خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد محمدامین قانعی‌راد به کتاب‌خوان‌ها؛

"کین‌توزی" را بخوانید

توصیه محمدامین قانعی‌راد برای کتاب‌خوان‌ها: "کین‌توزی" نوشته ماکس شلر با ترجمه صالح نجفی را بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدامین قانعی‌راد در میان آثاری که در سال 94 فرصت مطالعه آنها را داشته؛ "کین‌توزی" نوشته ماکس شلر با ترجمه صالح نجفی را به علاقمندان به کتاب توصیه می‌کند.

این جامعه‌شناس از این اثر با عنوان بهترین کتابی که در سال گذشته مطالعه کرده‌ام؛ نام برده و می‌گوید: کتاب دلالت اخلاقی دارد برای زندگی روزمره ما انسان‌ها. خصوصا در آستانه بهار و سال نو به ما می‌آموزد به نحوی دل‌تکانی هم بکنیم از عواطف و احساسات‌مان و بازبینی درستی درباره رفتارهای خود داشته باشیم. با کتاب می‌آموزیم چگونه از ظرفیت‌های مثبت اخلاقی استفاده کنیم. کتاب راه‌های تفکر را نشان می‌دهد به این معنا که تفکر ریشه در ذهن ندارد بلکه به نحوی ریشه در عواطف و احساسات ما دارد لذا بسیاری از اندیشه‌ها و تفکرات‌مان تحت تاثیر بنیان‌های عاطفی شکل می‌گیرد. پس برخلاف آنچه تا امروز فرض می‌کردیم؛ ذهن، عقل و منطق همگی ناشی از عواطف و احساسات ماست.

قانعی‌راد با بیان اینکه این کتاب یک نوع خودآگاهی در خواننده خود ایجاد می‌کند تا بتوانیم در بسیاری از اندیشه‌های خود تامل داشته باشیم؛ اضافه می‌کند: ما در طول زندگی همواره از بنیان‌های منطقی اندیشه و توجه به شالوده‌های عاطفی و اندیشه غفلت داریم. این کتاب امکان خودآگاهی به ما می‌دهد تا فراتر از معیارهای منطقی که در پشت اندیشه‌های ما ـ در قالب دوستی‌ها یا دشمنی‌هایی ـ نهفته است؛ باهم اختلاف عقیده داشته باشیم و حتی به یک مبارزه جدی فکری تن بدهیم بدون اینکه دشمن یکدیگر باشیم و این خیلی مهم است.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که؛ ما اساس کار را با هم حالت صلح و دوستی قرار می‌دهیم اما درمقابل اختلافات دو قطب متضاد باهم ایجاد می‌کنند به‌گونه‌ای که دوستی راهی به آنجا پیدا نمی‌کند؛ چنین می‌گوید: با رویکردی که شلر به دست آورده؛ ما می‌توانیم باهم اختلاف‌نظر داشته باشیم اما همدیگر را دوست نیز داشته باشیم.

قانعی راد با بیان اینکه این کتاب امکان داشتن جامعه‌ای را ترسیم می‌کند که مبارزه طبقاتی در آن وجود دارد ولی از نفرت طبقاتی در آن خبری نیست؛ می‌گوید: در جامعه ترسیم شده توسط شلر؛ گروه‌های سیاسی مختلف مبارزه جدی با یکدیگر دارند بدون اینکه قصد ترور همدیگر را داشته باشند. در عرصه سیاست نیز آدم‌های مخالف همدیگر قصد برکناری و طرد اجتماعی یکدیگر را ندارند. در این جوامع؛ اندیشه به دوقطبی‌سازی اخلاقی خیر و شر مطلق (خدا و شیطان) دست نمی‌دهد و مسائل به‌صورت سیال‌تر درنظر گرفته می‌شود.

به گفته قانعی راد؛ ماکس شلر توصیه می‌کند به‌جای کین‌توزی، عشق و محبت را مبنای اندیشه خودمان قرار دهیم و دشمنی با گروه‌های دیگر به عنوان مبنایی برای استنتاج حقانیت اندیشه خودمان قرار گیرد.

وی مطالعه این کتاب را به دانشجویان و دیگر اقشار جامعه شامل عام و خاص و فرهیخته توصیه کرده و می‌گوید: همه ما به‌ویژه در حوزه علوم اجتماعی باید اطلاعات خود را بالا ببریم. این کتاب روشی روشن در ورود به بسترهای اجتماعی را پیش رو ما قرار می‌دهد.

اما اگر محمدامین قانعی راد زمانی به عنوان یک مدیر فرهنگی مشغول به کار شود؛ اولویت خود را چه گروهی قرار خواهد داد؛ او در پاسخ به این سوال می‌گوید: اگر روزی مدیر فرهنگی شوم بیشترین تمرکزم را روی آموزش صلح به کودکان و نوجوانان قرار می‌دهم. سعی خواهم کرد دریافت درستی از صلح به بچه‌ها ارایه دهم تا در پی کنار گذاشتن اختلافات فکری نباشد و تفاوت‌ها را جدی بگیرند منتها در پرتوی یک نگره‌ی جدید؛ بیاموزند که به اختلافات خود نگاه کنند و درکنار هم زندگی و کار کردن را تجربه کنند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ تنها با این نگره جدید است که می‌توان اختلافات را در زمان تقسیم حقوق شهروندی کنار گذاشت اما درعین حال پایبند به تنوع تفکرات  فکری بود. می‌توان به بچه‌ها آموخت اختلاف به معنی دشمنی نیست. کودکان و نوجوانان ما می‌توانند باهم اختلاف‌نظر داشته باشند اما درعین حال با یکدیگر روابط انسانی و دوستانه‌ای را تجربه کنند.

به توصیه این جامعه‌شناس؛ باید به بچه‌ها و نوجوانان کشورمان یاد داد تفاوت و اختلاف؛ بخش ذاتی زندگی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی ماست و آنها باید بتوانند با رویکرد انسانی با این جنبه ذاتی زندگی کنار آیند.

کد خبر : ۳۵۵۵۵۷