خبرگزاری کار ایران

در تجمع هنرمندان مقابل موزه هنرهای معاصر مطرح شد؛

هنرمندان به مسئولان بی‌اعتماد هستند/ صحبت‌های مسئولان ضد و نقیض است

هنرمندان معترض به واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی از صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تجمع امروز (21 فروردین ماه) هنرمندان مقابل موزه‌ هنرهای معاصر در اعتراض به واگذاری موزه به بنیاد رودکی با حاشیه‌هایی همراه بود.

یکی از هنرمندان حاضر در این تجمع که نخواست نامش رسانه‌ای شود، به خبرنگار ایلنا گفت: ساختمان موزه را به هر نهاد و هر کسی که می‌خواهند بدهند اما باید از گنجینه آن محافظت شود. این گنجینه برای ملت است و با پول کسی تهیه نشده که بتوانند به بخش‌خصوصی واگذار کنند، مانند جواهرات سلطنتی که برای این ملت است  و ما گنجینه‌ای جز این نداریم و اجازه ندارد زیر نظر بنیاد رودکی برود. این همه پول و سرمایه در این مملکت صرف می‌شود اما در زمینه فرهنگی ما همیشه با معضل و مشکل بودجه روبرو هستیم.

همچنین بابک اطمینانی (نقاش) نیز در این‌باره گفت: مسئله اصلی از ابتدا شفاف‌‌نبودن و صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان است. اگر از همان ابتدا مسئولان مسئله را به صورت شفاف برای همه بیان می‌کردند، خیلی بهتر بود. به هر حال برخی می‌گویند شایعه‌ای بیش نبوده و بعضی دیگر نیز می‌گویند منتفی شده است. اگر شایعه است، پس چگونه منتفی شده؟! این ضد و نقیض‌ها است که باعث می‌شود هنرمندان و همه اقشار مردم به این موضوعات شک کنند.

معصومه مظفری (رئیس انجمن هنرمندان نقاش) نیز گفت: چرا نماینده انجمن‌ها را دعوت نمی‌کنند و برای همه آنها در این‌باره توضیح نمی‌دهند؟ تا وقتی به هنرمندان اعتماد نکرده و با آنها مشورت نکنند و دلایلی که باعث ایجاد این شایعه‌سازی‌ها می‌شود را بیان نکنند ما نسبت به آنها بی‌اعتمادیم.

رئیس انجمن هنرمندان نقاش در ادامه نامه سرگشاده‌ای را که توسط انجمن هنرمندان سفالگر، مهندسان شهرساز، تصویرگران و انجمن علمی نقاشی دانشگاه هنر خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته شده بود، برای حاضران قرائت کرد.

همچنین عباس مشهدی‌زاده (هنرمند و پژوهشگر) با بیان اینکه ما پیگیر محافظت از خانه‌مان خواهیم بود، گفت: نه امروز، نه فردا، بلکه تا وقتی که قلب‌مان می‌تپد، ما از آجرهای اینجا هم محافظت می‌کنیم چون اینجا خانه فرهنگ و هنر، نگین فرهنگ است.

در ادامه مسئولان موزه قصد داشتند مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی را به محوطه‌ کنار موزه هدایت کنند تا با پاسخگوی سوالات هنرمندان باشد که این اقدام با مخالفت برخی هنرمندان روبرو شد و حاضرین با شعار «همین‌جا، همین‌جا» نارضایتی خود را نسبت به این جابجایی اعلام کردند.

تجمع‌کنندگان که تعدادشان به بیش از 300 نفر می‌رسید، دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها شعارهایی از جمله؛ «گنجینه‌ملی را واگذار نکنید»، «فرهنگ و گنجینه‌ملی قابل واگذاری نیست»، «موزه‌خواران به موزه اکتفا نخواهند کرد» و ... نوشته شده بود.

پس از سخنران مجید ملانوروزی یکی از حاضران قصد به اغتشاش کشیدن تجمع را داشت که با مخالفت شدید هنرمندان مواجه شد.

همچنین در ادامه حاضران پرسش‌هایی از سرپرست موزه درباره وضعیت گنجینه موزه هنرهای معاصر داشتند که وی در پاسخ گفت: بخشی از آثار به‌دلیل مغایر بودن با مقررات کشور، اجازه دیده شدن ندارند اما از تمام آثار گنجینه عکس‌برداری شده و قرار است در 5 جلد برای نمایشگاه ملی به چاپ برسد.

وی متذکر شد: همه انجمن‌ها و رسانه‌هایی که درباره وضعیت آثار گنجینه دچار نگرانی و شبهه شده‌اند، می‌توانند نمایندگان‌شان را به موزه معرفی کنند تا موزه نگرانی‌ آنها را برطرف کند.

حاضران در پایان این تجمع طومار یاد شده را امضا کردند و از مقابل موزه هنرهای معاصر پراکنده شدند. در این تجمع، مأموران نیروی انتظامی نیز برای جلوگیری از هرگونه تنش و درگیری حضور داشتند.

گزارش تصویری

کد خبر : ۳۶۰۰۰۷