خبرگزاری کار ایران

رونمایی از پروژه نقش؛

اجراهای دوئت نقش در سوییس، دانمارک و اتریش/ دانشگاه ژنو کتاب گلفام خیام را منتشر می‌کند

آلبوم دوئت نقش تا اویل اردیبهشت ماه منتشر می‌شود و کنسرت او نیز اواسط همین ماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد. گلفام خیام در سال 95 قرار است آلبوم و کتاب تازه‌ای را نیز منتشر کند.

گلفام خیام (نوازنده گیتار و آهنگساز) در آستانه انتشار آلبوم دوئت نقش در ایران و آلمان در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ گفت: پروژه نقش که پیشتر آن را در تهران هم روی صحنه بردیم؛ قرار است در اردیبهشت ماه توسط نشر هرمس در ایران و نشر ECM در آلمان منتشر شود. کاور آلبومی که توسط ECM منتشر می‌شود هم از نقاشی‌های مادرم (پریوش گنجی) است.

این آهنگساز افزود: آلبوم پروژه نقش قرار است تا اوایل اردیبهشت ماه منتشر شود. قرار بود کنسرت‌های مشترکی در تهران و مونیخ به مناسبت رونمایی این آلبوم برگزار شود. چهارشنبه و پنجشنبه (15 و 16 اردیبهشت) ما دو شب در تالار رودکی کنسرت خواهیم داد اما تاریخ دقیق کنسرت مونیخ مشخص نیست.

او ادامه داد: ما قرار است پروژه نقش را در فستیوال کپنهاک دانمارک، وین اتریش و کنسرواتوار موسیقی دانشکده موسیقی ژنو در سوییس روی صحنه ببریم. در سوییس ما در یک برودکست لایو که کانال اصلی موسیقی کلاسیک و معاصر کل کشور سوییس است اجرا خواهیم داشت. در این کانال نوازندگانی را می‌آورند تا اجرایی لایو داشته باشند و گپ و گفتی درباره موسیقی داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر این من به فستیوال و کنفرانس "ولکی مود" دعوت شدم که روی ایده‌های جدید و مفهوم آهنگساز، نوازنده، پرفورمر و کامپوزر تمرکز دارد. در این فستیوال من به عنوان داور و عضو کمیته‌ برگزارکنندگان هستم و البته قطعه‌ای از من (کنسرتو برای گیتار و ارکستر) اجرا می‌شود که اولین بار است شنیده می‌شود. این فستیوال پاییز امسال در سوییس برگزار می‌شود و تلاش دارد هرکس با سازی که دارد؛ دید تازه‌اش به ساز را نشان دهد.

خیام درباره قطعه جدید خود توضیح داد: این روزها مشغول تکمیل کردن قطعه‌ای برای ده گیتار هستم که قرار است در فستیوال کپینهاگ آلمان برگزار شود. من یک آلبوم آماده دیگر هم علاوه بر نقش دارم که امیدوارم پس از آن منتشر شود. در این آلبوم قطعاتی سولو برای گیتار و یک قطعه برای آنسامبل زهی نوشته شود. کنسرت این آلبوم دو سال پیش در رودکی برگزار شد و من امیدوارم سال 95 این اثر به دست مخاطبان برسد.

این نوازنده گیتار از انتشار کتاب تازه خود نیز خبر داد و بیان کرد: من روی تکنیک‌های سازهای ایرانی که به نحوی خانواده و اجداد ساز گیتار هستند؛ کار کردم و آنها را به عنوان دایره لغات و رنگ‌های جدید روی گیتار می‌آورم. به‌طور مثال ما در تنبورنوازی تکنیک شُر را داریم که اگر این تکنیک روی گیتار بیاید رنگی تازه خواهد داد و امکانی جدید را به وجود می‌آوریم. پنجه کاری‌های سه تار در دست چپ یا کوک چنین سازهایی را روی گیتار پیده کردن و مسائلی به این صورت از جمله دغدغه‌های من هست و تلاش کردم روی آن‌ها کار کنم.

او همچنین اظهار داشت: انتشارات دانشگاه ژنو نشر این کتاب در خارج از ایران را برعهده دارد اما هنوز برای انتشار آن در داخل کشور صحبتی نکردم.

کد خبر : ۳۵۸۵۲۵