خبرگزاری کار ایران

مستندی برای آشنایی ایرانیان با پیشینه نقش قالی ایرانی

رضا رشیدیان، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «نقش جان»، هدف از ساخت این مستند را آگاه کردن مخاطبان نسبت به پس‌زمینه عمیق و دیرپای نقش اصیل در قالی ایرانی دانست و گفت: ایرانیان گاهی با نگاه به زیر پایشان بخشی از سرشت ارزش‌های قومی و آیینی خود را می‌توانند تداعی کنند.

به گزارش ایلنا، رضا رشیدیان در مراسم رونمایی مستند «نقش جان» تاکید کرد: حفظ ارزش‌های فرهنگی و هنری یک ملت در گرو شناخت آحاد جامعه نسبت به ریشه‌ها و هویت عناصر تشکیل دهنده مواریث تاریخی آنها است.

کارگردان این مستند، آن را روایتی شاعرانه از دنیای نقش قالی‌ها معرفی کرد و گفت: «نقش جان»روایتی تاویلی تفسیری از خاستگاه بخش مهمی از نقوش قالی ایرانی یعنی نقش باغی و نقوش منشعب از آن نظیر درختی، گلدانی، لچک ترنجی، بته، سبزیکار، ماهی و ... است.

رشیدیان افزود: در بررسی سیر تحول این نقش‌ها پس از مروری تاریخی به خاستگاه و ماهیت آنها، دو حوزه مهم قالی ایرانی یعنی کرمان و تبریز محوریت روایی فیلم را به خود اختصاص می‌دهند. در خاتمه نیز با نگاهی به دو قالی ترکمنی آسمالیق و انسی نحوه شکل‌گیری درخت بر این قالی عشیره‌ای ایرانی مرور می‌شود.

وی با بیان اینکه در این اثر تلاش شده در قالب مستندی «پرفورماتیو» و با رعایت اصول ارایه اطلاعات تاریخی و نشانه شناختی، روایتی شبه شاعرانه دستمایه فیلم قرار گیرد، یادآور شد: بنا داشتیم که اعتدال میان بخش اطلاع رسانی و فرم را به نحوی رعایت کنیم تا در زمان بلند فیلم، مخاطب از همراهی دست نکشد.

این مستندساز در پایان تصریح کرد: از تولیدکنندگان و بازرگانان حوزه فرش می‌خواهم تا برای حفظ حیات معنوی این هنر صنعت بزرگ، دست اندرکاران فرهنگی را یاری رسانند تا شاهد شکوفایی مجدد قالی ایرانی در سراسر دنیا باشیم. تاریخ هنر قالی‌بافی گواه نقش تاثیرگذار مادران این سرزمین در حفظ و بالندگی این میراث ارزشمند است.

قابلیت ارسال «نقش جان» به جشنواره های بین المللی

ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید شبکه مستند، در این مراسم گفت: شاید کمتر کسی در دنیا باشد که با هنر صنعت فرش ایرانی آشنا نباشد. فرش جزوی از سبک زندگی ایرانی اسلامی ما است و شبکه مستند به عنوان شبکه‌ای که موضوعات فرهنگی جزو اولویت‌های آن است، به این موضوع پرداخته است.

وی افزود: این کار با دوره طولانی تولید، اثری از آب درآمده که تحقیق بسیار خوبی دارد و راهنمایی‌های مرکز فرش نیز باعث شده که کاری تولید شود که از آن رضایت داشته باشیم. به ویژه که این کار را می‌توان به خوبی به جشنواره‌های داخلی و خارجی ارائه کرد.

مدیر گروه تولید شبکه مستند یادآور شد: ما مستند دیگری با نام «عمو اوغلی» را نیز تولید کرده‌ایم که به معرفی برادران عمو اوغلی از تولیدکنندگان مطرح و شناخته شده فرش دستبافت ایرانی می‌پردازد و نگاهی به تولید و صنعت فرش ایرانی دارد. مستند دیگری را نیز با موضوع ترمیم فرش داشتیم که در استان فارس تولید شد. تلاش می‌کنیم در زمینه فرش دستبافت ایرانی موفق به طراحی و تولید آثار دیگری نیز بشویم و از این موضوع استقبال می‌کنیم.

فرش یک رسانه قدرتمند است

حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در این مراسم گفت: زمان سخن گفتن از فرش دستبافت ایرانی، به این موضوع باور دارم که فرش یک رسانه قدرتمند و ویژگی‌های رسانه‌ای آن بسیار پررنگ است.

وی افزود: چه زمانی که پیام خود را به صورت مستقیم، در کتیبه‌های فرش به شکل شعر و ادبیات حک می‌کند و چه زمانی که به شکل غیرمستقیم باورها، اعتقادات و سبک زندگی ایرانی را در طرح‌ها و نقش‌های خود می‌گنجاند؛ مثل فرش‌هایی که در فرهنگ آذربایجان تصاویر اصیل ایرانی در آنها به چشم می‌خورد.

رییس مرکز ملی فرش با بیان اینکه وجه هنری، فرهنگی و تاریخی فرش ایرانی باید برجسته شود، در پایان به مدیران و همکاران شبکه مستند دست‌مریزاد و خداقوت گفت.

در پایان این مراسم با حضور ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید شبکه مستند از عوامل تولید نقش جان قدردانی شد و سپس حاضران به تماشای این فیلم مستند نشستند.

«نقش جان» تولید جدید شبکه مستند سیما پنجشنبه 26 فروردین ساعت 20 از این شبکه پخش می‌شود.

کد خبر : ۳۶۰۸۵۷