خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان تشریح شد

حمید جبلی سیاست‌های نخستین جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید جبلی، دبیر نخستین جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان در جلسه تشریح برنامه‌های برگزاری این مراسم که روز گذشته دوشنبه، 24 اسفند ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، توضیح داد: برای نخستین‌بار است که چنین کاری با همت هنرمندان انجام می‌شود. متاسفانه نمی‌توانیم استان‌های کشور را تحت پوشش قرار دهیم و من امیدوارم از سال آینده استان‌های کشور اقدام به برپایی این جشن کنند.

او افزود: همانگونه که برگزاری روزهای نوروز برایمان نهادینه شده، برپایی و گرامیداشت روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان نیز باید به امری تبدیل شود که هر سال در هشتم فروردین ماه این روز را جشن بگیریم. ما نهاد دولتی با بودجه و امکانات خاص نیستیم و قصد انجام کار فرهنگی داریم که امیدوارم گسترش یابد.

جبلی در پاسخ به پرسشی در مورد نقش کودکان و نوجوانان در این جشن بیان کرد: جشن درباره کودکان است نه برای آنها و البته می‌توانند در آن شرکت کنند. امیدوارم در سال‌های پیش رو همانگونه که در سینماها برگه‌های نظرسنجی برای آثار برگزیده مخاطبان وجود دارد این امکان نیز در تئاتر ایجاد شود تا بتوانیم آثار برتر از نگاه آنها را نیز معرفی کنیم.

در این گردهمایی که با هدف برنامه‌ریزی و مشخص کردن چهارچوب‌های اصلی این جشن برگزار شده بود، رحمت امینی نیز با ارائه توضیحاتی درباره برپایی این جشن و موسسه تماشاگان؛ حامی برپایی این رویداد گفت: چند سالی است که نمایش‌ها در ایام نوروز تعطیل نبوده‌اند و تعدادی از آثار مانند کار آقای دژاکام و نعیمی به صحنه رفته‌اند و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شدند. خوشبختانه امسال با روند بهتر و منسجم‌تری مواجه هستیم و اکثر تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی همزمان با روز جهانی تئاتر اجراهای خود را به صحنه خواهند برد.

او ادامه داد: این اتفاق می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و سبب جذب مردم به سالن‌های تئاتر شود. در این میان تئاتر کودک و نوجوان نیز از جایگاه خاصی برخوردار است و با توجه به اهمیت و جایگاه آن می توان متوجه تاثیر آن در آینده تئاتر کشور شد.

مدیر موسسه فرهنگی تماشاگان بیان کرد: در برپایی این مراسم خانه هنرمندان، کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر، شرکت پایانه‌های نفتی، معاونت فرهنگی هنری شهرداری و اداره کل هنرهای نمایشی همراه ما بودند.

رحمت امینی ادامه صحبت‌های خود را به معرفی و تشریح برنامه‌های موسسه فرهنگی تماشاگان اختصاص داد و اظهار کرد: این موسسه تک منظوره فعالیت‌های خود را چند سال قبل با شعار "تئاتر بهتر برای مخاطب بیشتر" آغاز کرد. ابتدا تنها در فضای مجازی با هدف ارتقا کیفیت آثار کار می‌کرد و کم کم تاکید خود را به سمت تئاتر کودک و نوجوان برد.

او افزود: این موسسه فعالیت‌های بلندمدتی در نظر دارد و به زودی با همراهی تعدادی از هنرمندان، سالنی برای اجرای آثار کودک و نوجوان ایجاد می‌کند.

در ادامه حامد زحمت‌کش که کارگردانی مراسم جشن را بر عهده‌ دارد بیان کرد: برگزاری این مراسم بدون در نظر گرفتن هیچ اعتباری و به صورت داوطلبانه شکل گرفته است. حضور حمید جبلی به عنوان دبیر در کنار ما بسیار قابل توجه بود. نام او اعتبار و حضورش سبب انگیزه تمامی افرادی بود که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: این برنامه فرمت مراسم‌های رسمی را ندارد، در این مراسم امیر سلطان احمدی همراه ما خواهد بود و ارائه متفاوتی خواهد داشت. همچنین رامین عبدالهی و امیر حسین انصافی دو هنرمندی هستند که آهنگسازی بیشتر نمایش‌های امسال را بر عهده داشته‌اند و بر این اساس قطعاتی از این آهنگ‌ها را اجرا خواهند کرد. پیام امسال توسط هنگامه مفید نوشته شده و قرائت خواهد شد.

این هنرمند گفت: امسال دو تقدیر و اعطای مدالیوم را خواهیم داشت که اسامی آنها را برای ایجاد جذابیت بیشتر اعلام نمی‌کنیم.

زحمت‌کش عنوان کرد: از برگزیدگان هشت رشته تئاتر کودک و نوجوان در این روز تقدیر می‌شود و در انتها با نمایش "شاهزاده خانم بدترکیب" به کارگردانی مریم کاظمی اجراهای عمومی خود را در این سالن آغاز خواهد کرد. این مراسم قرار است توسط شبکه تلویزیونی تهران پوشش داده شود.

نخستین جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان هشتم فروردین ماه ساعت 17 در تالار هنر برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۵۵۵۹۱