خبرگزاری کار ایران

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد:

رویکرد نهاد در مجموعه سازی و برنامه‌هایی برای حمایت از ناشران

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سخنانی به بیان رویکرد نهاد در زمینه نحوه خرید منابع و برنامه‌هایی جهت حمایت از ناشران پرداخت.

به گزارش ایلنا، علیرضا مختارپور (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) در سخنانی به مرور مهم‌ترین اقدامات سال گذشته، رویکرد نهاد در خرید منابع و برنامه‌هایی برای حمایت از ناشران پرداخت.

وظیفه ناشر تنها نشر و فروش اثر نیست/ آمار مربوط به میزان امانت کتاب‌ها را  به ناشر آن می‌دهیم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص سیاست‌های خرید کتاب در سالی که گذشت و چگونگی پیگیری آن در سال 95 بیان کرد: در خرید کتاب همواره چند نکته اصلی مد نظر بوده است؛ نخست، توجه به اقتضائات بومی منطقه‌ای و سطح تحصیلات منطقه مورد نظر؛ به این معنا که از مرکز تصمیم نمی‌گیریم که یک کتاب یکسان برای تمامی کتابخانه‌ها اعم از روستایی، شهری، نزدیک به دانشگاه، مسجد و ... خریداری شود. نکته دوم اینست که نظر کتابداران را، که مطمئنا با آموزش‌های ارائه شده در تشخیص نیاز اعضا، منطقه و کتابخانه با دقت بیشتری عمل خواهند کرد، مورد توجه قرار می‌دهیم. سومین نکته حائز اهمیت، توجه به خوانده شدن کتاب خریداری شده است؛ در حال حاضر نزدیک به 22 ماه از دوره جدید نهاد می‌گذرد؛ در سال 93 به دلیل مشکلات مالی، خرید کتاب به طور محدود انجام شد؛ سال 94 منابع زیادی خریداری شد؛ در سال 95 به ارزیابی منابع خریداری شده می‌پردازیم تا میزان استقبال از کتب خریداری شده با نظر کتابداران، ستادهای استانی، پیشنهاد ناشران و تصویب معاونت توسعه امور کتابخانه‌ها، مشخص شود؛ پس از تکمیل بررسی‌ها، اطلاعات مربوط به میزان امانت یک کتاب در اختیار ناشر اثر قرار می‌گیرد؛ این اطلاعات برای ناشران ذی قیمت خواهد بود؛ چراکه به عقیده بنده وظیفه ناشر تنها انتشار کتاب و فروش آن نیست؛ ناشر باید به دنبال خوانده شدن یک کتاب باشد و اساسا هدف از تولید و انتشار کتاب، خوانده شدن آن است؛ اگر کتاب در کتابخانه‌ها هست و از آن استقبال نمی‌شود، علت باید شناسایی شود؛ تبلیغات محدود، جذاب نبودن کتاب، طراحی و صفحه آرایی نامناسب، مشکل ویرایشی و زبانی و ... از دلایلی است که منجر به خوانده نشدن یک اثر می‌شود.

ارزیابی نوع کتاب و تناسب میزان خرید با خوانده شدن اثر، با دقت بیشتری انجام می‌شود

وی با اعلام تداوم روند خرید منابع در سال جاری با توجه به نظر کتابداران، کارشناسان فرهنگی و پیشنهادات ناشران، تأکید کرد: در سال جاری با تغییر کاربری ایستگاه‌های مطالعه، نهاد در راستای تبلیغ کتاب نیز گام بر می‌دارد؛ ایستگاه‌های مطالعه مجهز به کارت‌هایی است که در هر یک از آنها 4 کتاب معرفی می شود؛ ما از ناشران دعوت کرده‌ایم که خود به تولید کارت‌ها و معرفی کتاب‌ها اقدام نمایند؛ این کارت‌ها در 600 ایستگاه مطالعه سراسر کشور توزیع خواهد شد. به عقیده بنده کتاب باید متناسب با نیاز تولید و به طور مناسب معرفی و تبلیغ شود، در این صورت اثر منتشر شده، خوانده می‌شود. بنابراین در سال 1395 به تجهیز کتابخانه‌ها ادامه می دهیم، اما در هدفمند شدن خرید کتاب، ارزیابی نوع کتاب و تناسب میزان خرید آن با خوانده شدن اثر، دقت بیشتری خواهیم کرد.

کد خبر : ۳۵۹۲۸۱