خبرگزاری کار ایران

مدیر کمیته ناشران بین‌المللی نمایشگاه کتاب مطرح کرد:

کنترل نرخ ارز کتاب‌های خارجی/ کف تخفیف‌ها در بخش بین‌الملل 10 درصد است

حامد میرزابابایی از الزام اعمال تخفیف 10 درصد ناشران در بخش بین‌الملل خبر داد.

حامد میرزابابایی (مدیر کمیته ناشران بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی کنترل‌های اعمالی بر نرخ ارزی مورد استفاده در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: نرخ ارز و نوع ارز مورد استفاده در بخش ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب دو بحث و مقوله‌ی جدا هستند. نرخ ارز قطعا کنترل می‌شود و تمامی ناشران بخش بین‌الملل موظف هستند براساس نرخ میانگین ارز؛ کتاب‌های خود را قیمت‌گذاری کنند و درنظر گرفتن نرخ ارزی بالاتر از آنچه که به‌صورت رسمی اعلام شده و در کشور جریان دارد اتفاق نمی‌افتد و اگر چنین مواردی هم در زمان ثبت آنلاین کتاب‌ها دیده شود؛ با یادآوری و تذکر به ناشر مربوطه او موظف به تغییر نرخ ارز اعمال شده به نرخ مصوب و جاری می‌شود.

وی افزود: نوع ارزهای مورد مبادله البته  محدودیتی تحت عنوان تک ارزی ندارد و ناشر بسته به فعالیت خود می‌تواند از ارز‌های مختلف استفاده کند و درواقع کتاب‌ها با قیمت ارزهای مختلف (دلار، یورو، پوند و ...) عرضه می‌شود. با این وجود برای تسهیل شرایط کاری، قرار است عموما نرخ سه ارز اصلی (دلار، یورو، پوند) توسط ناشران لحاظ شود. هر ناشری براساس نوع ارز مورد مبادله و با احتساب نرخ ارزی مصوب قیمت کتاب‌هایش را ثبت می‌کند. البته سقف نرخ ارزی مورد استفاده برای قیمت‌گذاری به ریال درنظر گرفته شده و درواقع محاسبه‌ی نرخ ارزی کمتر از آن بنا به خواست ناشر و موزع مشکلی ندارد اما اعمال نرخ ارزی بالاتر از آنچه که رسما در کشور در جریان است؛ امکان‌پذیر نیست.

او در توضیح میزان تخفیف‌های مدنظر در نمایشگاه 95 بیان کرد: کف درصد تخفیف‌ها در بخش بین‌الملل 10 درصد مصوب شده که در زمان ثبت کتاب‌ها این مورد نیز چک می‌شود. البته ناشر و موزع می‌توانند براساس تصمیم خود درصد تخفیف را بالاتر هم درنظر بگیرند.

مدیر کمیته ناشران بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران همچنین با اشاره به استفاده از نرم‌افزار برای کنترل 14 فاکتور مورد نظارت در بخش بین‌الملل  ازجمله سلامت و اعتبار  ISBN، سال چاپ کتاب، موضوع، صحت و سُقم اطلاعات کتاب، تکراری بودن یا نبودن کتاب در لیست، نوع و نرخ ارز کتاب، حداقل تخفیف اِعمال شده و مطابقت آن با ضوابط نمایشگاه و ...اظهار داشت: نکته‌ی استفاده از سیستم نرم‌افزاری و آنلاین ثبت کتاب‌های بخش بین‌الملل که برای اولین بار مورد استقاده قرار گرفته این است که تا به حال بانک اطلاعاتی استانداری برای ثبت آمار مرتبط با کتاب‌های نمایشگاه نداشته‌ایم. پیش از این ناشران براساس لیست اکسلی که خود تهیه کرده بودند برای ثبت کتاب‌های حاضر در غرفه‌ها اقدام می‌کردند. این مسئله باعث می‌شد که امکان استخراج یک دیتای یک‌دست و کامل از تمامی کتاب‌های بخش بین‌الملل برای ما ممکن نباشد. همچنین برخی از این اکسل‌ها با مشکل یا اشتباه ارسال شده بودند که برای پیگیری باید اشکالات به ناشر ایمیل می‌شد و او مجدد فایل تصحیح شده را برای کمیته می‌فرستاد. حالا تمامی این کارها به‌صورت آنلاین و سریع‌تر انجام می‌شود.

میرزابابایی ادامه داد: درواقع ثبت نرم‌افزاری و آنلاین خود به خود ناشران را موظف می‌کند که  داده‌های خود را منظم‌تر و صحیح‌ ثبت کنند تا بعدا برای استفاده در سامانه‌ی ثبت‌نام به مشکلی برنخورند. قابل قبول نیست ناشری که در سطح بین‌الملل کار می‌کند یک فایل داده‌ی ساده از کتاب‌های خود نداشته باشد و حتی کف استاندارها برای ثبت بیوگرافی کتاب‌ها را نداند. البته عمده‌ی همکاران ما در بخش بین‌الملل می‌توانند چنین فایلی آماده کنند ولی بالاخره تعدادی هم ضعف‌هایی دارند.

مدیر کمیته ناشران بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران همچنین یادآور شد: وقتی پای نیروی انسانی برای ثبت و نظارت به میان می‌آید علاوه براینکه احتمال خطا بالاتر می‌رود، تصمیم‌گیری‌های انسانی نیز در امر نظارت دخیل می‌شود. به عنوان مثال ممکن است نیروی انسانی ما به دلیل نشان دادن همکاری و همراهی با ناشری که فایل ارسالی‌اش مشکل دارد با اغماض از کنار آن بگذرد، اما نرم‌افزار و سیستم تنها به صحت داده‌ها تمرکز دارد، پس کیفیت دیتای ثبت شده هم بالا می‌رود.

میرزابابایی در پایان تاکید کرد: خارج از تمام این مسائل، استفاده از سامانه‌های اینترنتی و نرم‌افزاری برای فرآیند ثبت‌نام در ثبت کتاب‌ها ازجمله مصوبات شورای سیا‌ست‌گذاری بود که باید براساس آن بر استفاده از تکنولوژی در این روند توجه می‌کردیم. با استفاده این فن‌آوری‌ها تحلیل و آمارگیری ساده‌تر و دقیق‌تر می‌شود.

ناشران بخش بین‌الملل ایران و موزعان کتب خارجی امسال با افزایش اجاره‌ بهای 25 درصدی نسبت به ناشران داخلی در نمایشگاه غرفه می‌گیرند و پرداخت‌های این بخش نیز ریالی خواهد بود.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می‌شود.

مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

کد خبر : ۳۶۰۲۵۰