خبرگزاری کار ایران

روایت زندگی جوانان کارآفرینِ ایرانی در مستند کارستان

مهدی گنجی کارگردانی پنجمین فیلم از سری فیلم‌های مستند کارستان» را با همکاری محمدرضا جهان­‌پناه (تصویربردار)، حسن شبانکاره (صدابردار)، عباس کوثری (عکاس) و عبدالرضا نیک­پو (مدیر برنامه­‌ریزی و تولید) به پایان رساند.

به گزارش ایلنا؛ روند ساخت فاز اول مجموعه کارستان با روایت زندگی و سخت‌کوشی‌های جوانان ایرانی فعال در حوزه IT ادامه دارد.

درست چند ساعتی بعد از پایان فیلم‌برداری این مستند، مهدی گنجی از آغاز تدوین اولیه فیلم خبر داد و گفت: بعد از نهایی شدن فیلم‌نامه و پایان تحقیقات میدانی با همراهی شخصیت‌های این فیلم، کار فیلم‌برداری در تهران، بیرجند، بجستان و نیشابور انجام شد و فاز اول فیلم‌برداری به پایان رسید.

او که نام این مستند را «پازلی‌ها» گذاشته در مورد جذابیت این سوژه گفت: چند سالی است که تلاش می‌کنم امید و پشت‌کار آدم‌هایی که برای دست‌یابی به آرزوهایشان انگیزه دارند را به تصویر بکشم. باور دارم که با بازگو کردن انگیزه و همت این افراد می‌توان جامعه را به تلاش برای ساخت و شروع زندگی نو تشویق کرد.

در «پازلی‌ها» زندگی چهار جوان 23 تا 24 ساله ایرانی که با تلاش و پشت‌کار کسب و کاری در حوزه IT خلق و آن را اداره می‌کنند به تصویر در آمده است، موضوعی که برای گنجی بسیار جذاب و دوست‌داشتنی بود: تلاش و انگیزه این جوانان برای اجرایی کردن ایده خلاقانه‌شان جذاب است و من فکر کردم که با به‌تصویر کشیدن رویاهای تحقق‌یافته آن­ها می‌توان این پیام را به دیگران داد که برای آینده هر ایده­ی نویی پذیرا و قابل اجرا است، به عبارت دیگر رویاها دست‌یافتنی هستند.

او با انتقاد از نگاه غالب جامعه در نادیده گرفتن تلاش و تاثیرگذاری کار و کارآفرینی در آینده کشور گفت: متاسفانه هم‌اکنون کار نکردن ارزش و کارکردن بی‌ارزش شده است و در چنین شرایط فرهنگی باید با بازگو کردن موضوعات و روایت‌های واقعی و الهام­بخش، جوان تحصیل‌کرده ایرانی را به کار و کارآفرینی تشویق کرد.

در بیشتر  آثار مهدی گنجی؛ زندگی کارآفرینان و کسب‌وکار آنها به تصویر درآمده است. «من می‌خوام شاه بشم» یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های او است که در آن زندگی یکی از فعالان صنعت توریسم و رابطه‌ی او با خانواده‌اش ثبت شده است. این فیلم توانسته تاکنون در جشنواره ایدفا 2014 (آمستردام)، جشنواره سیلور داکس آمریکا، جشنواره داک‌فست مونیخ و جشنواره فلاهرتیا روسیه شرکت و جوایز ارزنده‌ای را کسب کند.

«پازلی‌ها» یکی از مستندهای سری فیلم‌های کارستان است که برای اولین‌بار نوکارآفرینی چند جوان ایرانی در صنعت IT را روایت می‌کند. در این فیلم شور جوانی و انگیزه‌ی بی‌نظیر چند جوان زیر 30 سال ایرانی که توانسته‌اند با ایجاد کسب‌وکار خلاقانه ده‌­ها شغل ایجاد و زندگی شهروندان ایرانی را با کیفیت‌تر و بهتر کنند به تصویر کشیده شده است.

«سری فیلم‌های مستند کارستان» درباره‌ی کارآفرین‌های ایرانی است که با طراحی و سرپرستی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب و مشارکت «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» با همکاری فیلمسازان مستند در قالب 26 فیلم مستقل از زندگی و حرفه‌ی کارآفرینان موفق ایرانی تهیه می‌شود.

کد خبر : ۳۵۵۲۶۵