خبرگزاری کار ایران

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد:

نتایج مثبت ارتباط مستقیم با نیروی انسانی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر نتایج مثبت ارتباط مستقیم با نیروی انسانی، خواستار تداوم این اقدام مؤثر از سوی مدیران کل استانی شد.

به گزارش ایلنا، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگویی به مباحثی همچون ارتباط مستقیم دبیرکل با بدنه نهاد و بررسی انتقادات مطرح شده در این زمینه و همچنین طرح جدید تعامل دبیرکل با کتابداران در سال جاری پرداخت.

کسی که با مردم مشورت می‌کند در عقل‌های آنان شریک است

ارتباط مستقیم با بدنه نهاد از طریق پست الکترونیک، سفرهای استانی، تبریک روز تولد همکاران از دیگر فعالیت‌هایی بود که از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال گذشته پیگیری شد؛ این ارتباط نزدیک با بدنه نهاد حتی گاهی به دلیل عدم رعایت سلسله مراتب سازمانی مورد انتقاد واقع شد.

مختارپور در خصوص فلسفه این شیوه ارتباطی و برکات آن در بهبود امور جاری نهاد، تصریح کرد: بر اساس دستورات دینی، توصیه‌های امیرالمؤمنین علی(ع)، حکم اخلاق و شیوه‌های نوین مدیریتی، آگاهی از آنچه در رده‌های مختلف سازمان می‌گذرد برای مدیران اصلی نه تنها عیب نیست، بلکه ضرورت است؛ به ویژه در نهادی همچون نهاد کتابخانه‌ها که وسعت آن در اقصی نقاط کشور گسترش می‌یابد؛ بنابراین در این سطح انتقادی وارد نیست. از سوی دیگر ارتباط با نیروی انسانی که سال‌های زیادی با سختی‌ها و امکانات موجود و وضع معیشتی نامناسب تلاش کرده‌اند، به نوعی دلجویی از آنان محسوب می‌شود که از منظر شرعی، عقلی و اخلاقی امری پسندیده است. درباره ایمیل‌های مستقیم همکاران، ممکن است عده‌ای از عدم رعایت سلسله مراتب ناراضی باشند، اما ایمیل‌ها مضامین متفاوتی دارد؛ در برخی پیشنهاداتی ارزنده ارائه می‌شود که در نهاد به کار گرفته شده، بنابراین به بهبود امور کمک می‌کند؛ در احادیث آمده است "کسی که با مردم مشورت می‌کند در عقل‌های آنان شریک است"؛ بنابراین در حال حاضر من 7 هزار مشاور دارم. در بخش دیگری از ایمیل‌ها مشکلات شخصی عنوان می‌شود؛ صدها نمونه از این موارد بوده است که گاه با یک پیگیری، تماس به رده‌های مربوطه و اعلام به استان برطرف شده است. دسته دیگری از ایمیل‌ها حاوی گزارش‌هایی است که گاه مستند است و در بخش‌های مربوطه ارزیابی و در صورت صحت، مشکل برطرف خواهد شد؛ در غیر اینصورت مشخص می‌شود که اتهام بوده و رفع می‌شود. البته اندکی از ایمیل‌ها نیز صرفاً ادعاهای بدون سند و به دور از واقعیت است، اما مسلماً بدون تحقیق و بررسی هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

ارتباط مستقیم با منابع انسانی گامی برای  افزایش انگیزه و روحیه آنهاست

وی ادامه داد: از 42 هزار ایمیلی که تا پایان سال 94 ارسال شد، به جرأت می‌گویم که چندین هزار از آنها مشکلاتی بود که صحت داشت و برطرف شد؛ زمستان 1393، از طریق برخی ایمیل‌ها به مشکل دستگاه‌های گرمایشی پی بردیم و در بخش اداری و عمرانی نهاد تلاش گسترده‌ای انجام و بیش از 70 درصد این مشکل در سال 94 رفع شد. علاوه بر این ارتباط مستقیم با نیروی انسانی موجب بالا رفتن روحیه و انگیزه آنان شده است.

مختارپور در اشاره به برقراری تماس‌های تلفنی برای تبریک روز تولد همکاران، اظهار داشت: مقصود بنده از برقراری تماس‌های تلفنی صحبت با تمامی همکارانم بود و تبریک تولد بهانه خوبی برای اینکار بود؛ تماس‌های تلفنی از 15 فروردین سال گذشته آغاز شد و تا 15 فروردین 95 یک نوبت با 7 هزار نیروی انسانی شاغل در نهاد صحبت کرده‌ام؛ البته درصد کمی از این افراد به دلایل مختلف پاسخگو نبودند که از طریق ارسال پیامک به اطلاع آنها رسید.

برقراری تماس تلفنی با همکاران نعمتی الهی بود/ درخواست از مدیران کل استانی نهاد برای تداوم تماس‌های تلفنی با همکاران

وی با اشاره به برخی از مکالمات تلفنی خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی در جریان این تماس‌ها، ادامه داد: اثر مثبت این‌کار بی‌نظیر بود و این مسأله سرمایه کمی برای نهاد نیست. من معتقدم اینکه توانسته‌ام طی یکسال با 7 هزار کتابدارم صحبت کنم، نعمتی بود که خداوند به بنده عطا کرد؛ البته این کار مجدداً تکرار نخواهد شد، اما خواهش من از مدیران کل استانی اینست که این نعمت الهی را از خود دریغ نکنند؛ تکلیف نمی‌کنم، ابلاغ اداری هم نیست، خواهش من اینست که مدیران کل استانی در بازه زمانی مشخصی، برای مثال از ابتدای اردیبهشت 95 تا اردیبهشت سال آینده، یک نوبت به بهانه تولد همکاران استان خود با آنان صحبت کنند و آثار مثبت آن را ببینند؛ طی این تماس‌ها بنده خود روحیه گرفتم و خستگی‌های شدید حاصل از کارهای فشرده، با برخی از این تماس‌ها رفع می‌شد؛ گاهی هم از مشکلات همکاران آگاه می‌شدم؛ من با کسی صحبت کردم که ساعاتی قبل از تماس، پدرش را از دست داده و بی‌تاب این غم بود؛ به او دلداری دادم و با او همدردی کردم. بنده در اینکار آثار مثبتی می‌بینم و آنرا از نقاط بسیار برجسته نهاد می‌دانم و به انجام آن افتخار می‌کنم.

دبیرکل نهاد با کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور در سال 1395، ارتباط می‌گیرد تا از مشکلات و پیشنهاد آنها مطلع شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص شیوه ارتباط با همکاران در سال 95 بیان کرد: از 15 فروردین سال جاری تا 15 فروردین سال 1396، هر روز و به طور پراکنده و در طول سال با تمامی 2200 کتابخانه نهادی کشور تماس خواهم داشت و از طریق کتابداران از مسائل کتابخانه‌ها آگاه خواهم شد؛ طبیعی است طی این مکالمات نکات مورد نظر کتابداران منتقل می‌شود؛ بنده موارد مطرح شده را یادداشت می‌کنم و از طریق ستاد، مدیران و ادارات استانی در رفع مشکلات موجود تلاش می‌کنیم.

کد خبر : ۳۵۹۹۲۰