خبرگزاری کار ایران

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد:

اخذ و نحوه مصرف نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها

علیرضا مختارپور ضمن تبیین نحوه اخذ و مصرف نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها؛ از شیوه ساماندهی پروژه‌های عمرانی نیمه تمام و اضافه شدن ۱۳۵ باب کتابخانه به مجموعه نهاد خبر داد.

به گزارش ایلنا، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در باب یکی از برجسته‌ترین اقدامات سال گذشته مبنی بر اخذ نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها و چگونگی ادامه این روند در سال جاری با ارائه توضیحاتی بیان کرد: در سال ۹۴ از طریق اعمال ماده ۶۴، نسبت به اخذ نیم درصد سال ۱۳۹۳ اقدام کردیم و غیر از چند مورد، موفقیت‌های قابل توجهی حاصل شد. اثرگذاری این اقدام و اعمال ماده ۶۴ در بسیاری از شهرداری‌ها بسیار مثبت بود؛ روابطی خوب و حسنه بین نهاد و شهرداری‌ها برقرار شد؛ امید است در سال ۹۵ شاهد همکاری و تعامل بیشتری در این زمینه باشیم؛ و طبق قانون مصوب مجلس محترم، موفق به کسب نیم درصد از حق نهاد شویم و در این مورد نیازی به اعمال ماده ۶۴، الزامات قانونی و یا پیگیری‌های قضایی نباشد.

بودجه مجلس و نیم درصد، منابع مالی نهاد هستند که صرف امور مجموعه می‌شوند

وی در واکنش به انتقاد عده‌ای مبنی بر صرف دریافتی نهاد از نیم درصد شهرداری‌ها برای تأمین حقوق و مزایای نیروی انسانی، تصریح کرد: نیم درصد شهرداری صرف تمامی امور نهاد می‌شود؛ نهاد از دستگاه‌های کمک بگیر است؛ کل بودجه مجلس کمتر از حقوق و مزایای یک‌سال نهاد و هزینه‌های انرژی کتابخانه‌ها است؛ بودجه مجلس و نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها، دو منبع مالی نهاد هستند و صرف تمامی امور اعم از تجهیزات، تعمیرات، خرید کتاب و... می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال گذشته چندین میلیارد تومان کتاب خریداری شد، ۹۷ درصد از کتابخانه‌های کل کشور به بخش کودک و نوجوان تجهیز شد، برگزاری هزار و ۵۰ نشست کتاب‌خوان، مدرسه تابستانی، مدرسه اینترنتی خواندن، دوره مشاوره کتابدار و... بخش دیگری از فعالیت‌های نهاد در سال ۱۳۹۴ بود؛ امکان برگزاری این برنامه‌ها از طریق هر دو منبع مالی نهاد فراهم شد؛ بنابراین اینگونه نیست که تمامی بودجه مجلس و یا تمامی بودجه نیم درصد صرف بخشی از امور شود؛ کُل منابع مالی نهاد در اختیار کُل مصارفِ نهاد قرار می‌گیرد؛ خوشبختانه با ابراز تمایل نهاد در دوره کنونی، دستگاه‌های نظارتی کشور نیز ناظر هستند، هزینه‌ها شفاف است و از این منظر ابهامی وجود ندارد.

اضافه شدن ۱۳۵ کتابخانه به کتابخانه‌های عمومی

مختارپور در ادامه به ارائه گزارشی از نحوه ساماندهی پروژه‌های عمرانی در سال گذشته و روند پیگیری آن در سال جدید پرداخت و گفت: در زمان ورود بنده به نهاد ۳۵۹ پروژه نا‌تمام از سال‌های گذشته باقی بود؛ بر اساس اولویت‌بندی انجام شده، در صدد تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالای ۷۵ درصد از طریق بودجه‌های استانی، کمک انجمن‌ها و خیرین محترم برآمدیم؛ طی این مدت نزدیک به ۱۳۵ کتابخانه به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه شد؛ البته نه به این معنا که این تعداد از ۳۵۹ پروژه ناتمام کسر شده باشد، چراکه تعدادی از این کتابخانه‌ها به طور کامل از سوی خیرین ساخته و اهدا شد؛ در حال حاضر نیز پروژه‌های بزرگ همچنان باقی مانده که تکمیل آن‌ها به بودجه‌های کلان نیاز دارد؛ در سال ۹۵ نیز با تداوم این مسیر و بهره‌گیری از کمک خیرین، انجمن‌ها و بودجه‌های استانی، پروژه‌های نزدیک به اتمام، به بهره‌برداری می‌رسد.

آمادگی شهرداری‌ها برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به‌جای پرداخت نیم درصد

وی اضافه کرد: از خیرین برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیز کمک خواهیم گرفت؛ در این معنا روند گذشته مبنی بر نامگذاری کتابخانه به نام خیری که تمامی مراحل ساخت آن را عهده دار بوده است، تغییر می‌کند؛ برای مثال ممکن است خیری قطعه زمینی اهدا کند، شخص دیگری مسئولیت ساخت و دیگری مسئولیت تجهیز کتابخانه را بر عهده گیرند؛ کتابخانه به نام هر سه خیر نامگذاری خواهد شد. علاوه بر این، نقطه امید دیگر این است که برخی از شهرداری‌های سراسر کشور پیشنهاد داده‌اند که به جای پرداخت نیم درصد در قالب وجوه نقد، مسئولیت تکمیل پروژه‌ای را تقبل کنند. به منظور برقراری وحدت رویه بر اساس قوانینی و با تأیید در ستاد مرکزی این امر قابل قبول و عملی خواهد بود؛ بنابراین هر شهرستانی که شهردار محترم آن مایل به صرف نیم درصد به منظور رفع نیازی اعم از ساخت، ‌تجهیز، تعمیر، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و... باشد، با تأیید ستاد مرکزی وارد عمل خواهیم شد؛ به اعتقاد بنده این امکان خوبی برای نهاد خواهد بود و انشاالله تا پایان سال ۹۵ تمامی پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۹۵ درصد به بهره‌برداری می‌رسد و پس از آن در سطوح بعدی کار آغاز خواهد شد.

کد خبر : ۳۵۸۸۹۴