خبرگزاری کار ایران

هادی خوانساری برای تدریس یونیسف دعوت شد؛

به نمایشگاه کتاب نمی‌روم

هادی خوانساری (شاعر و ناشر) درباره آثار جدیدش گفت: سه کتاب که اولی مجموعه شعری با نام "جمهوری عطر و ابریشم" است و دومی و سومی "سفرنامه هاوانا" و "حکومت زیبایان" نام دارند را در دست نوشتن دارم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این شاعر که امسال از سوی مرکز آموزشی پرورشی و مشارکتی یونیسف زیر نظر سازمان ملل دعوت شده تا شیوه‌ی منحصربه‌فردش در غزلسرایی را تدریس کند؛ امسال قصد ندارد در نمایشگاه کتاب شرکت کند. او گفت: سالهاست که ناشر هستم و به دلیل همین شغل ناچار از شرکت در نمایشگاه هستم اما امسال به دلیل مسافت زیاد به نمایشگاه نمی‌روم چراکه دفتر نشر ما در کرج است و تا شهر آفتاب مسیر طولانی را در پیش داریم. ازسوی دیگر وضع بازار کتاب اصلا خوب نیست و سال‌هاست که اوضاع اقتصادی شعر و ادبیات هیچ رضایتبخش نیست به همین دلیل هزینه کردن برای شرکت در نمایشگاه دیگر مقرون به صرفه به‌نظر نمی‌رسد.

وی افزود: مساله این است که ناشران با چه قدرتی در نمایشگاه کتاب حضور پیدا می‌کنند و چطور برنامه‌ریزی می‌کنند. گرچه در رسانه‌ها شنیدیم و دیدیم که فضای بسیار مناسب و بزرگی برای نمایشگاه درنظر گرفته شده، بزرگتر از مصلا یا مکان قبلی نمایشگاه تهران اما باید درنظر داشت به لحاظ موقعیت جغرافیایی؛ کار دشوار است. مردم ما زیاد به جنوب تهران رفت و آمد ندارند و فکر کنم بجز مترو و اتوبوس که مقرون به صرفه‌تر است؛ به راحتی نمی‌توان به نمایشگاه دسترسی داشت.

خوانساری اضافه کرد: البته هر اتفاقی باید از جایی شروع شود، مثل دبی که تا دو دهه پیش یک کویر و بیابان بود و به قول آن شیخ عرب که گفت شما بسازید؛ مردم خواهند آمد؛ نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب نیز احتمالا در آینده رونق خواهد گرفت اما فعلا برای ما حضور در نمایشگاه بسیار دشوار است.

او با بیان این مطلب که قیمت کتاب در کشور خیلی بالا رفته و مردم تمایلی به خرید آن ندارند، افزود: وجود کتاب‌های الکترونیکی که انواع و اقسام بسیار دارند و به راحتی در دسترس هستند، میل به خرید کتاب را کاهش داده است. همواره در سبد کالای خانواده‌ها اگر قرار به حذف محصولی بوده؛ اولین چیزی که حذف شده؛ کتاب است. این یعنی باید برای بازگرداندن آن باید زحمت زیادی کشید و برنامه‌ریزی دقیقی داشت.

این شاعر افزود: امسال شب عید با وجود اینکه برخی اجناس 60 درصد افت قیمت داشت؛ مردم بازهم خرید نکردند زیرا وضعیت اقتصادی مردم بسیار ضعیف شده. در این شرایط آیا ما می‌توانیم امید داشته باشیم که شرایط آینده بازار کتاب بهتر شود؟

کد خبر : ۳۶۱۰۱۰