خبرگزاری کار ایران

انتقال مدیریت موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی از نگاه رئیس انجمن مجسمه‌سازان:

یک جابجایی که برای عده‌ای خاص؛ منافع خاص دارد

رئیس انجمن مجسمه‌سازان گفت: موزه‌ هنرهای معاصر جزو اموال ملی بوده و مردم در آن سهیم هستند. واگذاری این موزه به بنیاد رودکی جز منافعی خاص برای عده‌ای خاص؛ قاعدتاً موضوع دیگری را به همراه ندارد.

نادر قشقایی (رئیس انجمن مجسمه‌سازان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در خصوص احتمال واگذاری موزه‌ هنرهای معاصر به بنیاد رودکی، گفت: تصور نمی‌کنم این مسئله صحت داشته باشد. درستی و نادرستی این موضوع را خود دوستان ازجمله آقای ملانوروزی باید تایید کنند اما موزه هنرهای معاصر مجموعه‌ای است که دارای ارزش‌های زیادی بوده و جزو اموال دولتی و سرمایه ملی محسوب می‌شود و این امکان وجود ندارد که شرایطی را فراهم آورند که در یکسری بازی‌ها ما بین وزارت‌خانه‌ها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این موضوع اصلا امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان موزه‌ هنرهای معاصر را که براساس یکسری ضوابط و قواعد وظایف مشخصی را برعهده دارد و برای حفظ و ارائه آثار هنری درنظر گرفته شده؛ به مجموعه‌ دیگری که دارای ضوابط و چارچوب‌های دیگری است؛ انتقال داد. از طرح این مسئله جز داشتن مسائل مادی و مسائل خیلی خاص موضوع دیگری برداشت نمی‌شود.

رئیس انجمن مسجمه‌سازان با بیان اینکه قرار نیست این سرمایه ملی بازیچه یکسری بازی‌ها قرار گیرد و بین موسسات و وزارتخانه‌ها دست به دست شود، تصریح کرد: آقای ملانوروزی و دوستان دیگری که در موزه هنرهای معاصر هستند؛ باید تمام تلاش‌شان این باشد که از این گنجینه و آثار به نحو احسن نگهداری کنند ولی اگر قرار است بنیادی یا مجموعه‌ای این مسئولیت را برعهده بگیرد مسئولان امر که متصدی این امور هستند و از قوانین مربوط به آن نیز مطلع هستند؛ باید پاسخگو باشند.

قشقایی معتقد است: موزه‌ هنرهای معاصر جزو اموال ملی بوده و مردم در آن سهیم هستند و این جابجایی جز منافعی خاص برای عده‌ای خاص؛ قاعدتاً موضوع دیگری را به همراه ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که نگهداری‌ از موزه؛ امروزه در دنیا یک تخصص محسوب می‌شود، آیا بنیاد رودکی در این زمینه تخصص دارد یا نه؟ اظهار کرد: من اطلاع دقیقی از چارچوب و وظایف بنیاد رودکی ندارم و نمی‌دانم که آیا بنیاد چنین شرایطی را دارد یا نه، اما بنیاد رودکی موزه‌ محسوب نمی‌شود.

رئیس انجمن مسجمه‌سازان افزود: بنیاد رودکی و موزه هرکدام مجموعه‌هایی مجزا از هم هستند و فکر نمی‌کنم بنیاد رودکی تجربه کافی برای نگهداری از گنجینه‌ موزه هنرهای معاصر که آثار ارزشمندی را از دوره‌ها و هنرمندان مختلف ایرانی و خارجی در خود جای داده است؛ داشته باشد.

قشقایی در پایان ابراز کرد: من از موزه هنرهای معاصر و شرایط حفظ و نگهداری آثار کاملا دفاع می‌کنم و مایل هستم این آثار در همین وضعیتی که در حال حاضر دارند؛ نگهداری شوند و مشکلی برای آن بوجود نیاید.

کد خبر : ۳۵۹۲۹۱