خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن سفالگران ایران در گفتگو با ایلنا؛

انجمن سفالگری ایران با مشکلات مالی زیادی روبروست/ فرهنگسازی تعطیل شده

رئیس انجمن سفالگران ایران با بیان اینکه با مشکلات مالی بسیاری مواجه هستیم؛ گفت: ما یکی از زادگاه‌های اصلی سفال و سرامیک دنیا هستیم و هنرمندان ایرانی بیش از هنرمندان دیگر کشورها، در طول تاریخ به حرفه و هنر سرامیک و سفال خدمت کردند اما سفال در کشور جدی گرفته نمی‌شود.

بهزاد اژدری (رئیس انجمن سفالگران ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره‌ی مهم‌ترین مشکلات جامعه‌ی سفال ایران اظهار کرد: ما از نظر مالی بسیار مشکل داریم، از آنجا که برای اجرای برنامه‌ها نیاز به بودجه داریم اما از سوی ارشاد هیچ کمکی به ما نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسئله مالی یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در حوزه هنر سفالگری است، ادامه داد: این امر باعث شده برگزاری برنامه‌هایی مانند بی‌ینال‌ها که باعث ایجاد انگیزه در هنرمندان می‌شود؛ همچنان معوق باقی بماند و کسی هم پاسخگوی این مسئله نیست.

رئیس انجمن سفالگران ایران با اشاره به اینکه در چند سال اخیر انگیزه‌ای ازسوی مسئولان برای برگزاری بی‌ینال سرامیک و سفال نیست، ابراز کرد: بجز بی‌ینال عکاسی که هزینه‌ی پایینی برای برگزاری آن لازم است؛ بی‌ینال‌هایی که در خصوص آثار حجمی باشد مانند سرامیک و مجسمه‌سازی برگزار نمی‌شود.

اژدری در خصوص فعالیت‌های انجمن سفال و سرامیک در سال 95 گفت: انجمن در سال جاری یک نمایشگاه در خانه هنرمندان برگزار می‌کند که موضوع آن هنوز مشخص نیست که قاعدتا تا هفته‌های آتی مشخص می‌شود.

او با اشاره به اینکه سفال از هنرهایی است که قدمت هزاران ساله دارد، اما توجه خاصی به آن نمی‌شود، گفت: مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند، سفال و سرامیک یکی از هنرهایی است که در حال حاضر نادیده گرفته شده و توجهی به آن نمی‌شود. مسئولان هنری کشور باید چشم‌انداز و برنامه‌های خود را در خصوص برنامه‌های هنری و فرهنگی کشور در این موضوع بیان کنند.

رئیس انجمن سفالگران ایران با بیان اینکه به هنرهایی که ریشه در فرهنگ ما دارند و از نظر جغرافیایی و منطقه‌‌ای هنر خاص آن منطقه هستند توجه نمی‌شود، تصریح کرد: ما یکی از زادگاه‌های اصلی سفال و سرامیک دنیا هستیم و تاریخ درخشانی در این زمینه داریم و هنرمندان ایرانی بیش از هنرمندان دیگر کشورها، در طول تاریخ به حرفه و هنر سرامیک و سفال خدمت کردند.

اژدری افزود: از آنجا که سفال و سرامیک ماده‌ای است که در دست همه هنرمندان تجسمی قرار داشته مانند مجسمه‌ساز، معمار و ... بنابراین هم از طرف هنرمندان حوزه تجسمی و هم مسئولان باید توجه بیشتری به آن شود و سازمان‌هایی مانند سازمان میراث فرهنگی، سازمان زیباسازی شهرها و ... باید به این هنر بیشتر توجه کنند.

او در پاسخ به این سوال که چرا از مجسمه‌ها و ساز‌ه‌های سرامیکی و سفال در سطح شهر استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: برای ارائه آثار سرامیکی در سطح شهر احتیاج به امکانات خاص مانند کوره‌های پیشرفته بزرگ، مواد و متریال مناسب با اندازه و سایز آثار داریم که در این زمینه با کمبود مواجه هستیم همچنین مشکل دیگر مباحث فرهنگی‌ست. اینکه تصور می‌شود سفال و سرامیک نباید در محیط آزاد قرار بگیرند که این اشتباه بزرگی است چراکه بزرگترین سازه‌های سرامیکی؛ مساجد هستند که هزاران سال برپا هستند.

رئیس انجمن سفالگران ایران در پایان با بیان اینکه باید برای استفاده از سرامیک و سفال فرهنگ‌سازی شود، اضافه کرد: در گذشته از انجمن سفال و سرامیک در جلسات شورای زیباسازی شهر تهران دعوت می‌شد اما از آنجا که مسئولان دائما در حال تغییر هستند برای همین یا در جلسات حضور نداریم یا از ابتدا باید مسئولان جدید را با مقوله سفال و سرامیک آشنا و آنها را برای بکار بردن این هنر در جامعه توجیه کنیم.

کد خبر : ۳۶۰۷۸۵