خبرگزاری کار ایران

نمایش «کرگدن» در «نقد تئاتر» بررسی می‌شود

نمایش «کرگدن» به کارگردانی نصیر ملکی‌جو در بیست و نهمین برنامه «نقد تئاتر» نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در برنامه روز یکشنبه رامتین شهبازی، دکتر سعید بهنام و نصیر ملکی‌جو حضور دارند.

در این نمایش هم چون تجربه‌های پیشین این کارگردان («سفید برفی و هفت کوتوله» و «مسخ») تلاش شده تنها یک اسم آشنا از آثار شناخته شده به مخاطب ارائه شود و زمانی که مخاطب نمایش را می‌بیند با اثری متفاوت نسبت به آنچه انتظار دارد، روبرو شود. در کرگدن هم مخاطب با نگرشی نو از «کرگدن» روبرو می‌شود.

ملکی جو درباره داستان «کرگدن» یادآور شده است: در نمایش «کرگدن» آدم‌های داستان دچار کرگدنیسم شده‌اند البته نه به معنایی که یونسکو در اثرش بیان کرده است. کرگدنیسم به معنای پوست کلفتی برخی افراد در جامعه و سرسخت شدنشان نسبت به اتفاقات بیرونی است.

او درباره این تجربه خود در یادداشتی چنین آورده است:

 «کرگدن شدگی» چون داغی بر پیشانی، بر صورت جهان سومیمان، نقش می‌بندد. برای ما که نمایش‌گران اجتماع و دوران خودمان هستیم نحوه پرداخت به روایت‌ها متفاوت خواهد بود. در اینجا خبری از فرانسه سال ۱۹۵۹ (سال نگارش نمایشنامه «کرگدن») نیست. اینجا ایران است، ۵۰ سال بعد، در جغرافیایی که آن را خاورمیانه می‌خوانند، و ما کنشگران بخشی از تاریخ و فرهنگ و روح زمانه‌مان هستیم. بنابراین قهرمانان نمایش نیز «ژان‌» ‌ها و «برانژه‌» ‌هایی خواهند بود که تکثیر شده‌اند. دیگر حتی اپیدمی «کرگدن شدن» نیز موضعیت‌اش را - چنان که رولان بارت در نظریه مرگ مؤلف مطرح می‌کند- از دست داده است. پس ما متعهد به متن و یا شخصیت‌های قصه نخواهیم بود، بلکه متعهد به دوران و جهانی خواهیم بود که در آن رشد یافته و کودکی کرده‌ایم. نویسنده سال‌هاست که مرده است و نمایشنامه «کرگدن» به زبان‌های گوناگون در زمان‌ها و مکان‌هایی متفاوت با «ژان» ‌هایی از هر رنگ و‌نژاد و طایفه روی صحنه رفته است. پس ما در جستجوی روایت تازه‌ای هستیم؛ روایتی که دیگر موضوع صحبت‌اش کرگدن شدن، آنچنان که خود یونسکو (به شکل نمادگونه) کرگدنیسم را گراییدن به یک حزب یا طبقه فکری تعبیر کرده بود، نیست. در اینجا دیگر «نویسنده» کارکرد خویش را از دست داده است. جهان ما جهان متکی به هنر اجراست. در جهان اجرایی ما «کارکرد‌ها» بازآفرینی می‌شوند و «شکل‌ها» تعبیر تازه‌ای را در چشم و ذهن بیننده خواهند آفرید.

این نمایش که در آن (و به ترتیب الفبا) اشراق اشتریان، مهناز افتاده نیا، سولماز امین مقدم، معصومه ایرانشاهی، پارسا بهشتی، راد‌پور جبار، سارا پورسرخ، تینا تیماج چی، علی خسروجردی، ثمین راد نیکنام، بهار رضی‌زاده، سروش شاکر، معین ضرابی، دایانا فتحی، پگاه کاظمی، آوا گنجی، درسا مویدی، نفیسه ملکی جو، سعیده ولی‌پور، پرهام یدالهی و سینا رازانی، مهدی بجستانی به ایفای نقش می‌پردازند، تا ۲۸ اسفندماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر بر صحنه است.

 «نقد تئا‌تر» از مجموعه برنامه‌های «نقد چهار» است که ساعت ۲۱ روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته به طور زنده و تکرار آن پس از اذان ظهر روز بعد، از شبکه چهار پخش می‌شود.

برنامه امشب، شنبه ۲۲ اسفند ماه «نقد تئا‌تر» نیز به نقد و بررسی نمایش «مالی سوئینی» اختصاص دارد.

کد خبر : ۳۵۴۸۴۷