خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد فرید قدمی به کتاب‌خوان‌ها؛

ده کتابی که مانند تیغ‌ حجامت بر جان و تن می‌نشینند

توصیه‌ فرید قدمی برای کتاب‌خوان‌ها: بوف کور، عصر آدمکُش‌ها، ولگردهای دارما، خاطراتِ آنائیس نین، پروژه‌ی پاساژها، آنگونه که من زیستم، اشباح مارکس، ناهار لخت، تجربه‌ی مدرنیته و نوشتارهای منتخب.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فرید قدمی؛ نویسنده باسوادی است که سعی دارد فقط و فقط کتاب‌های مفید از نگاه خودش را مطالعه کند. از او که می‌پرسیم چه کتاب‌هایی را در سال 94 خوانده و به آنها علاقه پیدا کرده؛ یک فهرست با ده کتاب را نام می‌برد که تاریخ خواندن آنها تنها به یک سال محدود نمی‌شود. در فهرست این نویسنده جوانِ با ذوق کتاب‌هایی از سال‌های دور تا همین اواخر گنجانده شده‌اند. شامل این آثار:

1- بوف کور، صادق هدایت

2- عصر آدمکُش‌ها، هنری میلر، ترجمه‌ی عبدالله توکل

3- ولگردهای دارما، جک کروآک

4- خاطراتِ آنائیس نین (The Diary of Anaïs Nin)

5- پروژه‌ی پاساژها، والتر بنیامین (The Arcades Project)

6- آنگونه که من زیستم، اِما گلدمن، ترجمه‌ی سهیلا بسکی

7- اشباح مارکس، ژاک دریدا (Specters of Marx)

8- ناهار لخت، ویلیام باروز (Naked Lunch)

9-تجربه‌ی مدرنیته، مارشال برمن، ترجمه‌ی مراد فرهادپور

10- نوشتارهای منتخب، آنتونن آرتو (Antonin Artaud: Selected Writings)

خودش می‌گوید: وقتی از من می‌پرسند کدام کتاب‌ها بیشتر از همه رویم "اثر" گذاشته‌اند، به یگانگی "اثر" (ردی که بر جا می‌ماند) و "اثر" (نوشتاری که از نویسنده‌ای به جا مانده) فکر می‌کنم: شاید اثر (نوشتار) تنها از آن‌رو اثر خوانده می‌شود که قرائت‌اش ردی بر تن خواننده به‌جا خواهد گذاشت. وقتی به اثرگذارترینِ آثار فکر می‌کنم، چیزی هست که به من می‌گوید آن‌چه وحشی‌تر است رد سرخ‌تری به جا می‌گذارد، اثری بیشتر. به گمانم تنها تن است که می‌تواند از اثرگذارترین اثر سخن بگوید، از وحشی‌ترین اثر با رد سرخ خون‌آلودش.

به تنم نگاه می‌کنم و رد نوشتارها را می‌جویم: رد برخی روی رد برخی دیگر افتاده، دردِ بعضی از آثار دردِ آن یکی‌ها را تشدید می‌کند، و ردها (اثرها) همدیگر را در خطوط قرمزشان قطع می‌کنند، مثل رد تیغ‌های حجامت. اثرِ "رد" حتا در حروفِ "درد" نیز به جا مانده: د-رد.

شاید اثر تیغ تیزی است که بر تن آدمی اثر می‌کند تا خونِ راکد و مرده و کثیف را بکشد بیرون، تا فضای تنفس خون را بیشتر کند. پس هنگامی که از اثرگذارترین کتاب‌ها حرف می‌زنم، از برنده‌ترین تیغ‌های حجامت حرف می‌زنم یعنی همان‌ها که در بالا نامشان را بردم.

کد خبر : ۳۵۴۱۳۶