفیع اندیشه و فرهنگ برسد.

کد خبر : ۳۵۳۶۹۴